– I Løkken Trading er det korte kommandolinjer, sier distriktsselger Jan Strand. Her med noen av Bamix-modellene de tilbyr markedet. Foto: Stian Sønsteng.

HAR ANSATT MERKEVARER

– Det er menneskene som utgjør Løkken Trading og vi har ansatt merkevarer som kan være med å styrke oss.

Det sier salgs- og markedssjef Espen Nordheim. Merkevarene han sikter til er distriktsselgerne Jan Strand, Bjørn Mathisen og Arnfinn Norum.

– Vi har valgt å gå mot strømmen, og ønsker i størst mulig grad å være ute i butikkene. I stedet for å ansette yngre selgere, har vi funnet dyktige selgere med solid erfaring i bransjen, sier Nordheim.

Strand og Mathisen har begge bakgrunn fra Wilfa AS, og er inne på hovedkontoret når fagbladet Elektronikkbransjen er på besøk. De kom til selskapet i sommer, og får ikke fullrost sin nye arbeidsplass.

– Her er det korte kommandolinjer og vi kan dele gleden når vi lykkes ute på veien med en telefon direkte til Espen eller Roar, sier Strand.

– Vi skriver ikke like mye rapporter som mange andre gjør, supplerer Mathisen.

Nordheim bekrefter at de holder en flat struktur.

– Vi er en lærende bedrift og alle er delaktig når det gjelder å finne nye produkter og i markedsføring og salgsarbeid, sier Nordheim.

Nøkkelkundesjef Roar Dyve sier det ikke hjelper å fylle opp kjedelagrene hvis det ikke gjøres noe i butikk.

Variabelt kunnskapsnivå

– Mathisen, Strand og Norum har en høy tillitt ute i butikkene. Kunnskapsnivået i butikk er en relativ variabel. Butikkselgerne må ha kunnskap om produktene, og da må vi som leverandør være på tilbudssiden. Vi har unike produkter som gjerne koster mer. Da må man bruke tid på å gi kunnskap, sier Dyve.

Strand mener at selv om prisene er høyere enn hos konkurrentene, er de riktige.

– Jeg har aldri arbeidet for noen der de som sitter sentralt har så høy produktkunnskap. Dette er skikkelig artig. Vi er litt tilbake på 80-tallet, på vei oppover, og salgsmøtene forankrer like mye det sosiale som det faglige. Det mange glemmer er at det er mennesker i systemet. Personlige relasjoner er viktig, sier Strand.

Strand dekker distriktet fra Bergen til Arendal, Mathisen fra Kragerød til Stange og Norum herfra og nordover.

Nordheim forteller at det i forbindelse med at Canica kom inn som eiere har det vært en viss utskifting i selskapet.

– Nå er vi på jakt etter en ny selger og en ny markedssekretær.

Nøkkelkundesjef Roar Dyve (t. h.) og distriktselger Bjørn Mathisen med Severin-trakterne som er utstilt i visningsrommet på Trollåsen.
Salgs- og markedssjef Espen Nordheim med luftrenseren Viktor fra Stadler Form. Luftmåleren som viser at den renser 99,99 prosent av partiklene i lufta.
På kontoret hos Løkken Trading AS arbeider Siw Bakke Jørstad (t.v.) og Anne-Kristine Andersen.
Løkken Trading har et 400 kvadratmeter stort visningsrom på Trollåsen utenfor Oslo.
Luftfukteren Oskar fra Stadler Form skal i følge Løkken Trading sees men ikke høres. Pris: 1.300,-
Fred fra Stadler Form skal gi ren, bakteriefri og varm damp. Integrert hygrostat. Design: Matti Walker. 200W (Eco) og 300W (normal). Kapasitet: 130 g/t (eco) eller 340 g/t (normal), romstørrelse: 40 m2. Vanntank: 3,7 liter. Kommer i hvit, sort og orange. Pris: 1.300,-
Luftrenseren Viktor fra Stadler Form. Tre filter: grovfilter som fjerner store partikler, HPP-filteret er vaskbart og skal fjerne tobakksrøyk,sotpartikler, virus, bakterier og pollen, kullfilteret skal fjerne vond lukt. Fem hastigheter, LED-lys med nattmodus. Energiforbruk 18W. Kommer i hvit og sort. Pris: 2.500,-
Vifteovnen Max fra Stadler Form er designet av sveitsiske Matti Walker og har mottatt designpriser i New York og Chicago. To temperaturinnstillinger (1000/2000W), kald eller varm luft, termostat. Viften skal være stillegående. Vekt: 2,5 kg. Pris: 800,-
Fra Bamix tilbyr Løkken Trading en rekke stavmiksere i ulike farger.
Innstegsmodellen Mono fra Bamix. Pris 1.300,-
Denne Bamix-modellen koster 2.000 kroner.
Caprice er Severins tyskproduserte kaffetrakter. Pris 1.200,-
Til toppen