Fra pandeldebatten med kjedelederne. I panelet fra venstre Roy Bjørnstad (Coop), Henrik Bjønnes (Elkjøp), Ole Vinje (Komplett), Kenneth Baltzersen (Euronics), Erik Tønnesen (Expert), Arne Falbach (Elprice/Deal) og Roar Olafsen (Soundgarden). Debattleder: Stian Sønsteng, fagbladet Elektronikkbransjen. Foto: Tore Skaar.

HVILKEN FINANSKRISE?

Noen røde tall har ikke skremt de store aktørene i elektronikkbransjen, for på andre områder er tallene sorte.

Kjedene bruker velkjente økonomiske teorier i motstandsfasen mot en eventuell fullblåst krise. I krisetider skal det satses og enda mer riktig enn før. Finanskrisen er mer «innbilt» her til lands – enn reell – mente aktørene under paneldebatten.

 

Fagbladet Elektronikkbransjen hadde samlet et knippe av hele sju ledende kjedeaktører for å diskutere om det er en finanskrise eller ei i bransjen. Debattleder Stian Sønsteng fra herværende bladinnledet med dette spørsmålet.

 

Roy Bjørnstad, Coop Elektro

– Vi har vært gjennom en periode hvor vi har merket finanskrisen vi også. Likevel har vi hatt en veldig fin utvikling – vesentlig bedre enn det resten av bransjen har hatt. I Coop-systemet har vi ikke de store opp- og nedgangene. Det er enklere å være medlem av Coop når det går dårlig – enn bra. Men det er klart vi er små i denne sammenhengen, sammenlignet med de store gutta.

 

Henrik Bjønnes, Elkjøp:

– Vi har merket en endring siden i fjor, da vi begynte en omstillingsprosess. Men i Elkjøp er vi forsiktige optimister. Husk, vi har holdt på siden 1962. I lavkonjektur investerer vi for høykonjektur. Vi har nå 71 prosent vekst i PC-markedet – et eksempel på et område hvor vi har gått inn tøft og satset. Det går kanskje på bekostning av marginer der og da, men vi tror vi drar med lojale kunder inn i bedre tider.

 

Ole Vinje, Komplett.no:

– Vi ble kåret til årets beste servicebedrift av Gule sider og P4. I Norge har vi også vekst i 2009 i forhold til 2008, men ikke den eksplosive veksten som tidligere.

 

Kenneth Baltzersen, Euronics:

– En kollega i Irland spurte om det går bra. Jeg sa vi har hatt det tøft i år. Min irske kollega har 45 prosent nedgang. Plutselig har vi det ikke så tøft. Mottoet vårt er at vi skal ha det gøy og tjene penger. Jeg er ikke sikker på hvor mye penger vi tjener, men vi har det veldig gøy! Vi så at «krisen» startet tidlig høst i fjor. Det som er synd nå, er jo at volumet ikke er så «gærent», men verdien har sunket, og det merker butikkene.

 

Erik Tønnesen, Expert:

– Vi har selvsagt merket krisen. Jeg tror det har vært tøff periode for mange. Vi har brukt tiden på å omstille oss. Vi har investert i fremtiden.

 

Arne Falbach, Elprice/Deal:

– Vi ser veldig lyst på fremtiden. Vi har flyttet Deal til Bergen, som vi bergensere synes er positivt. Vi har lagt en offensiv plan, så får vi se om vi får det til. Julehandelen er viktig, og vi gleder oss til den kommer i gang.

 

Roar Olafsen, Soundgarden:

– I dette selskapet er vi en nisjeaktør. Vi har selvfølgelig merket finanskrisen. Da vi skjønte at dette ville komme, så snudde vi steinene. Vi har gjort mange øvelser for å sørge for å eksistere i fremtiden. Om markedet generelt tror jeg det er litt finanskrise og litt korreksjon. 2007 var et toppår, mens neste år nok blir et mer normalår.

 

Bare krusninger i Norge

–Har vi her i Norge «valgt å ha finanskrise»? lurte debattleder Sønsteng på.

 

– Ser vi på vår virksomhet internasjonalt, er det som skjer her i Norge bare krusninger i forhold til andre land. Vi bør ikke ta ordet krise i vår munn her, svarte Ole Vinje i Komplett.

 

– Hvem har ikke røde tall? Håndsopprekning. Coop Elektro og Komplett.no rakte opp hendene.– Hva har dere gjort?

 

Erik Tønnesen, Expert: – Vi har røde tall, så det er sagt. Vi har gjort mye opp mot butikkene. Vi tenker verdikjede– at butikkene gjør det bra er viktig, men det varierer enormt. Vi ser enorme veksttall på noen områder, på andre ikke. Men det er vanskelig å generalisere fra enkelttall eller historier. Dette gjør bransjen spennende. Jeg er enig i at det som skjer nå, er en korrigering. Det blir ca. 100.000 arbeidsledige neste år – det er færre en ventet – og en del av flere signaler som er positive i forhold til bransjen vår.

