«Printing reinventet» er HPs nye slagord for skriversatsningen sin. Foto: Marte Ottemo

HELT NY SKRIVERPORTEFØLJE

HP lanserer 15 nye skrivere for business-segmentet, og fortsetter fokus på sikkerhet i sine dokumenthåndteringsløsninger.

På et europeisk pressearrangement i Lisboa lanserte HP helt nye skrivere i Pagewide, Officejet Pro og Laserjet-familien, i tillegg til en sikker dokumenthåndteringsløsning.

Det store buzz-ordet på pressekonferansen var «reinvention» - gjenoppfinning for å bruke et norsk uttrykk.

Milleniums-generasjonen er på vei inn i sjefsstolene, og de er mer opptatte av miljøspørsmål enn sine forgjengere

– Dette er vår største lansering på 10 år, og i dag vil dere se en gjenoppfinning av hele vår skriverportefølje til kontoret. Markedet er i endring, selskaper vil ikke ha produkter, de vil ha løsninger, sier David Ryan, sjef for HPs skrivere til businessmarkedet i EMEA.

 

Løsninger, ikke produkter

For å illustrere hva kundene vil ha, fikk HP hjelp av IDC-analytiker Mick Heys på scenen. Han forteller at 76 prosent av europeiske selskaper på jakt etter nye skriverløsninger vil redusere kostnader, 73 prosent er opptatt av bedre sikkerhet, 72 prosent vil forenkle arbeidsflyten, 73 prosent vil ha bedre håndtering av mengden utskrifter og 69 prosent er opptatt av bærekraft og miljø. 

– Milleniums-generasjonen er på vei inn i sjefsstolene, og de er mer opptatte av miljøspørsmål enn sine forgjengere. Dette blir bare viktigere framover, sier Heys.

Når 50 prosent av europeiske arbeidstakere forventer at de kommer til jobbe utenfor selskapets fire  vegger framover, gir det muligheter for både skriverprodusentene og kanalpartnerne deres. Heys mener forhandlerne må bli flinkere til å selge løsninger, ikke bare produkter.

– Vi har alle lang erfaring med å selge produkter, men vi er ikke like komfortable med å selge programvare som kan forlenge produktsyklusen hos kundene våre. Men de vil ha det, og får de det ikke hos deg, går de til et annet selskap. Så ikke bare har du mistet en forretningsmulighet, du har introdusert en konkurrent inn i ditt kundeforhold om du ikke tilbyr løsningssalg, sier analytikeren.

 

Nye modeller

Rob Le Bras-Brown, global markedssjef for HPs skrivere, introduserte de nye modellene, og mest oppmerksomhet fikk de nye HP PageWide-skriverne.

PageWide er en teknologi hvor printerhodet er like bredt som arket, og hvor det er sistnevnte som beveger seg, ikke selve skriverhodet. Det gir raskere og mer presise utskrifter. Tidligere har denne teknologien kun vært brukt i større produksjonsskrivere, men siden 2013 har HP hatt modeller også for små og mellomstore bedrifter. Årets nye modeller skal være enda mindre og mer prisgunstig, 

– HP PageWide-teknologien gir de mest kostnadseffektive og energieffektive utskriftene, og den sikreste utskriftsløsningen som finnes for skrivere til forretningsmarkedet. I tillegg jobber nå våre ingeniører med å lage et bredt nok skriverhode for A3-utskrifter, disse modellene vil komme litt senere, sier Le Bras-Brown.

HP PageWide-modellene som ble lansert inkluderer HP PageWide Enterprise Color 556 sfp og HP PageWide Enterprise Color MFP 586. Disse skriverne er designet for arbeidsmiljøer med opp til 15 brukere med ett utskriftsbehov opp til 15.000 sider i måneden. Utskriftshastigheten er opp til 75 sider per minutt, og modellene kommer på markedet i april. 

Den utvidede skriverporteføljen for bedriftsmarkedet inkluderer også nye HP OfficeJet Pro- og HP LaserJet-skrivere.

HP OfficeJet Pro-produktene er beregnet for mindre bedrifter og hjemmekontor og skal ifølge HP selv gi profesjonelle utskrifter til opptil halvparten av prisen per side sammenlignet med laserskrivere.

HP OfficeJet Pro 8000-serien kommer med en helt ny design, HP Print Forward Design, hvor utskriften kommer ut i front og på den måten er plassbesparende. Disse skriverne har også forbedret administrasjon- og sikkerhetsfunksjoner, samt enkle mobile utskriftsløsninger.

