3D-TV preget CES-messa i Las Vegas i januar, derfor også reportasjene i denne utgaven av fagbladet Elektronikkbrasjen. Her fra Samsungs utstilling. Foto: Stian Sønsteng.

HVA ER 3D-TV?

Vil kundene ha 3D-TV? En samlet bransje på CES så ut til å mene at svaret er ja.

LG, Panasonic, Samsung og Sony har offentliggjort at de slipper TVer og BD-spillere med 3D-funksjonalitet på det norske markedet i løpet av 2010. I tillegg viste blant annet Toshiba, Sharp, Mitsubishi og JVC 3D-modeller på CES. Felles for dem alle er at man trenger briller for å oppnå 3D-opplevelsen, og det finnes i dag to teknologier som er i bruk.

De såkalt passive brillene er av samme type som vi kjenner fra de nye 3D-kinoene. De har polariserte glass som slipper inn lys i forskjellige vinkler, slik at det ene øyet ser et annet bilde enn det andre - man må dermed dele oppløsningen på skjermen mellom høyre og venstre øye.

Blant andre Philips viste en prototyp med denne teknologien på IFA i 2009, og LGs første 3D-TV som kommer i butikkene i april er av denne typen. Oppløsningen her blir på 540i på hvert øye.

Senere i år kommer LG med TVer også med den andre teknologien, der det brukes såkalt aktive briller – eller på nynorsk ”Active Shutter”. Også Panasonic, Samsung og Sony er klare med slike TVer.

LCD i brillene

Her brukes det briller med LCD i brilleglasset, der krystallene vender seg slik at glasset foran hvert øye åpner og lukker seg X antall ganger hvert sekund. Dette skjer synkronisert med TV-skjermen, som viser hvert annet bilde er beregnet på høyre og venstre øye. Signalet mellom TV og briller overføres med et infrarødt signal (IR), og kvaliteten på 3D-opplevelsen er avhengig av at dette skjer nøyaktig synkronisert slik at man ikke ser skygger av bildet som er beregnet på det andre øyet (Cross talk).

Her vil TV-ingeniørene få nye muligheter når det gjelder konkurransen om det beste TV-bildet, og i Panasonic legger man ikke skjul på at de mener responstiden gir plasmapanelet en fordel.

Siden den europeiske kringkastingsstandarden er 50 Hz, vil hvert brilleglass åpne og lukke seg 50 ganger per sekund. Når det gjelder innhold fra en BD 3D-plate, er det trolig at produsentene går for 72 bilder per sekund per øye – siden dette går opp med 24p-signalet som ligger på plata. TV-produsentene har et avslappet forhold til dette, da de mener prosessorene som sitter i TVene uansett vil være i stand til å takle signalet de får levert – og det er TVen som styrer synkroniseringssignalet som sendes til brillene.

1080p/1080i

Siden TV-bildet deles mellom høyre og venstre øye, er kravet til prosessor og panel et annet enn når man ser en vanlig 2D-sending. Vi ser bare begynnelsen på den tekniske utviklingen av 3D-formatet, og rundt om i laboratoriene sitter det ingeniører med smarte løsninger i ermet. Fra bilderørtiden kjenner vi Hz-knivingen mellom produsentene, og vi aner allerede konturen av en konkurranse når det gjelder 1080p/1080i og 200Hz/100Hz.

Går det an å bruke en eldre skjerm til 3D? Nei. De nye skjermene er optimalisert for 3D, og man kan ikke oppdatere en eldre TV med ny mottaker for å takle 3D.

Så var det dette med 3D, da. Hva er det egentlig? Ved å mate høyre og venstre øye med forskjøvede bilder lurer vi hjernen til ikke å bare oppfatte høyde og bredde på en flat skjerm – men også dybde; en tredje dimensjon. Dette dybdesynet kan også kalles stereoskopi eller stereovideo, men 3D har allerede satt seg som et begrep vi vanskelig kan komme utenom.

Det arbeides fortsatt med å utvikle TVer som kan gi en 3D-opplevelse uten bruk av briller, men foreløpig brukes denne teknologien kun i reklamesammenheng i offentlige rom.

MER CES

TV med 3D-funksjonalitet var så dominerende på årets Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas, at vi har fokusert på dette i denne utgaven av fagbladet Elektronikkbransjen. I neste nummer kommer mer stoff fra CES, og vi lover at 3D da ikke skal nevnes i hver annen setning.

FLERE PÅ CES

Verdens største bransjemesse innen forbrukerelektronikk samlet i år 120.000 deltakere, dette er 10.000 flere enn i fjor, men fortsatt langt færre enn de 141.150 som deltok i 2008.

NESTE CES

Datoene for neste CES i Las Vegas er allerede satt; 6. til 9. januar 2011.

Det er allerede dukket opp alternative produsenter av 3D-briller. På CES markedsførte de seg slik.
Også JVC viste 3D på CES.
Til toppen