HUNDRE ÅR FOR FULL MUSIK!

– Vi skal ha det gøy, og være en moderne bedrift. At vi fyller hundre år får komme i tillegg som en god greie.

Det sier Thorbjørn Roll, som eier og driver Musik-Magazinet AS. Butikken holder til i Logen like ved Torgallmenningen i Bergen, og som de snart har gjort i hundre år selger de både brunevarer og musikkinstrumenter.

– Jeg håper ikke kundene ser på oss som en gammel og sliten bedrift. Vi fokuserer på at vi har god erfaring og yter god service, slik at kundene kommer tilbake til oss. Vi må være en moderne butikk som også selger lydkort og datating, sier Roll.

Musik-Magazinet startet med musikkinstrumenter, men snart kom sveivegrammofoner og radioer i tillegg.

– Det er fordel at vi har to ben å stå på. Hvis det ene området går dårlig i en periode kan vi støtte oss på det andre. Nå for tiden står musikkinstrumentene for den største andel av omsetningen. Marginene er alt for dårlige innen lyd og bilde, og vi selger heldigvis ikke så mange TVer som andre. Dette var negativt i de riktig gode tidene, men vi blir ikke så hardt rammet i nedgangstider. Men TV er viktig, ikke minst når vi leverer ferdig monterte totalløsninger, sier Roll.

Blir eldre med kundene

Musik-Magazinet har seks heltidsansatte og fire på deltid, og Roll mener det er et positivt tegn at de har en stabil arbeidsstokk.

–Mange som arbeider her blir eldre sammen med deler av kundekretsen, men for all del; det kommer nye til – både foran og bak disken, sier Roll.

Butikken ble etablert av Victor Riim i 1910. I 1916 begynte Rolls bestefar, Thorleif, som bud hos ham. I 1942 overtok han driften av forretningen, inntil han i 1970 overlot ansvaret til sønnen Terje. Thorbjørn overtok i 1998.

– Både min far og jeg arbeidet i årevis i forretningen før vi overtok det daglige ansvaret, og min far var aktiv i butikken inntil dagen før han døde for tre år siden. Jeg vurderte andre karrieremuligheter, men er glad jeg ble værende. Det er blitt en livsstil, men jeg forsøker å holde en viss avstand slik at jeg også har et liv utenom, smiler Roll.

Musik-Magazinet retter seg kun mot privatmarkedet, og på lydsiden fokuserer de på produkter i øvre sjikt – gjerne med komplette løsninger til folk som vil legge 10.000 kroner eller mer på bordet. Når det gjelder musikkinstrumenter mener Roll bedriften har tatt en solid posisjon i Bergen de siste årene.

– Hvilke kunder tar mest tid?

– HiFi-entusiastene er ofte veldig interesserte, og det er ikke måte på hvor mange spørsmål de har. Dessverre er det ikke alltid de har pengene som skal til, sier Roll.

Blant konkurrentene på lydsiden nevner han HiFi-klubben, Soundgarden, Bergen musikkhandel og Renaissance Audio.

Tester produktene

– Det hender det dukker opp konkurrenter, men de forsvinner ofte igjen ganske fort. Vi forsøker å holde en jevn flyt, med et passe stort sortiment, sier Roll.

– Hva er dere bedre på?

– På alt, både når det gjelder pris, service og produktutvalg, smiler Roll.

– Vi prioriterer solide leverandører vi kjenner fra før, og tester produktene før vi bygger sortimentet. Vi har ofte flere produkter fra hver leverandør.

– Hvordan har du opplevd at leverandørene har taklet nedgangstidene vi har vært inne i?

– Det har vært litt opp og ned. Det er tydelig at HiFi har vært nedprioritert, mens det har vært veldig fokus på TV. Det klassiske eksempelet er at leverandørene tar inn flere merker, og at de ikke klarer å pushe disse like godt som det ene merket de hadde tidligere, sier Roll.

Han mener Tivoli-radioene de senere årene har reddet mange butikker økonomisk.

– Siden kundene uansett har kjøpt så mye flat-TV har mange i bransjen glemt lydbiten. Nå skal plutselig alle drive med lyd igjen, og enkelte sliter med å gjøre en god nok jobb på dette området. Heldigvis har vi hele tiden prioritert lyd og solgt TV som et supplement, sier Roll.

15.000 kundeadresser

I løpet av de ti årene de har holdt til i dagens lokaler, har de samlet 22.000 kunder i arkivet. I forbindelse med jubileet har Roll vasket kartoteket og kommet ut med 15.000 reelle adresser som skal bli brukt i markedsføringen.

– Du er medeier i Detaljpartner AS, som driver ti Sonysenter-butikker i Skandinavia – også to her i Bergen. Du nevnte ikke disse blant konkurrenterne dine?

– Hehe, det er riktig. Det er nok fordi jeg skiller dem klart fra hverandre.

– Hvilken posisjon og rolle vil du si Musik-Magazinet har i bransjen?

– Vi kjenner de fleste leverandørene, og kan selv velge hvor vi henter produktene våre. Vi deltar på mange messer, kanskje flere enn de fleste andre handlere. Dette har vi bevisst prioritert bevisst, spesielt de senere årene. Én ting er det å lese om produkter på internett, noe annet er det å ha førstehånds kjennskap til dem. Klarer vi å formidle dette til en kunde, har vi en venn for livet. Vi overlever på kvalitet og service, og må være faglig sterke i forhold til de store handlemagnetene, sier Roll.

Roll har fra kontoret sitt utsikt ned til Torgallmenningen, men sier han sitter her minst mulig.

– Det er viktig å ha en variert arbeidsdag. Butikken er blitt såpass stor at det krever litt tid på kontoret for å ha kontroll, men jeg står gjerne i butikken eller monterer produkter ute hos kundene. Det er ved å kople opp utstyret man virkelig blir kjent med dem, og det gjelder å ha det gøy! sier Roll.

Powered by Labrador CMS