IXUS 10 år ble feiret av Canon i London

I løpet av ti år er Ixus-merket blitt et ikon og det er solgt 33 millioner eksemplarer på verdensbasis. 22 millioner av dem er digitale.

10-års jubileet ble feiret med brask og bram i september. Til jubileet er det utviklet en spesiell Ixus-modell med diamantbes att kamerahus. Noen eksemplarer av dette skal auksjoneres bort i hvert land i Europa, og inntektene skal gå til Røde Kors.

Markedsdirektør Lene Finstad hos Canon Norge er ikke i tvil om at Ixus er det mest suksessfulle merket i Canon-familien.

– Den viktigste årsaken til Ixus-konseptets suksess er at det har fått en tydelig posisjon i forbrukernes oppfatning av hvordan et kompaktkamera skal være. Vi vet at en av fire forbrukere mener design er like viktig som ytelse, og når det gjelder digitale kompaktkameraer, ser vi at design er det som utløser mest kjøpslyst ved valg av kamera. Dette tar vi hensyn til når vi utvikler kameraene våre, sier Finstad.

Hun legger stor vekt på at Ixus er konstruert til å følge trendene innen livsstil, og mener mange forbrukere er opptatt av å kunne vise frem produkter med attraktiv design.

– I tillegg er mange oppmerksomme på de teknologiske nyvinningene. Dette og design er hva vi satser på å bygge opp Ixus-konseptet på. Ixus er bygget på fire hovedprinsipper; for det første med design som er basert på eske- og sirkelform. Det gir et særpreg og et lett gjenkjennelig design. Det andre er å se på Ixus som et motetilbehør. Det var kanskje det mest banebrytende da merket ble lansert for 10 år siden. Det tredje har vært å gi kameraet den nyeste teknologien, og det siste er bruk av nye og framtidsrettede materialer.

APS

Ixus ble lansert som et kompaktkamera basert på APS-film i 1996. Tre måneder etter lanseringen hadde det nye kamera tatt 30 prosent av markedet for kompaktkameraer. Canon-ledelsen mener at hovedgrunnen til dette var at de lanserte et kamera som var annerledes i forhold til datidens konkurrenter. Grunnlaget var da også lagt ved at det japanske firmaet hadde brukt store ressurser på å undersøke hvordan folk ønsket et slikt kamera skulle se ut. Ixus har vært et kamera alle skulle ha lyst til å eie, mener Finstad. Samtidig skulle det være så holdbart at det kunne brukes hver dag.

I løpet av disse ti årene er det lansert 44 Ixus-modeller og til sammen solgt 33 millioner eksemplarer. Til sammenligning er det solgt 17 millioner scootere av merket Vespa siden 1946.

Markedsleder i Norge

I følge Finstad har Ixus vært markedsleder for kompaktkameraer i Norge siden det ble lansert. Ixus har hatt en meget sterk posisjon i Norge og i Europa ellers.

– Hva tror du om Ixus fremover?

– Jeg kan ikke røpe hva som kommer av nye modeller, men ser med forventning frem til den videre utviklingen. Det viktigste må være at Ixus-kameraene skal dekke ulike behov og være tilgjengelige og attraktive for forskjellige brukergrupper.

– Tror du det kommer nye brukergrupper inn som Ixus-eiere?

– Det tør jeg ikke spekulere i. Når vi for eksempel beveger oss inn på d et profesjonelle markedet, har vi jo andre sterke merkenavn slik som EOS.

Digitalt fra 2000

I 2000 ble det første Digitale Ixus lansert. Det ble solgt over 800.000 enheter på verdensbasis det første året av de nye modellene, og det gjorde Ixus-merket til det mest solgte. I 2003 var Ixus Digital 400 det mest solgte kameraet i Europa. I 2005 skjedde det samme med Ixus 40. I år vil trolig Ixus 55 få denne posisjonen.

Jubileumsåret blir markert med at det blir produsert Ixus-kameraer med diamanter festet til kamerahuset. Det vil bli solgt til brukere som vil ha et kamera som ikke er likt alle andre. Den dyreste av denne serien får 280 diamanter til en verdi av cirka 330.000 kroner. Resten av kameraene har færre diamanter og får en verdi på rundt 30.000 kroner. To av disse kameraene vil bli solgt i Norge. Salget blir gjort på auksjon i forbindelse med en utstilling i Oslo med tittelen ”The other side of fashion”. Utstillingen skal i følge Finstad knytte Ixus som designobjekt til andre deler av moteverdenen. Utstillingen består av bilder tatt av verdens moteelite, og inntektene fra bildesalget går uavkortet til Røde Kors. I Norge går pengene til Røde Kors-prosjekt ”Ferie for alle”.

Powered by Labrador CMS