Produktsjef Maren Mjaatvedt med Photosmart c8180, som er HPs nye flaggskip med blant annet DVD- og CD-brenner.

HP har halvparten av skrivermarkedet

– Det er ingen grunn til at vi ikke skal beholde markedsandelen eller bli større, så lenge vi leverer så gode og innovative produkter.

Det sier HPs produktsjef for skrivere og kamera i konsumentmarkedet, Maren Mjaatvedt. De siste par årene har hun sett at alt-i-ett-markedet har gått forbi singelfunksjon.

 

– Det er nettopp her HP har hatt sin styrke. Første halvår hadde vi en markedsandel på 53 prosent for alt-i-ett-skrivere og rett under 50 på singelfunksjon. I 2007 regner vi med at det blir solgt 200.000 alt-i-ett-skrivere i Norge, og cirka 70.000 med singelfunksjon, sier Mjaatvedt.

 

Hun mener HPs produktlinje med alt-i -ett-skrivere dekker de fleste behov, spesielt etter at man er kommet under tusenlappen for en skriver med trådløst nettverk. Tidligere har denne funksjonen bare vært på de mest avanserte modellene.

 

– Nå får man en god skriver fra 500 kroner. Hovedfokuset for HP er brukervennlighet, der er vi er best i klassen. Grunnen til at HP gjør det så bra, er at produktene er enkle i bruk samtidig som de gir gode utskrifter.

 

– Hvem kjøper en HP-skriver?

 

 

 

Subsidier?

– På grunn av den store bredden; alt fra studenter til fotoentusiastene, samt familier som enkelt ønsker å skrive ut bildene sine.

 

– Subsidierer HP skriverprisene for å selge mer blekk og papir?

 

– Dette skjer i så fall ikke lokalt, men HP er selvsagt interessert i å selge mer blekk og papir.

 

– Er det et problem at det brukes blekk og papir fra andre fabrikanter?

 

– Problemet er større nedover i Europa. Med en gang man bruker uoriginalt blekk kan det ødelegge skriveren, og kvaliteten på selve utskriften kan bli dårligere. Kundene får derfor ikke det de forventer, sier Mjaatvedt.

 

Hun synes butikkselgerne gjør en god jobb med skriversalget, men mener mange fokuserer mer på salget av PC.

 

– Etter hvert som stadig flere kjøper en bærbar PC i stedet for en stasjonær, er det dukket opp en ny problemstilling: Mens en skriver har vært et naturlig tilbehør til en stasjonær maskin, er det så mye annet tilbehør å kjøpe til en bærbar maskin. Vi ønsker derfor å skape en naturlig kopling mellom bærbare maskiner og skrivere, sier Mjaatvedt.

 

 

 

Får kunden tilbake

Hun mener butikkselgerne bør huske at skriverkunden kommer tilbake i ettertid for å kjøpe blekk og papir, og at de da kanskje tar med seg andre produkter.

 

– For sluttbrukeren fokuserer vi på hvilke muligheter det gir å skrive ut digitale bilder hjemme, og ikke minst at prisen nå er blitt svært rimelig. Vi er nå kommet ned i 2,26 kroner per bilde i 10x15-format når det gjelder skrivere med separate patroner, og 2,49 for multipatroner. For å gjøre dette budskapet tydelig, selger vi nå patroner og papir i samme pakke, sier Mjaatvedt.

 

Hun forteller at HP har utviklet en programvare som gjør at man ved ett enkelt trykk på skri veren får skrevet ut nettsiden man ser på dataskjermen, tilpasset papirstørrelsen.

 

– Vil skriverprisene fortsette å rase nedover?

 

– Nei, alt-i-ett-skriverne blir ikke billigere enn i dag. Men det vil komme inn nye funksjoner i de ulike prispunktene.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KAMERAET VI HAR BRUKT

HP Photosmart R937 er det nye flaggskipet blant HPs kompaktkameraer, med 3,6 tommers berøringsskjerm. Pris: 2.500,- Reportasjebildene i denne artikkelen er tatt med dette kameraet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til toppen