Pål Haugen sluttet som Norden-sjef i Grundig 31. oktober, men vil fortsatt være tilknyttet selskapet på konsulentbasis. Foto: Stian Sønsteng

HVIT PALLPLASS INNEN FEM ÅR

For første gang viste Grundig hvitevarer på IFA. I Norge er selskapet blitt store på brunevarer, mens deres småelektriske produkter går smått.

Nordensjef Pål Haugen i Grundig smiler bredt når han viser oss selskapets nyheter på årets IFA-messe i Berlin. Utstillingen er gått fra å være produktorientert til å fokusere mer på livsstil, etter som Grundig nå leverer både brunevarer, hvitevarer og småelektriske produkter. De kaller dette en dreining fra forbrukerelektronikk til hjemmeelektronikk.

Haugen sier til fagbladet Elektronikkbransjen at Grundig i Norge går veldig bra.

Vi føler at Grundig er i en veldig god posisjon i dag, og vi utvider organisasjonen og vårt nordiske kontor på Ski, mens andre reduserer

– Markedet er selvfølgelig en utfordring for alle, men vi har fortsatt en høy markedsandel og er absolutt fornøyd med utviklingen. Vi føler at Grundig er i en veldig god posisjon i dag, og vi utvider organisasjonen og vårt nordiske kontor på Ski, mens andre reduserer. Vi er i dag 24 ansatte på Ski, i tillegg kommer selgere i Sverige, Danmark og Finland. Vi er bare så vidt begynt å rekruttere folk som skal arbeide med hvitevarene våre, og planlegger å ansette 14 personer neste år, sier Haugen.

 

Tyrkisk eier

Han sier Grundig har som målsetting å være topp tre på hvitt i løpet av fem år.

Et nytt segment er storskjermer for undervisningsbruk, med innebygde PCer.

– Vi vet vi er veldig konkurransedyktige med disse produktene, og har store forventninger også her, sier Haugen.

Det tradisjonsrike tyske merket Grundig var for fem-seks år siden nede i en bølgedal. I 2008 overtok tyrkiske Koc Holding eierskapet, dette er ifølge Haugen et av verdens 200 største selskap.

– De har gjort de nødvendige investeringene for å få fortgang i produktutviklingen, og fra 2010 var Grundig igjen på høyde med konkurrentene, sier Haugen.

– Hadde du forventet dette, da det så som mørkest ut for Grundig?

– Vi har hatt stor tro på Grundig hele tiden, siden varemerket har hatt en viktig posisjon, sier Haugen.

 

Tre hvite varemerker

Innen småelektrisk sier Haugen at Grundig ikke er fornøyd med salget hittil i Norge.

– I Tyskland er dette en stor suksess, og vi er blant de tre største i nesten alle produktgrupper. Vi satser videre på dette i Norge, sier Haugen.

Grundig kommer med nye serier innen både personlig pleie og kjøkken; Cat Walk Collection og Black Sense. Førstnevnte er et samarbeid med Swarowski, sistnevnte består av ni produkter i høyglans sort og krom.

Som fagbladet Elektronikkbransjen tidligere har skrevet, produserer det tyrkiske morselskapet Arcelik varemerkene Beko, Blomberg og Grundig - der produktene posisjonerer seg fra lav til høy.

– Beko og Blomberg har tidligere vært distribuert av Witt AS, og vi har lykkes med å forbedre distribusjonen av Beko. Når det gjelder Grundig, har vi som målsetting å være best på miljø, med lavt vann- og energiforbruk, og de som besøker årets IFA-messe vil se at dette stemmer, sier Norden-sjef Pål Haugen.

 

Roterende kurv

Kjetil Mikkelborg, nordisk produktansvarlig på forbrukerelektronikk og småelektriske produkter, forteller at tilbakemeldingene de har fått fra handelen tyder på at posisjoneringen de har sett for seg har vært riktig.

– Men det er ikke mye ledig plass i butikkene, og vi er fortsatt i forhandlinger med kjedene, sier Mikkelborg.

Han sier et kjennetegn på Grundig-produktene, er funksjoner man ikke finner hos andre som standard.

