HP flytter fokus fra FRA SKRIVER TIL UTSKRIFT

– Print 2.0 flytter fokus fra skriver til utskrift. Det handler ikke om å ta flere utskrifter, men å skrive ut smartere.

Det sier Sywert Schadenberg, HPs PR-direktør for skrivere i EMEA (Europa, Midt-Østen og Afrika). På en pressesamling i Dublin presenterte selskapet en undersøkelse som viser at folk ønsker å skrive ut smartere, ikke mer. På verdensbasis tror HP antall utskrifter vil øke fra 50.000 milliarder sider i 2007 til 53.000 milliarder sider i 2010. Samme periode tror HP andelen digitalutskrifter vil øke fra 9,5 til 10 prosent.

– Vi tror digitalutskrifter er fremtiden, sier Schadenberg.

Hva skriver folk ut i EMEA? Totalt utgjør internett 21 prosent, mens 34 prosent er tekst- og worddokumenter.

– Hvilke muligheter ligger i forbrukermarkedet? Vi vil ikke lenger selge skrivere men utskrifter. Vi gjør dette gjennom produktene, forpakning og hvordan de presenteres i butikkene. Markedet vil øke 20 prosent i året, 80 prosent vil være trådløse skrivere. HP lanserer Easy WiFi, som skal gjøre det enkelt å ta i bruk. I løpet av det nærmeste året lanserer vi et nytt design på skriverne våre, slik at folk får lyst til å vise dem frem i hjemmene sine. Vi investerer tungt på design, sier Schadenberg.

HP lanserer en ny versjon av programvaren Smart Web Printing, som skal gjøre det mulig å samle elementene man ønsker fra et eller flere nettsted før du skriver det ut, slik kan du kutte ut bannere og annet.

– Miljøet er viktig, og vi lanserte i mai et nytt miljøprogram. Vår filosofi er ikke at folk skal skrive ut mer, men riktigere. Vi arbeider med energisparing, resirkulering og hva skriverne er laget av, sier Schadenberg.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.7/2008

Powered by Labrador CMS