 

Henrik Bjønnes, Elkjøp: – Jeg er enig i de utsagnene. Vår situasjon i Norge er ikke akkurat så veldig negativ. Vi må også huske «reisen» bransjen har gjort siden 2003 til 2007. Det er en av de beste historiene som finnes uansett bransje. Vi har mye å takke leverandørene for – en ressurssterk leverandørstand som er flinke til å utvikle produkter og drive bransjen fremover.

 

Kjedene har måtte korrigere

– Hvem har måttet svi mest nå, kjeder eller leverandører?

 

Kenneth Baltzersen, Euronics: – Jeg tror leverandørene har måttet svi i veldig mange år. De vet hva dette er, mens nå er det kjedene som må gjøre korrigeringene.– Gir finanskrisen muligheter?

 

Roy Bjørnstad, Coop Elektro: – Ja, klart. Det er viktig å investere i dårlige tider. Det har vi gjort, og vi har korrigert en del i systemet hos oss, blant annet markedsmessig og i produktvalg. Det har vært veldig vellykket, absolutt.Roar Olafsen, Soundgarden: – Vi kan si mange fine floskler som svar på det, men jeg tror at for alle, uansett hvor de sitter, så dreier det seg om hvordan du har det fra dag til dag. Hvordan du føler deg time for time. Så skjer det noe med følelseslivet; føler man at man underpresterer og at situasjonen ikke følelsesmesssig god, må man passe på. Det er viktig å tenke på at vi skal ha en normalhverdag. Vi har brukt ressurser på menneskene i firmaet –at de skal føle tillitt – de som leverte gode tall inntil nylig. Klarer vi det, skal vi lykkes når ting bedrer seg. Når organisasjonen får slanket seg, er det viktig med gode interne personalprosesser.

 

Henrik Bjønnes, Elkjøp: – Et slikt marked gir definitivt muligheter. Vi tror vi åpner flere spennende butikker fremover.

 

Nye konsepter

– Kommer noen av dere med nye konsepter?

 

Ole Vinje, Komplett.no: – Ja, vi er i ferd med å rulle ut konseptet «handle på nett og hente fysisk på hentepunkt» i Oslo. Det åpnet i august og er en kjempesukess. Folk vil orientere seg på nett og så hente selv.

 

Erik Tønnesen, Expert: – Vår butikk i Oslo sentrum, i Klingenberggaten, er en suksess. Det er ikke typisk norsk å ha en så stor butikk i sentrum. Det viser at bransjen kan ta nye steg. Vi tror det er stort marked for sentrumsnære elektronikkbutikker.Arne Falbach, Elprice/Deal: –Vi har sett på konseptet vårt og vil forandre det. Det dreier seg om ny logo, nye fargevalg og nytt utseende i butikkene.

 

Kenneth Baltzersen, Euronics: – Vi fokuserer på – ikke lokketilbud – men å etterleve verdier. Vi skal være litt mer kunnskapsrik, litt mer ærlig, litt mer hyggelig og yte litt mer service. Dette er enkelt i denne bransjen. Gjør vi det, får vi kunder for livet.

 

Ole Vinje, Komplett.no: – Da krisen kom i fjor høst, tok vi også noen valg. Vi reduserte selvsagt på kostnadssiden og satset knallhardt på service. Vi må være presise i det vi tilbyr. Vi tror ikke at kundene er så lojale, men vår hypotese er at ved å ha en supereffektiv servicelogistikk, så river vi barrieren noen kunder har for å handle på nett.

 

Sosiale medier

– Hva med markedsføring – er dere flinke nok til å bruke for eksempelnett- og sosiale medier?

 

Henrik Bjønnes, Elkjøp: – For vår del har vi mye å lære av Komplett, men nå hører jeg de bygger butikker, så … [latter]. Det å ha store fine butikker fremstiller bransjen på en fin måte. Jeg tror mange av produktene vi har, vil kunden først forstå ved å se og føle på dem. Jeg tror på en samhandling mellom butikker og nett.

 

Arne Falbach, Elprice/Deal : –Vi har en verden som forandrer seg hele tiden. Facebook og Twitter – hvor mye de vil bety, er vanskelig å si i dag. Det vi ser er best effekt av, er nyhetsbrevet vårt. Det er en positiv opplevelse. Det er ikke mange som melder seg av. Det tar vi som et godt tegn, at de er interesserte i det glade budskap.

 

Roy Bjørnstad, Coop Elektro: – Vi har en del erfaring med kundeaviser på nett. Vi sender mail med kundeavisene.

