INDUSTRIENE SMELTER SAMMEN

– Tre industrier er i ferd med å smelte sammen; internett, medieindustrien og TV-industrien.

– Vi forventer at man vil ha personifisert TV - og mye for pengene. Både det faste og mobile bredbåndet har en kapasitet som gjør det mulig å få en mer personifisert TV-opplevelse. Fra internett vet vi hvordan vi selv kan velge hva vi vil se. Neste steg i evolusjonen, for vi tror ikke det er snakk om en revolusjon, vil være interaktivitet med lynmeldingstjenester mens vi ser på TV, muligheten til å overføre TV-opplevelsen til ulike enheter og til slutt den personlige TV-oppevelsen, sa Sund.

Ericsson er overbevist om at standardisering er viktig også innen TV, og selskapet er aktive i ulike forum.

– Vi er en fullverdig leverandør innen ulike TV-løsninger og tjenester, og har gjort flere strategiske kjøp innen internett, media og telekom for å komplettere vår portefølje. Det er ikke slik at en enkelt aktør kan skape et nytt marked, man må utvikle et økosystem sammen med ulike partnere – som Sony Ericsson og Sony samt andre spillere, sa Sund.

Reklame viktig

– Mange er på banen, som produksjonsselskap, kringkastere og leverandører av IPTV. Reklame kommer til å være en viktig del av verdikjeden, og ikke bare kringkasterne men også operatørene vil kunne ta sin del av denne kaken. Vi har i andre markeder allerede sett kreative aktører som utnytter mulighetene som ligger i interaktivitet, sa Sund.

Hun mener det ligger en unik mulighet i målrettet reklamen mot ulike grupper.

– Våre undersøkelser viser at forbrukeren er villig til å ta mot reklame som er rettet mot deg. Det er også villighet til å betale for personifisert TV, med innhold som allerede finnes der, sa Sund.

Hun trakk frem Vodafone Iceland som en av Ericssons kunder som er kommet langt.

– Island er et lite land men med stor konkurranse der den tekniske utviklingen er kommet langt. Vi har levert en komplett tjeneste for Vodafone Iceland, og en viktig del av deres tilbud er portalløsningen, sa Sund.

170 mobil-TV-løsninger

– De som har lykkes med mobil-TV har målrettet innholdet til en bestemt kundegruppe. Man trenger et nettverk som fungerer, men også brukervennlige terminaler og grensesnitt. I Spania betaler 140.000 kunder seks euro måneden for mobil-TV. Det er viktig å forstå brukeren både når det gjelder IPTV og mobil-TV. Det må være tilstrekkelig lett å bruke, ha riktig pris og god kvalitet. Vi må ta med brukeroppførselen vi er vant til fra internett, og det faktum at vi bruker mobil-TV for å slå i hjel tid, sa Sund.

Hun nevnte Horizon i USA og PCCW i Hong Kong som eksempler på selskaper som tilbyr avanserte og personaliserte TV-løsninger.

– I denne sammenheng er vi ikke kommet lengst her i Europa, selv om Norden og ikke minst Sverige er på gang, sa Sund.

Powered by Labrador CMS