Nordisk opplæringsansvarlig i Procter & Gamble, Bjørn Ørn Gustafson, sier hårfjerning for kvinner, spesielt med IPL, er en trend. Foto: Marte Ottemo

HÅRFJERNING MED LYS

Procter & Gamble viste fram barbermaskiner, epilatorer og elektriske tannbørster på Elkjøp Campus, men størst fokus har hårfjerning med lys.

– IPL, hårfjerningsapparater som bruker lys, er en kategori som er sterkt voksende. Hårfjerning for kvinner er en viktig kategori for oss, vi har jobbet med depilatorer i mange år, og IPL i seks-syv år nå. Det vi merker etter å ha kjørt klasseromsundervisning i nå snart to uker, er at elkjøpansatte ivrer etter å vite mer om teknologien, sier Bjørn Ørn Gustafson, nordisk opplæringsansvarlig i Procter & Gamble, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han bruker messen til å formidle hva teknologien gjør, og hvor sikre og effektive produktene er.

– Teknologien har også utviklet seg siden starten. Nå har vi inkorporert en hud- og hårsensor som måler hvilken effekt som er ideell for deg som bruker åtte ganger i sekundet. Den vil også blokkere produktet helt om du har for mørk hudtone, sier han.

Vi ønsker jo at folk skal begynne å barbere seg igjen

IPL (Intense Pulsed Light) fungerer ved å at melaninet i hårsekken absorberer lyset. Det betyr også at dersom du har for lyst hår eller mørk hud vil produktet ikke fungere.

– Fordelen er at hårfjerningen er permanent, etter at du har brukt produktet hver 14. dag i to til fire måneder, sier Gustafson.

Procter & Gamble er også store på elektrisk tannpleie, med merkevaren Oral B.

– Tannpleie er fra Procter & Gambles ståsted vår viktigste kategori, og her jobber vi tett med Elkjøp. Dette er produkter alle har behov for, uansett alder og kjønn. Vi har jo en veldig hyggelig markedsandel på tannpleie, i Norden er den over 90 prosent. Det er ikke ene og alene fordi vi er mye på TV, men fordi folk liker opplevelsen når de bruker våre produkter, sier han.

Tannpleie er blant Procter & Gambles viktigste kategorier, og nå skal selskapet rette seg mot barnetannpleie. Foto: Marte Ottemo.

Gustafson sier at nettopp opplevelsen står i fokus under Elkjøp Campus.

– Vi snakker ikke så mye om teknologi og effekt, men hva produktene gjør og hva det gir forbrukeren. Det forsøker vi å få frem når vi snakker med de ansatte her på messen, sier han.

– Hvilke trender ser du komme i dine kategorier?

– Vi ønsker jo at folk skal begynne å barbere seg igjen. Gilettes omsetning er flat, til tross for at 80 prosent av menn ikke barberer seg hver dag. Trenden for menn er fortsatt skjeggvekst, mens for kvinner er det hårfjerning og særlig IPL som gjelder. Tannpleie går fortsatt bra, og her kommer til å ha mer fokus på barn framover, sier Gustafson.

Til toppen