 

Ole Vinje, Komplett.no: – Vi har utviklet en strategi for Facebook og Twitter. Disse mediene er mer kommunikasjonsmedier, men kan brukes effektivt i markedsføring. Vi ser tegn på at Facebook begynner å vri sin struktur mot å bli en kommersiell kanal. Når det gjelder papirannonser, så bestemte vi i fjor å ikke trykke en enste papirside i 2009. Dermed får vi også grønn profil og slenger ikke all den søpla rundt i postkassene til folk.

 

Kenneth Baltzersen, Euronics: – Dette med DM-er er en trygghetsgreie. Det vet vi funker. Jeg vet man ønsker noe annet, men det er vanskelig å ta skrittet og virkelig gjøre det. Er man bare på nett, kan man bruke det aktivt. Jeg er sikker på at om fem år ler vi av at vi i dag lurer på om Facebook og Twitter funker. Det funker sikkert som bare pokker.

 

Pris nett/butikk

– Hvordan differensierer dere butikkprisene vs. nettbutikken?Erik Tønnesen, Expert: – Vi har en differerensiert strategi. Vi har 200 butikker og må se nettets rolle i forhold til butikkene. Men selvfølgelig er nettprisene andre enn i butikk. Vi går for en hybridmodell, og det ser jeg også de andre har.

 

Forventninger til julehandelen

– Hvordan er forventningene til julehandelen, blir den viktigere enn tidligere?

 

Roy Bjørnstad, Coop Elektro: – Vi har lagt en tøff markedsplan helt til uke 1-2009. Vi ser positivt på det.

 

Henrik Bjønnes, Elkjøp: –For Elkjøp Norge går regnskapsåret fra 1. mai til 1. mai. Vi tok omstillingen i fjor og startet med blanke ark 1. mai. Desember er selvsagt viktig.Ole Vinje, Komplett.no: – Definitivt viktig, men kanskje ikke fullt så viktig som tidligere. Vi er veldig spente på julehandelen. Vi vet at Ola og Kari har mer penger i hendene enn tidligere, hvis de er i jobb. Så spørs det om de bruker det på nett eller ikke.

 

Kenneth Baltzersen, Euronics: – Julehandelen er selvfølgelig viktig, men ikke slik det var før da veldig mye av omsetningen kun skjedde da. Slik er det ikke lenger, heldigvis. Finanskrisen startet før jul i fjor, så det skal være fullt mulig å slå de tallene i år.

 

Erik Tønnesen, Expert: – Det er et poeng at det var svakere tall i fjor. For oss er julen viktig, men det er også hverdager. Det er fullt kjør hele tiden.

 

Arne Falbach, Elprice/Deal: – Vi gleder oss til jul.

 

Roar Olafsen, Soundgarden: – Jul skal bli bra, det er viktig for oss. Men high-end-kundene, de som skal handle for 50–500.000, dem ser vi ikke i julen. Men de som kommer til oss, skal vi gi en god handelsopplevelse og service. Vi skal selge gode produkter og ha det vi annonserer på lager, «kremt kremt».

 

Henrik Bjønnes, Elkjøp: – Hehe, det er fordel med å jobbe i Elkjøp. Alle har hørt om deg og har en mening. Det er enkelt å finne ut hva vi skal forbedre oss på. Ja, vi holder på med lokketilbud, og vi vet at det settes pris på. Vi må være positive, folkens, selv har jeg lyst til å selge utrolig mye varer. Kun 2,9 % er arbeidsløse i Norge. Du må lete lenge for å finne et land med så liten arbeidsløshet.

 

UTFORDRET KJEDELEDERNE

Som på tidligere arrangement, hadde Euronics-sjef Kenneth Baltzersen et ess i ermet som en avslutning på paneldebatten. Han hadde hyret inn TV-kjendis og eks-syklist Dag Erik Pedersen, som etter et kort innlegg om motivasjon utfordret kjedelederne i panelet til å delta på Birkebeinerrittet 2010. Til stor jubel fra salen tok samtlige utfordringen.

 

Eks-syklist Dag Erik Pedersen og Euronics-sjef Kenneth Baltzersen (t. v.) med Ole Vinje (Komplett, fra venstre), Roy Bjørnstad (Coop), Erik Tønnesen (Expert), Roar Olafsen (Soundgarden) og Henrik Bjønnes (Elkjøp). Arne Falbach (Elprice/Deal) skrev også under, men måtte nå flyet hjem til Bergen før bildet ble tatt.
TV-kjendis og eks-syklist Dag Erik Pedersen utfordret kjedelederne i paneldebatten til å bli med Euronics-sjef Kenneth Baltzersen på Birkebeiner-rittet 2010.
Til toppen