Frank Bruun går fra å lede Harman/Neby til Harman Norge, når Harman Consumer Nordic overtar driften av egne varemerker. Foto: Stian Sønsteng

HARMAN TAR HÅND OM NORGE

– Harman Consumer Nordic overtar driften av egne varemerker i Norge, men vil fortsatt samarbeide tett med Neby Hifi Concept.

Det sier Frank Bruun, som fra 1. juli vil lede Harman Norge. Han har vært sjef i Harman/Neby siden etableringen i 2005. Dette selskapet er eid av Erling Neby AS, som også eier brorparten av Akustikk AS og Neby Hifi Concept. Sistnevnte selskap blir distributør av de dyrere produktene i Harman-familien; JBL Hi-End, Revel og MarkLevinson.

– Harman Norge tar over alt som ligger i Harman/Neby, og dette selskapet blir etter hvert avviklet, sier Bruun til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi får bedre støttefunksjoner og styringssystemer av lager og økonomi

I sortimentet får selskapet Harman-merkene AKG, JBL, Infinity og Harman/Kardon.

Bruun forteller at prosessen har pågått i et års tid, og sier det har vært forhandlinger med store smil.

– Det er fortsatt gode og tette bånd mellom selskapene, og resultatet medfører en vinn-vinn-situasjon for alle, mener Bruun.

Støtte og styring

I forbindelse med overgangen til Harman Norge, slutter salgssjef Claus Malthe i selskapet. Bruun blir inntil videre den eneste ansatte, men han forsikrer at endringen likevel vil føre til forbedringer for kundene.

– Norge går nå 100 prosent inn i Harman Consumer Nordic, og det betyr at vi får en enda bedre struktur på det vi hoder på med. Jeg skal rapportere til den nordeuropeiske sjefen, som sitter i Danmark, og vi får bedre støttefunksjoner og styringssystemer av lager og økonomi, sier Bruun.

En del av bildet er kjedenes nordiske og europeiske avtaler, som Bruun nå kan bli tettere involvert i oppfølgingen av.

– Det er naturlig siden både de og jeg holder til i Norge, sier Bruun.

Han sier endringene er gjort for å bedre driftsmodellen til selskapet.

– De tre seneste årene har vært de tøffeste i forhold til marginstrukturer, og det er skjedd store endringer i bransjen. For at vi skal kunne vokse er vi nødt til å gjøre driftsmessige endringer, sier Bruun.

Til toppen