HP MED 70 BLEKKSIDER I MINUTTET

– Vi revolusjonerer blekkskriverne, med et hode som dekker hele papirbredden. HP har vært pionérer i skriverindustrien; nå gjør vi det igjen.

Publisert Sist oppdatert

Verner Hølleland, direktør for PC og printavdelingen i HP Norge, mener HP tar steget fra å være ikke helt i fremste rekke på multifunksjonsløsninger, til å bli den ledende leverandøren.

Selskapet lanserer i første omgang fire modeller i Officejet Pro X-serien med sitt PageWide blekkhode; multifunksjonsmodellene 476 og 576 med skanner, samt 451 og 551 som er rene skrivere. De raskeste modellene har en utskriftshastighet på 70 sider i minutter, de rimeligere klarer 55 sider.

– Teknologien vi nå lanserer har vært tidkrevende, komplisert og kostbar å utvikle. De fire Officejet Pro X-modellene er bare første steg; vi kommer til å videreutvikle teknologien til å dekke større deler av markedet, med ulike utskrifts- og dokumentløsninger, sier Hølleland.

Med 70 sider i minuttet er våre nye blekkskrivere konkurransedyktig i forhold til de beste laserskriverne

Produktene ble lansert for pressen under et arrangement i Barcelona i slutten av november. HP dekket reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen.

Blekk konkurransedyktig

– Det er mange fordeler med denne teknologien. Det kanskje viktigste er å få opp hastigheten, tidligere har som kjent blekkskrivere vært senere enn lasermodellene. Med 70 sider i minuttet er våre nye blekkskrivere konkurransedyktig i forhold til de beste laserskriverne, sier Hølleland.

Brukskostnadene er et annet viktig element for HP.

– Vi reduserer kostnadene både på selve skriveren, samt at driftskostnadene er rundt 50 prosent rimeligere enn tilsvarende laserskrivere. Teknologien er også svært miljøvennlig og energibesparende, du får langt mindre avfall enn med laserskrivere, sier Hølleland.

– Hvordan vil dere differensiere laser- og blekkskriverne deres fremover?

– HP er markedsledende på utskrift, både på laser og blekk, og vi kommer til å ha fokus på begge teknologier fremover. Satsingen på blekk til profesjonelt bruk i kontor- og bedriftssammenheng får stort fokus, fordi vi mener dette representerer en stor fordel for kundene. Begge teknologier har ulike fordeler og løsninger, som tilpasses kundenes behov. Uansett hvilket utskriftsbehov kundene har, har HP løsninger som passer.

Laser med proffskanner

Hølleland mener de nye blekkskriverne gir HP et stort konkurransefortrinn.

– Vi er det selskapet i verden som bruker mest penger på forskning og utvikling i forhold til omsetningen. Det er gjennom innovasjon og ny teknologi at HP evner å bringe frem nye løsninger som kundene har lyst til å kjøpe.

Officejet-serien er rettet mot små og mellomstore bedrifter, og hjemmekontor. – Pro X går rett inn i dette segmentet. Alle organisasjoner som har et utskriftsbehov på A4 vil dekkes av disse maskinene, sier Hølleland.

Han mener en naturlig videreutvikling av teknologien vil være A3-modeller, samt mer kompakte modeller. Maskinene blir tilgjengelig på det norske markedet neste år, fra 5.000 kroner og oppover.

HP lanserte i Barcelona også tre nye laserskrivere. Med fanfare, lys og røyk avduket de Laserjet M575c, som er utstyrt med en profesjonell skanner og den nye HP Flow-teknologien.

Markedsleder

– Skanneren kan mates med 100 ark om gangen, den skanner begge sider den nye HP Flow-teknologien, og med HP Everypage doublefeed unngår man at to sider går inn samtidig. Den retter dessuten opp skjevheter, og har innebygd OCR. Du kan skanne rett til vår egen unike SharePoint og andre skyløsninger, der dokumentene umiddelbart blir tilgjengelig for andre. Hvis en av sidene ligger opp ned, snus den automatisk. Denne løsningen gir sikkerhet rundt dokumentbehandlingen, og gjør at kundene ikke trenger investere i kostbare dedikerte dokumentskannere, sier Hølleland.

Laserjet M575c er tilgjengelig i november, til rundt 22.000 kroner. Målgruppen er bedriftsmarkedet og større organisasjoner.

– Hvor viktig er skriversegmentet for HP i Norge?

– Svært viktig. Vi er markedsledere for skriverløsninger i Norge. Skrivere med tilbehør utgjør cirka 15 prosent av omsetningen vår, men de står for en vesentlig større del av inntjeningen. På verdensbasis utgjør skrivere cirka 30 prosent av inntjeningen i HP, sier Hølleland.

Snapfish lagt ned

– Hva med fotoskrivere?

– Photosmart-serien er fortsatt et stort satsingsområde, der vi har en rekke gode og konkurransedyktige produkter. Ikke minst når det gjelder koplingen mot mobile enheter har HP ligget langt fremme, med ePrint og Apples Air-print. Når det er sagt, venter vi ikke at hjemmeutskrift er et voksende marked.

I Norge har HP lagt ned Snapfish, som er deres løsning der kundene kan lagre bilder i skyen og bestille utskrifter derfra.

– Det er en ren forretningsmessig vurdering i forhold til markedsandel og konkurransesituasjon. Snapfish lever videre i andre markeder.

I forbindelse med avslutningen av Snapfish i Norge den 31. oktober inngikk HP et samarbeid med Japan Foto om å overta (japanphoto.no/snapfish).

– Hvorfor kaster dere inn håndkledet i Norge?

