GLAD FOR ØKT KONKURRANSE

Én av fire ønsker seg kapselbasert kaffemaskin til jul. Dette viser en undersøkelse fra, ikke overraskende, Nespresso.

Her går det også frem at tre av fire klager på dårlig kaffe.

– Kaffe er viktig for folk. Vi mener de med en kapelbasert maskin fra Nespresso får kaffe av beste kvalitet, hver gang, sier Norden-sjef Kristen A. Hovland.

Det siste året er det kommet flere leverandører på markedet med kaffemaskiner som enten bruker kapsler eller kaffeputer. Hovland ser med glede på dette.

– Med flere aktører blir det flere valgmuligheter for kaffedrikkerne. Dessuten blir det selvsagt et større fokus på kapselbaserte systemer, som vi mener ivaretar kaffekvaliteten bedre fordi man gjør det enkelt for brukeren, sier Hovland.

– Hvem er den farligste konkurrenten deres?

– Jeg ser ikke på noen som farlige, det er plass til mange i markedet. Men det er ingen som på samme måte henvender seg til den kresne kaffedrikkeren som oss.Konsumentene må avgjøre hva de synes om kvaliteten på kaffen fra de ulike maskinene. Vi fokuserer kun på vanlig kaffe, espresso og melkebaserte kaffedrikker av absolutt høyeste kvalitet, mens mange av de andre også er beregnet på alt fra buljong og te til varm sjokolade. Dette kan nok spille inn på selve kafferesultatet, sier Hovland.

Nestlé står bak

– Kaffen kjøper vi fra de to prosent beste kaffebønnene som finnes på markedet, og vi kompromisser ikke på kvalitet, sier Hovland.

Nespresso er eid av gigantkonsernet Nestlé, som også står bak Dolche Gusto-maskinene som Wilfa AS leverer. Hovland ønsker ikke uttale seg om Dolche Gusto eller noen av de andre konkurrentene, mensier det ikke er noen overraskelse at andre nå er kommet etter.

– Nespressos suksess har vakt oppsikt, og også 2010 ligger an til å bli et fantastisk godt år for oss med 50 prosent økning i maskinsalget. Det er ganske sterkt når man tenker på at vi har hatt en dobling de foregående årene. Totalt kommer kaffemaskinmarkedet opp i kanskje 300.000 enheter i år, estimert ut fra bransjetallene. Jeg ser ikke bort fra at så mye som 100.000 av disse er espresso- og kapselbaserte, og av disse selger vi i hvert fall mer enn halvparten, sier Hovland.

Han innrømmer at det blir vanskelig å fortsette veksten i samme grad.

– Volumene begynner å bli for store til dette. Omsetningsmessig har vi doblet stort sett hvert år frem til 2009. Vi er veldig fornøyd med utviklingen, og ser fremdeles at potensialet er stort, sier Hovland.

– Er det en ulempe for Nespresso at dere kun har ett fysisk utsalg av kapsler?

– Nei. Kundene våre er opptatt av kvalitet, og forretningsmodellen gir oss full kontroll over kvaliteten på kapslene vi leverer. Dessuten tilbyr vi personalisert kundeservice, og de fleste setter pris på å få levert kaffen rett hjem, sier Hovland.

– Hva vil du si om kvaliteten på en kopp Nespresso-kaffe sammenlignet med de helautomatiske maskinene på markedet?

– Du kan kjøpe fantastisk flott kaffe av meget høy kvalitet i spesialforretninger, men like avgjørende for det endelige resultatet er det at man bruker utstyret riktig og at maskinen er rengjort. Her ligger den store fordelen til Nespresso; vi har gjort baristaarbeidet for kundene, sier Hovland.

Han sier selskapet vurderer å øke antall butikker i Norge, enten med butikk nummer to i Oslo eller ved at de etablerer seg i Trondheim, Bergen eller Stavanger.

Selger kapslene selv

– Det er ikke aktuelt å selge kapslene andre steder, heller ikke i spesialforretninger. Vår modell tilsier at vi ønsker å sikre kvaliteten på kaffen og ha den direkte kundekontakten, sier Hovland.

Nespresso har nettopp etablert et nordisk kundeservicesenter i Stockholm, der det i løpet av året vil være ansatt nærmere 40 kaffespesialister. Med disse på plass er det rundt 130 Nespresso-ansatte i Norden. Frem til nå har kundeservicetjenestene vært lokalisert i Brüssel.

– Hvor selges Nespresso-maskinene i Norge?

– De første årene, fra 2004 og inn i 2008, var det isenkram- og kjøkkenbutikker som solgte mest. Så snudde det kraftig, og i dag er det ingen tvil om at det er elektronikkbransjen som er den dominerende aktøren for oss. Her har man sett potensialet, og gjennom et grundig og dyktig arbeid har man bygd opp kompetansen i butikkene. Siden vi tilbyr et enklere system som spiller på kvalitet og design, har vi klart å øke kategorien betraktelig. Når man ser på marginer, totalomsetning og ikke minst inntjeningen, er den meget forbedret når det gjelder kaffemaskinmarkedet, sier Hovland.

Undersøkelsen utført av analysebyråene Ipsos og Norstat på vegne av Nespresso viser at espresso- og kapselmaskiner øker i popularitet, mens filterkaffetrakter og presskanner taper terreng. I snitt drikker nordmenn daglig 4,1 kopper kaffe, om vinteren øker forbruket til 5,2 kopper. Tre av fire sier sur/gammel kaffe har ødelagt kaffeopplevelsen, tett fulgt av at kaffen er for svak (66%) eller sterk (40%), for kald (59%) eller er laget på gammelt og dårlig utstyr (28%).

Powered by Labrador CMS