HARMAN MED EGET SELSKAP

Harman har etablert eget selskap i Norge, og gir faghandelen eksklusivitet i salget av Harman Kardon samt enkelte modeller fra JBL og AKG.

Publisert Sist oppdatert

Frank Bruun er foreløpig den eneste ansatte i Harman Consumer Nordics avdeling i Norge, som startet offisielt 1. juli.

– Vi overtok salget fra Harman Neby, som jeg har hatt ansvaret for siden starten i 2005. Dette har vært et selskap i Erling Neby-gruppen, sier Bruun.

Han karakteriserer endringen som en gentlemans-avtale, og understreker at alle parter er fornøyd med løsningen.

Vi kan alltid bli bedre, og det er også derfor vi har etablert et eget selskap for å styrke oss ut i de ulike kjedene

– Vi har etablert et nytt selskap i Norge, og kommer til å samarbeide tett med Neby-gruppen som fortsatt vil selge produkter i segmentet vi kaller Luxury Audio, med produkter fra Mark Levinson, dyre JBL-høyttalere, Lexicon og Revel. Harman Consumer Nordic vil selv ta hånd om alt det andre fra Harman; AKG, JBL, Infinity og Harman Kardon, mens Auto Hifi AS fortsatt vil distribuere bilunderholdningsproduktene.

– Du blir inntil videre alene i Norge, er det nok?

Ikke nettbutikker

– Nei, det er ikke det. Vi har nullet dem gamle organisasjonen, og skal lage en ny plattform før vi begynner å se på hvor mange vi skal være. Støttefunksjoner som økonomi og salg har vi både ved det nordiske hovedkontoret i København og Europa-kontoret i Amsterdam. Vi har dessuten hovedlager i Amsterdam, som vi er direkte knyttet til, sier Bruun.

Han forteller at selskapet fremover ønsker å beskytte enkelte av produktene sine, som han kaller det.

– Vi kommer til å skrive avtaler med alle forhandlerne våre i Norge. Mange av de nye produktene vi viser her på IFA kommer kanskje ikke for salg på nett, eller de kan komme på nett uten prislapp. Rene nettbutiker får ikke kjøpe alle produktene våre, de skal tilbake til faghandleren og spesialbutikkene. Dette kan også være de største butikkene til Elkjøp og Expert, og kundene skal kunne få produktene skikkelig demonstrert. Dette gjelder deler av sortimentet til Harman Kardon, samt enkelte modeller fra JBL og AKG. Dette har vi gjort i hele Europa, og det innføres nå også i Norge, sier Bruun.

Kjente frontfigurer

Han forteller at Harman Consumer har hatt en vekst på nesten 35 prosent i Nord-Europa, etter at konsernet har vært nede i en bølgedal internasjonalt. For et par år siden varslet selskapet at det ulike varemerkene i konsernet skulle samarbeide tettere. På årets IFA-messe i Berlin vises resultatet for første gang.

– Alle ingeniørene våre i alle divisjoner arbeider nå under samme tak, og vi bruker nå teknologier fra bil- og proffdivisjonen i hjemmeelektronikk-produktene, sier Bruun.

– Dere differensierer tydeligere de ulike varemerkene?

– JBL er vårt rock’n roll merke, med sin historie på 60 år med godlyd. Dette ønsker vi å vise tydeligere, blant annet ved å bredde hodetelefonsortimentet. Artistene vi har knyttet til oss hjelper oss å bygge varemerkene, for JBLs del Maroon 5. AKG er den perfekte hodetelefon for dem som skal ha en fantastisk fin lyd, her hjelper Quincy Jones oss med å skape den balanserte lyden. Også fra Harman Kardon kommer vi med hodetelefoner, med den vakre lyden markedsført med Jennifer Lopez. Her byr vi på en helt annen innpakning, med mye skinn og eksklusive materialer. Infinity er tonet ned når det gjelder hjemmeelektronikk, men når det gjelder bilunderholdning er varemerket fortsatt godt med, sier Bruun.

Flip hvert 14. sekund

Han forteller at JBLs blåtannhøyttaler Flip har vært en suksess, faktisk selges det på verdensbasis en slik hvert fjortende sekund.

– Dette er en høyttaler til 1.000 kroner, som er fantastisk å ha med seg på tur. Her kommer vi med to nye versjoner. Multimediasegmentet er ekstremt viktig, her har vi hatt 16 prosent vekst i Norge siste år - globalt har vi økt 37 prosent. Det har med andre ord gått kjappere i Europa enn i Norge, sier Bruun.

På IFA i Berlin har Harman som tidligere år leid området rundt tårnet på messeområdet, og blant produktene mer man mer farger enn tidligere.

De kuleste merkene

– Da vi lanserte Flip startet vi trygt og tradisjonelt med sort og hvitt. Nå tør vi skille oss mer ut, og tilpasser oss de unge som gjerne vil ha noe ikke alle har. Produktene snurrer mye fortere, og vi kommer til å lansere stadig nye farger - det er ikke lenger flaut å gå med hodetelefoner som virkelig synes. Vi lanserer komplette serier, både fra JBL, AKG og Harman Kardon. Med en global vekst på 70 prosent i dette segmentet, sitter ikke vi og ser på at andre tar dette.

– Har dere vært for sene til å følge med i denne utviklingen?

– Jeg tror ikke det. Vi er i den heldige situasjonen at vi kanskje er den leverandøren som har de kuleste varemerkene.

– Er du fornøyd med distribusjon og salg i Norge?

– Vi kan alltid bli bedre, og det er også derfor vi har etablert et eget selskap for å styrke oss ut i de ulike kjedene.

Powered by Labrador CMS