Grønt og stillegående fra Fujitsu Siemens

– Nå er også resten av verden opptatt av miljøvennlige og støysvake datamaskiner.

Det sier svenske Björn Fehrm, som leder Digital Home-avdelingen i konsumentdivisjonen i Fujitsu Siemens.

– Tidligere var miljøet et nordisk fenomen, men nå har resten av Europa skjønt at dette er noe man ikke kommer unna. Miljøvennlige og energieffektive produkter er blitt et tema over hele verden. Fujitsu Siemens har lenge arbeidet med slike produkter i forretningsmarkedet, nå lanserer vi dem også til konsumentmarkedet, sier Fehrm.

Han forteller at de nye produktene ikke inneholder miljøfarlige stoffer, i tillegg til at strømforsyningen har en energieffektivitet på 80 prosent – normalt ligger dette på 60-70 prosent. I hvilemodus bruker produktene 3,5 watt – mot tidligere 5-10 watt. Normalt trekker en datamaskin strøm for 500-1.000 kroner i året – nå kan man i følge Fehrm spare rundt 20 prosent.

– Når strømforbruket er mindre, vil også støynivået være lavere. Vi kan kjøle prosessoren på en bedre måte, så våre nye maskiner er mye mer stillegående, sier Fehrm.

Mediasenter

Tidligere var fokuset på støynivå et nordisk fenomen. Nå er europeerne kommet etter også her.

Björn Fehrm har jobbet med mediasenter-PCer i Fujitsu Siemens siden 2000, og han har vært med på utviklingen av dette siden starten. Han mener det er to grunner til at disse produktene ennå ikke har tatt helt av.

– Vi har hele tiden ment at et mediasenter skal være et konsumentprodukt som ikke krever så mye av brukeren. Microsoft valgte derimot i 2001 å tilby løsningen som en PC med et tilleggsprogram. Det er vist seg at det ikke er dette kunden vil ha i stuen. Fujitsu Siemens har solgt den problemfrie varianten i et par års tid, men vi har ikke vært sterke nok som selskap i markedet for forbrukerelektronikk der tradisjonelle lyd- og bildeselskap dominerer. Vi har solgt 12.000 slike enheter, og disse kundene er fornøyde. Av de 10.000-15.000 kundene som har kjøpt PC-varianten vår er ikke alle like fornøyde, sier Fehrm.

PC-varianten til Fujitsu Siemens heter Scaleo E, mens Activy Media Center fungerer som en vanlig mottakerboks med mediasenter-funksjon. Nå lanserer Fujitsu Siemens flere nye funksjoner i sitt Activy Media Center, som internettradio og nett-TV-løsning. Scaleo E kommer med Blu-ray og HD-DVD. Prisen for begge modellene er rundt 10.000 kroner.

Markedet må modnes

– Vi har ikke krefter selv til å drive frem denne type produkter, og må vente på at markedet modnes. Vi vil selge dem, men vil i dag ikke investere i store markedskampanjer, sier Fehrm.

– Vil det si at dagens produkter ikke er gode nok, at det om et par år kommer nye løsninger som vil gjøre at markedet tar av?

– På PC-løsningen må det store endringer til for at folk vil akseptere produktene, de er i dag best egnet for avanserte brukere. Activy Media Center er en fullgod løsning, bortsett fra at vi mangler HD-funksjonalitet – men dette er vi i ferd med å implementere.

Fujitsu Siemens er blant de første som leverer bokser med Microsofts nye Home Server-løsning. Fehrm tror det vil ta tid før den jevne forbruker kjøper disse enhetene.

– Dette er et svært godt produkt, men jeg tror prisen på 5.000 til 10.000 kroner er for høy til at massemarkedet kjøper det. De fleste har imidlertid bruk for en enkel løsning til å ta sikkerhetskopier av dataene sine, samt gjøre dem tilgjengelig på de etter hvert mange PCene folk har i hjemmet. Microsoft Home Server løser dette på en svært god måte, sier Fehrm.

– Microsoft lanserte Home Server på CES i Las Vegas i januar – hvorfor kommer produktet i handelen først nå?

Ny forbrukerportal

– Programvaren var først klar i juli i USA, men den første versjonen manglet en løsning for hvilemodus som det europeiske markedet er opptatt av.

I Tyskland lanserer Fujitsu Siemens i høst en nettbasert tjeneste der kundene kan kommunisere med selskapet. Denne vil etter hvert komme også i Norden.

– Vi ønsker å være noe mer enn en leverandør som bare selger et produkt til kunden. Nå har vi utviklet en portal som er enkel å bruke, med samme grensesnitt som Microsoft Media Center. Her kan kunden bestille hvilken tjenster hun eller han ønsker, og for eksempel gjøre det mulig for Fujitsu Siemens å fjernstyre datamaskinen. Dette gjør det mulig for oss å for eksempel sette opp en skriver hos kunden. Man kan også bestille underholdning og kopier av bildene sine, sier Fehrm.

Digital Home-avdelingen i Fujitsu Siemens er nå i ferd med å endre fokus fra å vise hvilke muligheter som finnes – til å få produktene ut til kundene.

– Utfordringen er å få kunden til å forstå hva hun eller han skal ha, her har handelen har en viktig rolle som rådgivere. Dessuten må vi sørge for at produktene fungerer, og at kunden bruker funksjonene som finnes. I denne sammenheng er vår nye portal svært viktig.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr. 8/2007

Powered by Labrador CMS