HP OfficeJet Pro 8210 skal ifølge HP gi profesjonell kvalitet med opp til 50 prosent lavere kostnad per side enn laserskrivere. HP OfficeJet Pro 8720/8725/8730/8740 All-in-One skriverne har alle HP Print Forward Design, høy-hastighets tosidige utskrifter og skanning med papirhåndtering lik den man får med laserskrivere. For mikro and hjemmekontor med utskriftsbehov opp til 800 sider i måneden kommer HP OfficeJet Pro 6960/6970 All-in-One-skrivere.

En rekke HP LaserJet produkter ble lansert tidligere i år, men ytterligere to modeller kommer i april.

HP LaserJet Pro M501 er en monokrom skriver for små arbeidsmiljøer med utskriftsbehov opp til 6.000 sider per måned. Den tilbyr høy ytelse inkludert det HP hevder er markedets raskeste førsteside utskrift, raskeste utskrift fra dvalemodus og lavt energiforbruk.

HP Color LaserJet Pro MFP M377dw er en multifunksjons fargelaser for små arbeidsmiljøer med utskriftsbehov opp til 4.000 sider per måned og som har behov for profesjonelle fargeutskrifter.

 

Sikkerhet i fokus

På sin lansering introduserte HP også sin Secure Managed Print Services, en ny dokumenthåndteringsløsning som fokuserer på sikkerhet.

På denne måten skal sikkerhetseksperter kunne hjelpe kunder å sikre sitt skrivermiljø, med det HP selv sier er den kraftigste og sikreste løsningen i bransjen.

– Kundene våre har aldri vært mer bekymret over sikkerhet, og de vil kjøpe løsninger samtidig som de kjøper maskinvaren. Dagens skrivere er betraktelig mer avanserte; de lagrer dokumenter, analyserer, er på nett og kan brukes som inngangsport for skadelig programvare, sier Aurelio Maruggi, sjef for HPs kontorløsninger.

– Dere satser nå både på blekk, laser og pagewide-teknologiene, hva er strategien her?

– Vi mener valg av teknologi er opp til kunden, og ulike segmenter vil ha ulike behov. I et høyproduksjons, monokromt miljø er kanskje laserskriver ebest, men dagens lansering viser at blekk blir stadig mer robust og er en god teknologi også for små og mellomstore bedrifter. Tiden hvor blekkskrivere kun var for konsumentsegmentet er over, sier Santiago Morera, sjef for HPs globale Inkjet-satsning, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han sier også at Pagewide-teknologien ikke kommer til å dukke opp i noen konsumentprodukter med det første.

– Hvilken konsument trenger en skriver som takler 40 sider i minuttet hjemme? Og vil man betale for det? Det tror jeg ikke, sier han.

– Hvor ligger de største mulighetene for HPs partnere på skriversiden framover?

– Smb-markedet er den største utfordringen. Kundene vil ha løsninger, ikke enkeltstående produkter, og vi som bransje har ikke vært flinke nok til å møte deres behov her. Mange forhandlere har kanskje ikke resurser til å selge spesialiserte tjenester, så vi må sammen med dem finne en måte å pakke løsningene på. Kanskje må man få en partner til å ta seg av logistikk- eller sikkerhetsdelen? sier Morera.

Han tror utskrift i stadig større grad kommer til å bli en tjeneste, ikke en rekke produkter.

– Vi har sett trenden innen sikkerhet og programvare, om 3-5 år tror jeg utskrifter vil selges på samme måte, sier han.

David Ryan, sjef for HPs skrivere til businessmarkedet i EMEA, åpnet selskapets store lansering i Lisboa. Foto: Marte Ottemo
IDC-analytiker Mick Heys mener HPs partnere må fokusere på løsninger, ikke produkter. Foto: Marte Ottemo
Santiago Morera, sjef for HPs globale Inkjet-satsning, tror utskrift på sikt kommer til å bli en tjeneste. Foto: Marte Ottemo
Rob Le Bras-Brown, global markedssjef for HPs skrivere, introduserte de nye modellene. Foto: Marte Ottemo
De nye PageWide-printerne fra HP har utskriftshastigheter opp til 75 sider per minutt. Foto: HP
De nye OfficeJet Pro-printerne i 8000-serien har en helt ny design, HP Print Forward Design, hvor utskriften kommer ut i front og på den måten er plassbesparende. Foto: HP
HP lanserte også to nye LaserJet-modeller. Foto: HP
OfficeJet-modellene kommer i mange ulike størrelser. Foto: Marte Ottemo
PageWide-skriverne fikk mest oppmerksomhet under HPs storlansering i Lisboa. Foto: Marte Ottemo
Til toppen