Thomas Børde i Hør viser frem noen av hodetelefonene tilpasset barn. Foto: Jan Røsholm

HØR-KJEDEN VIL PASSE PÅ BARNA

Barn og ungdom får hørselsskader fordi de spiller for høy musikk. Dette ønsker Hør-kjeden å gjøre noe med.

En undersøkelse utført av Journal of Pediatrics viser at 12,5 prosent av alle barn fra seks år og opp til 19 år lider av hørselsskader. Dette skyldes at de har brukt hodetelefoner med for høyt volum.

Innebygget volumbegrensning

Onanoff leverer hodetelefoner spesiallaget for yngre ører under merkevaren Buddyphones.

– Det er lagt inn volumbegrensning på maksimum 85 desibel, sier Thomas Børde, produkt- og markedssjef i Hør-kjeden.

Hodetelefonene finnes i flere forskjellige varianter og farger. Foto: Jan Røsholm.

Hør har spesialisert seg på produkter innen støybegrensing, høreapparater og hodetelefoner. Vi treffer han på CES-messa i Las Vegas, på standen til Onanoff, som er en viktig leverandør for Hør.

– Vi vil gi barna og foreldrene en trygg lydopplevelse, og maksgrensen på lydnivået kan ikke overstyres, sier han.

Barna skal ha ørene og hørselen sin lenge, derfor er det er viktig å begynne med de minste

Nivået på 85 desibel er anbefalt av verdens helseorganisasjon. Børde forteller at Hør ønsker å utvide denne produktkategorien, og et av hans fokusområder på messa er å finne produkter for barn.

– Når barna fyller 12 år, ser vi at motekravet spiller mer inn. Da vil barna ha merkevarer på hodetelefonene, det er ikke veldig kult med barnslig design da, sier Børde.

Må begynne tidlig

Onanoff har tatt til seg signalet om at litt eldre barn er opptatt av design og utseende. De viser derfor frem en nyutviklet modell beregnet for skolebruk.

– Studyphone gir klarere lyd når det gjelder tale. Dette er viktig for eksempel ved bruk av lydbøker, sier Børde.

Den nye hodetelefonen Studyphone fra Onanoff er tilpasset for bruk i skolen. Foto: Jan Røsholm.

Disse hodetelefonene er mer nøytrale i farge og design, og dermed tilpasset litt eldre barn. Studyphone vil koste rundt fem hundre kroner i utsalg. Hodetelefoner med volumbegrensning tilpasset barn ligger i prisområdet fra to hundre kroner og opp til åtte hundre kroner. Hør-kjeden tilbyr også trådløse modeller, samt en vanntett hodetelefon, som er smart om man er på stranda med barna.

– Barna skal ha ørene og hørselen sin lenge, derfor er det er viktig å begynne med de minste, sier han.

Klinikk på gang

Hør-kjeden går svanger med en egen klinikk, som planlegges åpnet i løpet av første kvartal i år. Denne skal ligge på et egnet sentralt sted i Oslo, og vil komme i tillegg til dagens butikk i Byporten kjøpesenter i Oslo sentrum.

– Her vil vi tilby hørselstester, salg og tilpasning av høreapparater, og behandlingstilbud for tinnitus, og for mennesker med lydangst og lydsensitivitet, sier Børde.

Lydangst og lydsensitivitet er når man reagerer, ofte med sinne, på dagligdagse lyder. Eksempler på slike lyder kan være hoste, smatting eller kremting. Den medisinske betegnelsen på lydangst er misofoni.

– Klinikken vil bli vårt hovedkontor med tanke på videre ekspansjon, sier han.

Artikkelen sto første gang på trykk i fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2019, som ble publisert 13. februar.
Til toppen