– Vi har ikke brukt en krone på markedsføring av Snapfish. Konkurransen er hard, med mange gode løsninger tilgjengelig fra konkurrentene. For å lykkes i dette markedet er du avhengig av å ha gode løsninger til konkurransedyktig pris.

Omsetter for fire milliarder

– Hvor satser dere fremover?

– HP er verdens største IT-leverandør. Vi har den bredeste porteføljen, fra PCer og skrivere til nettverk og dataromsløsninger. HPs strategi er å lykkes i disse segmentene. På toppen av vår kjernevirksomhet, er det dessuten stort fokus på programvareløsninger, drifts- og skytjenester.

HP er 450 ansatte i Norge. Av disse arbeider 70 i Høllelands divisjon. Av en omsetning på cirka fire milliarder kroner står PC og print for rundt 60 prosent.

– Over 80 prosent av salget går gjennom forhandlerapparatet, som også i fremtiden vil være vår viktigste kanal. Alle konsumentproduktene går gjennom detaljkjedene og netthandelen. De øvrige selges til forhandlerne i forretningsmarkedet; her er våre største partnere Atea, NDS og Itum IT-partner.

Mer på hver utskrift

Under pressemøtet i Barcelona sier Ralf Groh, markedsdirektør for print i Europa, at HP ønsker å endre verden av utskrift.

– Det er mange ulike bedrifter med forskjellige behov. Vi vil vise at vi kan tilfredsstille dem alle. Det handler om valg, fleksibilitet, effektivitet og produktivitet, sier Groh.

Fulvio Ferrari har ansvaret for HPs blekkskrivere og webløsninger for små og mellomstore bedrifter i Europa, Midt-Østen og Afrika.

– Tidligere var det stort sett én bruker per skriver. I dag er det flere personer i et nettverk som bruker den samme skriveren. Tidligere skiftet forbrukerne skriver hvert andre eller tredje år, i dag beholder de den samme skriveren i tre-fire år. Innholdet er også endret; det er mer på hver utskrift. Skrivermarkedet er flatt eller minkende, mens antall utskrifter øker. Det er altså et misforhold her, sier Ferrari.

Færre utskrifter i oppgangstider

Han mener det er to faktorer som spiller inn; økonomi og teknologi.

– Ved slutten av 2011 var markedet større enn i 2008. I oppgangstider kjøper selskap opp hverandre; som en følge av dette effektiviserer de staben, det blir færre ansatte og færre utskrifter, sier Ferrari.

Den mener den teknologiske driveren i skrivermarkedet er smarttelefonene. I dag har folk flest en smarttelefon, et nettbrett og en bærbar datamaskiner, og de vil skrive ut fra alle disse enhetene.

– Måten vi bruker disse enhetene på til å skape dokumenter er annerledes enn før. Tidligere var en skriver koplet til én datamaskin. Så ble de delt i et nettverk, og i dag er de tilgjengelig som en tjeneste via skyen. Vi kan fortsatt kalle dem skrivere, men selve utskriften er bare en av flere funksjoner, sier Ferrari.

Samme pris i EU

I vår lanserte HP ti nye skrivere, nå kommer de med sju nye. Ferrari mener de nye skriverne er blitt enheter for dokumentbehandling, som også kan skrive ut.

– Den nye Officejet Pro X-serien kommer i tillegg til Officejet premium og Officejet Pro. Blekkteknologien er ny, det nye blekket er en viktig del av våre nye skrivere. Disse representerer den mest miljøvennlige måten å skrive ut på. Tidligere var laserskriverne enerådende på kontorene. HP vil videreutvikle porteføljen med blekkskrivere, samtidig vil vi fortsatt tilby den beste laserteknologien på markedet, sier Ferrari.

Tidligere hadde HP åtte ulike prislister i euroområdet, i dag har de én.

– Vi tar flere grep for å redusere kostnadene i distribusjonen. Vi vil gjøre det enklere både for våre kanalpartnere og deres kunder. Vi redefinerer salgsstyrken vår; med et felles korps for hele HPs portefølje, sier Ferrari.

Han avslutter med å si at HP nå går tilbake til røttene.

Tre megatrender

– Det hele startet i 1984, med vår første laserskriver som fikk plass på pulten. Dette endret HP som selskap, men også måten kundene våre arbeidet på. Vi var de første med laser, blekk, multifunksjon og skrivere koplet til internett. Nå er den gamle ånden tilbake i selskapet, sier Ferrari.

Hans kollega Robert Dinkelacker, HPs ansvarlige for laserskrivere, skannere og utskriftsløsninger i Europa, Midt-Østen og Afrika, sier det er et tankekors at antallet utskrifter er doblet siden man begynte å snakke om det papirløse kontoret.

– Det er tre megatrender i skrivermarkedet; digitalisering, skyen og mobilitet. Disse henger sammen. Digitalisert innhold ligger tilgjengelig i skyen, og man kan skrive det ut hvor man måtte befinne seg via sin mobile enhet, sier Dinkelacker og spør:

Arkivskapene er konkurrenten

– Hvem er vår hovedkonkurrent?

Han svarer slik:

– Konkurrenten er arkivskapene, med alt innhold som ikke er tilgjengelig digitalt. Vi vil hjelpe kundene med å gjøre innholdet deres tilgjengelig i skyen. En av løsningene på dette er at vi har plassert skannere i våre multifunksjonsskrivere. Vi kaller løsningen HP Flow, og har strippet ned dokumentsystemet til en versjon for små og mellomstore bedrifter samt hjemmekontor. Vi har utviklet en programvare-pakke og et databehandlingssystem som skal gjøre det enkelt og digitalisere og siden søke etter ustrukturert data i dokumentene, sier Dinkelacker.

Powered by Labrador CMS