HVA NÅ, BLU-RAY DISC?

Formatkrigen er historie. Nå står Blu-ray Disc (BD) klar for fremtiden. Men har krigen skadet fremtidsmulighetene for det fysiske HD-formatet?

«Defining the future of packaged media: What next for Blu-ray?» var siste hovedseminar under årets PEVE 2008-konferanse i Paris. PEVE er hovedsamlingen for den europeiske film- og videobransjen. Fagbladet Elektronikkbransjen var til stede.

Debattantene fikk innlede med egne beskrivelser av situasjonen. Frank Simonis fra Philips er en av de ledende innen Blu-ray Disc Association (BDA). Han fortalte at BDA nå har over 200 medlemmer, også flere fra Kina.

– Etter februar ser vi at HD DVD fases ut, og vi ser at BD selger på det nivået vi forventet. Vi ser spesielt frem til høsten, da vi venter at BD tar av i stor skala. I Japan kan forbrukerne gjøre HD-opptak på BD, og det vil komme i andre land også når HD-sendinger blir mer vanlig. BD er HD i dets ultimate form – 1080p, 24 fps, og med HD audio fra DTS og Dolby får vi den ekte hjemmekinoopplevelsen. Ambisjonen vår er å tilby det beste noensinne innen lyd og bilde. Industrien lader nå opp foran høsten, spesielt innenfor replikasjon, sa Simonis.

Senere enn DVD

Analytiker Tom Adams fra Adams Media Reserach tror BD vil ta over markedet noe langsommere enn DVD gjorde, siden man forventer at husholdninger med BD fortsatt vil kjøpe noen DVDer.

– Men hvis PS3-eierne kjøper mer filmer, kan veksten bli sterkere. Og hvis dedikerte spillere vil matche DVD-utbredelsen, vil vi få en markant større BD-vekst. Vi snakker da om en differanse i prognosene på 250 millioner solgte enheter vs. 500 millioner på verdensbasis allerede i 2010, hvis spillersalget blir større enn nåværende antagelser.

– Hvor viktig var HD DVDs død, og får vi en rask respons fra forbrukerne?

David Stevens, SVP International Marketing, Twentieth Century Fox Home Entertainment International svarer:

– Warners annonsering var viktig, men vi ser ikke at det har gitt noen massiv effekt. Per i vår utgjøres 75 prosent av salget i England av BD, fordi HD DVD fortsatt er der. BD representerer i virkeligheten en evolusjon, ikke en revolusjon. Utfordringen for hardwarebransjen er å få spillerne ut i markedet, for nå er det mest PS3. Dessuten må selskapene utgi mer filmer. HD DVDs død er gode nyheter, men den forandrer ikke businessen umiddelbart, mente Stevens.

Michael Gutowski, CEO, Infodisc Technology i Tyskland, sier at alle i bransjen nå forbereder seg på økt etterspørsel etter replikasjon av BD. Infodisc startet med BD i fjor høst, men per våren 2008 bruker de ikke maskinen hver dag.

Turbo i ny situasjon

Jim Taylor, Senior VP & GM Advanced Technology Group, Sonic Solutions, lager authoringverktøy for både BD og HD DVD.

– Vi traff en vegg grunnet formatkrigen, da vi etter avklaringen fikk vi masse nye ordrer. Denne nye situasjonen er som å starte på gasspedalen, med turbolader.

Jean-Michel Cathonnet, Vice President of European Logistics & Distribution, Cinram, Frankrike, sa at 90–95 prosent av kundene vil ha BD-50 plater, og at Cinram har nok kapasitet.

– Hva er BDs store fortrinn fremfor DVD og HD DVD?

