HANDLER SMART MED MOBILEN

Butikk- og netthandel smelter sammen, og smarttelefonen spiller en stadig viktigere rolle.

Publisert Sist oppdatert

Handlemønstrene i butikk og på nett smelter sammen til et nytt fenomen som kan betegnes som "in-line shopping", viser en rapport fra Copenhagen Institute for Future Studies.

Norske aktører som Telenor, Statoil og Abelia er blant medlemmene. Rapporten som bygger på data fra USA og fire europeiske land, herunder Sverige, gjennom 2012.

Beste av begge verdener

Forbrukere gjør shopping til en del av den naturlige flyten i hverdagen

Undersøkelsen viser at skillet mellom den fysiske verdenen og internett er i ferd med å bli borte, og folk skifter hele tiden og nesten ubevisst mellom de to virkelighetene.

Rapporten belyser et fenomen som best lar seg benevne på engelsk, som "in-line shopping”. Det har oppstått som følge av forbrukerens ønske om å kombinere det beste ved å handle i butikk (in-store) og online. Folk ønsker å kunne se, ta på og prøve produkter, sammenlikne priser og få tilgang til produktinformasjon – uten å måtte vente i kø for å foreta kjøpet.

– Forbrukere gjør shopping til en del av den naturlige flyten i hverdagen. Som et resultat vil de ha apper som gjør handleopplevelsen praktisk og ukomplisert. Akkurat som man vil ha internettilgang overalt og alltid, vil man kunne handle så snart man trenger noe. Handelen må forstå og imøtekomme dette behovet for å lykkes i årene som kommer, sier Michael Björn, forskningssjef ved Ericsson ConsumerLab, i en pressemelding.

Shopper på mobilen

Rapporten mener forhandlerne bør legge til rette for at folk vil shoppe når det passer dem, og at de liker å kombinere fordelene av å handle både i butikk og på nettet.

Smarttelefoner allerede spiller en betydelig rolle i vår hverdagshandel. Tre av ti svenske smarttelefoneiere bruker telefonen sin til småbetalinger, skanning av strekkoder på produktene og nedlasting av kuponger. Smarttelefonbrukere er også mer interessert i netthandel enn andre mobilbrukere. I åtte av 12 analyserte produktkategorier foretrekker forbrukerne å kombinere butikk- og netthandel fremfor ren netthandel.

Powered by Labrador CMS