– Produktene er høyt spesifisert, og vi tilbyr også tilbehør - spesielt til stekeovnene - slik at man kan utnytte de avanserte funksjonene. Et eksempel på dette er en roterende kurv som gjør det mulig å frityrsteke uten bruk av fett, sier Mikkelborg.

 

Ultra-HD på 65 tommer

På den brune siden er en Ultra-HD-TV på 65 tommer den, bokstavelig talt, største nyheten; Fine Arts 65 FLX 9495 SP.

– Dette er vår første TV med denne skjermoppløsningen, og den kommer for salg fra nyåret. Mens det finnes enkelte modeller på markedet som ikke er i stand til å vise et ekte Ultra-HD-signal, kan denne gjøre det. Den er også utstyrt med Miracast, som gjør det mulig med toveis-kommunikasjon mellom TVen og en smarttelefon eller et nettbrett. Denne funksjonen tror vi blir viktig for publikum, og vi vil neste år implementere denne også i Vision 7- og 9-seriene våre. Miracast vil bli et viktig supplement til smart-TV-funksjonene, sier Mikkelborg.

Ultra HD-TVen kommer også med dobbel kortmodul, slik at man kan ta opp et program mens man ser på et annet, hvis man har koplet til eksternt minne via USB.

– Vi ønsker å være konkurransedyktige på pris også med vår Ultra HD-TV, og forventer at prisen vil ligge rundt 40.000 kroner.

 

Slankere i aluminium

I oktober-november kommer Vision 9 i butikkene, uten Miracast.

– Designet er klart forbedret fra den forrige modellen, der vi blant annet har byttet ut plastkabinettet med aluminium. Rammen er også blitt tynnere. Her kommer vi med modeller på 47 og 55 tommer, til 10.000 og 13.000 kroner, sier Mikkelborg.

I august kom Vision 5 og 7 med nytt design, med slankere rammer. I tillegg er smart-TV-plattformen byttet ut, og modellene har WiDi som gjør det mulig å overføre skjermbildet fra en ekstern enhet til TVen. I første omgang kommer det modeller på 32 og 40 tommer, tidlig neste år kommer det også en på 48 tommer.

– En viktig forutsetning for å selge TVer er at de har et godt bilde og god lyd med fint design. Vi satser fortsatt på lyd, for å differensiere oss fra konkurrentene, men bildet er selvsagt på høyde med konkurrentene, sier Haugen.

 

Mye dab+

På lydsiden presenterte Grundig flere nye digitalradioer med dab+, samt en rekke blåtannhøyttalere.

– Salget av dab+ er i god utvikling og vi jobber kontinuerlig med å tilby et bredt sortiment for å ytterligere forsterke vår posisjon. Her spenner produktene fra små bærbare enheter, til stasjonære for stue, kjøkken og soverom, sier Mikkelborg.

Han mener blåtann også blir stadig viktigere, sammen med NFC som gjør det mulig å kople ulike enheter sammen bare ved en enkel berøring.

– Vi slipper flere NFC-produkter i høst, sier Mikkelborg.

En annen nyhet fra Grundig innen audio, er lydplanken GSB 800. Denne kommer i butikkene i oktober, tilpasset TVer på 40 tommer og større, og vil koste 1.000 kroner.

Pål Haugen (t. v.) og Kjetil Mikkelborg med blåtannhøyttalerne GSB 110 og 120, samt Ultra-HD 4K-TVen Fine Arts 65 FLX 9495 SP (40.000,-).
Grundig GSB 500 (foran) og GSB 120.
Grundig legger vekt på at de kan tilby dab+ i flere av sine produkter. Her M 2200 DAB+.
Nye Vision 9 kommer i oktober-november til en forventet pris på 13.000 kroner.
GSB 110 er en liten og portabel høyttaler som kommer i november. Pris: 400,-
GSB 120 er en større versjon av GSB 110. I handelen i november. Pris: 700,-
Grundigs første lydplanke, GSB 800, har 2 x 20w RMS og blåtann. I butikkene. Pris: 1.000,-
Grundig M 2200 er et mikro hifi-anlegg på 300w PMPO med blåtann og dab+. Aluminiumskabinett. I handelen i november. Pris: 3.500,-
Til toppen