Jim Taylor fra Sonic Solutions svarer:

– Det har vært snakket mye om den avanserte interaktiviteten på BD, og konseptet fra å skifte fra meny/film til sprettoppmeny er kjent. Det er en liten subtil forskjell, men den gjør det enklere. En av fordelene med at formatkrigen er slutt er at vi hos Sonic nå har frigjort begge gruppene av forskere til å lage avanserte funksjoner for BD. BD-Live er det alle snakker om. Mye er ikke vist ennå, og det er uklart hvordan forbrukerne vil reagere. Men vil vi se en rask overgang til BD-Profile 2.0-spillere. Tidlig i DVD-historien forsøkte noen web-DVD, men det tok ikke av. Det blir spennende å se med BD, for mulighetene er mange flere.

David Stevens fra Fox minnet om at lyd og bilde er viktigst.

– Studioene griper fatt i dette, og selv har vi en treårsplan for å utvikle noen av våre key-franchises for BD.

Frank Simonis sa at han tror at BD om fem år vil være der DVD var i 2001/2002.

BD spiller alt

– Da ble DVD et massemarked. Det samme vil skje med BD omtrent da.

David Stevens minnet om at Warner ledet an med DVD under ledelse av Warren Lieberfarb. Han sa i 2000 at DVD vil bli å finne overalt, mens alle sa: «Er du gal, Warren Lieberfarb?». Men Warner grep markedet, og med BD drar vi nå alle studioene i samme retning. Det går imidlertid sent grunnet formatkrigen som raste. Det er utviklingen innen hardware-salget som vil definere realiteten videre.

Sonics Solutions Jim Taylor minnet om at mye er annerledes nå.

– Forbrukerne forstår DVD. Folk er vant til denne type formatintroduksjon. At BD kan avspille CD og DVD er kritisk punkt. Folk trenger ikke å selge samlingene, slik de gjorde med VHS. Det blir highprofile-titler som vil drive det meste av adapsjonen.

Frank Simonis sa at DVD er et flott produkt.

– Vi håper forbrukerne vil være fornøyd med det i lang tid. Men det formatet er skapt for SD, mens BD er for HD.

Historien gjentar seg, som kjent. DVD blir nå solgt billig. Vil dette skje med BD også?

David Stevens, Fox:

– De første tre årene blir ikke BD et massemarkedsprodukt. Alle innholdsleverandører ser på det som mulighet til å holde prisene oppe. Det blir flere enheter i markedet enn etterspørsel.

Fysisk vs. nettbasert

Jim Taylor, Sonic Solutions:

– Studioene trenger noe å erstatte DVD med. De eksperimenter med digital kopier vedlagt DVD-platene for å holde prisene oppe.

Men det er et så stort press for å holde på markedsandelene, at fristelsen til å sette ned DVD-prisene, for å beholde posisjonen, er stor.

Fra salen kom det spørsmål om ikke dårlige BD-utgivelser vil ødelegge, hvis forbrukerne da blir skuffet over HD-opplevelsen.

Jim Taylor svarte at det også kom noen dårlige DVD-er i starten, men disse ødela ikke, fordi formatet var «sexy».

– Det er dyrt og vanskelig å lage HD-produksjoner. Du kan legge timesvis med SD på en BD også. Jeg tror ikke noen tilfeller av dårlig videokvalitet på BD vil ødelegge formatet. Folk vil forstå nyansene.

En annen spørsmålstiller tok opp det mediene hele tiden skriver, at disker er døde, og at online-distribusjon tar over. Kaster industrien bort tiden på fysiske medier?

Jim Taylor:

– Vi er ikke der ennå. Det tar lang, lang tid å laste ned 50 GB. Mye innhold vil spres uten fysiske medier, men det er kanskje 20 år inn i fremtiden, hehe. Da er mange av oss pensjonerte og vi trenger ikke å bry oss om det! Vi liker å eie, å føle at vi har noe. Det er ikke mulig for mesteparten av forbrukerne å få HD direkte. Å vente i timesvis på at innhold lastes ned er ikke noe folk vil. Når det er sagt tror jeg BD er det siste fysiske massemarkedsmediet for film. Jeg tror BD blir en suksess og at det vil utgjøre et veldig stort marked basert på fysisk levering for to tiår, før vi ender opp med kun ren online-levering.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.6/2008

Powered by Labrador CMS