Plantronics Europa-sjef Paul Clark, konsumentansvarlig Stuart Bradshaw og B2B-ansvarlig Richard Rogers var i Oslo for å fortelle om selskapets nye, og mer intelligente, produkter.
Plantronics Europa-sjef Paul Clark, konsumentansvarlig Stuart Bradshaw og B2B-ansvarlig Richard Rogers var i Oslo for å fortelle om selskapets nye, og mer intelligente, produkter.

INTELLIGENS PÅ ØRET

Plantronics vil gjøre ørepluggene smartere og ser store muligheter i markedsutviklingen på nettbrett og smartmobiler.

Europa-sjef Paul Clark sier selskapets hovedmål er å gi god lyd og forenkle kommunikasjon. Sistnevnte er kanskje paradoksalt nok blitt vanskeligere jo større utbredelse vi har fått av nettbrett og smarttelefoner.

– Vi ser mye på «enhetlig kommunikasjon», hvor folk tar med seg egne produkter inn i et arbeidsmiljø, og ulike plattformer blir nødt til å kunne snakke med hverandre sømløst, sier Clark til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi skal ikke bli det neste Beats, men vi ser at de vanlige kommunikasjonsørepluggenes andel av markedet er fallende, fordi folk vil ha noe som fungerer for alle tingene de holder på med

 

Hjemmekontor og fleksibilitet

Den stadig sterkere trenden med hjemmekontor er også en mulighet for Plantronics, og en undersøkelse selskapet har gjort, viser at Norge er helt i forkant av denne utviklingen.

– Vi har gjort en undersøkelse på blant andre nordmenns arbeidsvaner, som viser at 35 prosent jobber hjemmefra mer enn to dager i uka, mens 30 prosent aldri jobber fra et kontor. I tillegg er det 42 prosent som bruker nettbrett, 62 prosent som bruker smarttelefoner og 43 prosent bruker hodetelefoner eller øreplugger, sier europasjefen.

At hele 43 prosent bruker øreplugger er helt i verdenstoppen, og Clark sier mobil- og nettbrettbrukveksten helt klart er driveren.

– Det gjør lydkvaliteten enda viktigere. Når folk sitter sammen i møter er det som formidles 55 prosent kroppsspråk, 7 prosent de faktiske ordene som sies og 38 prosent toneleiet ting sies i. I en telefonkonferanse eller -møte er det ordene du faktisk sier 13 prosent av informasjonen som formidles, mens hele 87 prosent er tonefallet. Da sier det seg selv at god lydkvalitet som fanger opp disse nyansene er svært viktig, sier han.

 

Intelligente sensorer

Richard Rogers, markedssjef for B2B i Europa, sier det er fire store trender som vil påvirke markedet framover: «big data», skytjenester, analyser og «wearable tech» - teknologi du kan ha på deg.

– Særlig sistnevnte kommer fort nå, og gjennombruddet kom med Google Glass. Fra før har Apple og Nike samarbeidet om Fuel Band, Samsung kom nettopp med sin Smartwatch, og ulike finansieringsnettsider har hatt kjempeoppslutning rundt nettopp denne type produkt, sier Rogers.

For nå ser Plantronics for seg at en rekke smarte funksjoner kan bygges inn i ørepluggene. Allerede er blant annet Voyager Legend utstyrt med en del sensorer, som kjenner igjen om du har på ørepluggen, om du er tilgjengelig eller ikke, og mer skal komme. Vi fikk se en prototype med gyroskop og flere andre sensorer, som følger med dine egne hodebevegelser, og hvor du kan velge å ta imot eller avvise en samtale med et nikk eller rist på hodet, integrasjon med Google Street View, hvor synsfeltet ditt endret seg med synsfeltet ditt og flere muligheter innen spill.

– Såkalt kontekstuell intelligens, at enheten vet hvor du er og hva du ønsker å gjøre i situasjonen, er bare i startfasen ennå, her kommer vi til å se mange spennende nyheter framover, sier Rogers.

 

To nyheter for konsumenter

Stuart Bradshaw, markedssjef for konsument i Europa, forteller at Plantronics nå også vil ta et sterkere grep om konsumentmarkedet.

Han mener trenden med at vi ikke lengre har et klart skille mellom jobb og fritid, gjør at forbrukerne ønsker nye typer løsninger som følger denne fleksibiliteten.

– Jobben er nå noe du gjør, ikke et sted du går til. Vi hører på musikken vår samtidig som vi jobber, vi tar med vår egen mobiltelefon og nettbrett på jobb, og vi er stadig mer oppkoblet når vi ser på TV eller spiller, sier konsumentsjefen.

Bradshaw har to nye produkter å vise fram i dag, de trådløse pluggene Backbeat 2 og hodetelefonene Rig. Sistnevnte kommer også med en egen mikser, slik at du kan ta mobiltelefonen uten å måtte pause i PC- eller konsollspillingen din. Backbeat 2 kommer, i likhet med bl.a. Voyager Legend, med en bæreveske som også har ekstra batteri til opplading. Dermed kan takler pluggene 14 timer med bruk.

Hodetelefoner er et marked med mange aktører, men konsumentsjefen er klar på hva som skal være Plantronics vei framover.

– Vi skal ikke bli det neste Beats. Her er det mange merkevarer som kjemper om plassen, fra Bose, Beats, Jabra, Philips og til Apple, så vi skal komme med noe annerledes til markedet. Men det er klart vi må vurdere alle produktkategoriene, både øreplugger og hodetelefoner. Vi ser at de vanlige kommunikasjonsørepluggenes andel av markedet er fallende, fordi folk vil ha noe som fungerer for alle tingene de holder på med, sier Bradshaw.

Hva slags kanaler kommer dere til å jobbe med for konsumentproduktene deres?

– Vi jobber sammen med vår distributør Dahltek med de fleste telekomspesialistene, samt alle de store kjedene. Det som er spesielt i Norge er at vi kan selge konsument- og B2B-produktene våre i den sammen kanalen, sier han.

Til toppen