– Med det nye navnet Grundig Elektronik AS vil fabrikken i Istanbul styrke merket i markedene og gjøre oss langt mer konkurransedyktige, sier administrerende direktør Søren Eriksen i Grundig Nordic DK AS.

GRUNDIG OGSÅ I NAVNET

Det tyrkiske KOC-konsernet, som nå er eneeier av Grundig, døper om sin lyd- og bildedivisjon fra Beko til Grundig Elektronik AS.

TV blir fortsatt hovedproduktet i Norge, men det er også planer om å markedsføre nye produktgrupper.

 

– For Grundig betyr dette først og fremst at merket vårt blir langt mer konkurransedyktig. Produksjonen blir enda mer stabilisert og sentralisert til Tyrkia. I tillegg får vi et tettere samarbeid mellom produktutviklingen vår i Tyskland og produksjonen på fabrikken ved Istanbul.

 

Det sier Søren Eriksen, administrerende direktør for Grundig i Danmark og Norge. Han spår at navneskiftet vil bety større fleksibilitet og produktutvikling. I tillegg tror han nye produkter vil komme raskere i markedet og at modellene vil kunne skiftes oftere enn før.

 

Fortsatt LCD

TV-utvalget blir fortsatt konsentrert om LCD. Hittil har skjermstørrelsene gått opp til 42 tommer, men kommende sesong vil det også bli markedsført større modeller, både 46 og 52 tommer.

 

– Ny design og kommende sesongs slim-modeller vil bli vist på IFA, sier Eriksen.

 

– Grundig har fått lavere markedsandel i det nordiske markedet den senere tid. Hvilken strategi legger dere opp til for å bedre dette?

 

– Når det gjelder det norske markedetVeksten skal først og fremst komme med bedret distribusjon og valg av distribusjonskanaler. Internt må vi også se om vi ligger riktig med segmentet vårt i forhold til konkurrentene. Vi skal være prisaggresive, men kommer ikke til å være billigst i markedet, sier Eriksen.

 

Expert Euronics vil i følge Eriksen være viktige for Grundig i tiden fremover. Han legger vekt på at Grundig-ledelsen vil ha en åpen dialog med alle de tre kjedene. Han legger også vekt på at Grundig nå er i diskusjon med nye samarbeidspartnere uten å ville si hvem det er.

 

KOC-konsernet markedsfører et stort vareutvalg, og Eriksen forteller at man har vil konsernet satse på

 

–, både analoge modeller, internettradioer og digitalradioer. I tillegg vil det også være en del HiFi-produkter i markedet. Vi ser at lydmarkedet svinger veldig over fra tradisjonell HiFi til nye produktgrupper som PC, mobiltelefoner og MP3. Her vil vi også arbeide for å komme i markedet med nytt utstyr.

 

Riktig nivå

Når det gjelder Grundig-organisasjonen i Norge, sier Eriksen at man er på det riktige nivået bemanningsmessig. I tillegg til salgs- og støttefunksjoner i Norge vil Grundig bygge opp et felles servicesenter for Europa. Lenger frem ser han ikke bort fra at det personelløkning basert på nye produktgruppene innen to til tre år.

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.6/2008

 

Les også:

VIL NÅ 15 PROSENT av LCD-markedet innen 2010

 

Ved åpningen var den topp moderne fabrikken utenfor Istanbul merket med bannere for Grundig og eierselskapet KOC.
Grundig-fabrikken skal produsere 5,5 milioner TV-apparater årlig innen fem år.
Grundig Vision 9, en toppmodell med 100Hz full-HD i 37, 42 og 47 tommer med innebygd Sound Projector med 16 høyttalere. Pris: 37 tommer 14.000,-, 42 tommer 18.000,- og 47 tommer 20.000,-.
Grundig Vision 6 ECO, Eko-TV med LCD-panel med ekstra lavt strømforbruk og med en miljøvennlig konstruksjon. Pris: 26 tommer 6.000,- og 32 tommer 7.000,-.
Grundig Vision 7, full HD modell i 37 og 42 tommer med 0 watt energiforbruk i stand-by. Pris: 37 tommer 10.000,- og 42 tommer 12.000,-.
Til toppen