På pressemøtet i Hamburg fortalte Panasonics Europa-sjef Laurent Abadie blant annet at Panasonics plasma-TVer har markedsandel på 42 prosent i Europa. De er markedsleder på kompakte systemkameraer og har 16 prosent vekst i omsetningen på optikk til kompakte systemkameraer. Foto: Erik Andersen

JUBILERER MED NY MOBIL OG LCD-TV

Panasonic feirer 50 år i Europa med å relansere mobiltelefon og satsing på store led-belyste LCD-TVer.

– Omsetningen vår i 2011 var ikke god nok. Vi må forbedre oss, og vi har mye å hente på TV. Både i Europa og Norden har vi en meget god andel på plasma-TV. Nå satser vi for fullt på stor bredde innen led-belyste LCD-modeller også med meget store skjermer.

Det sier Paul Reid, administrerende direktør for Panasonic Nordic AB. Han ledet en nordisk gruppe fagjournalister på en omfattende produktrunde i Hamburg. Både reise og opphold var betalt av Panasonic for de inviterte journalistene, og de nordiske deltakerne var en del av rundt 400 journalister fra hele Europa.

Omsetningen vår i 2011 var ikke god nok

Bredt LCD-utvalg

Plasmaandelen av TV-salget går ned i mange land. Reid er klar over Panasonics sterke rolle i denne delen av markedet.

– Vi må selvfølgelig ta hensyn til hva forbrukerne ønsker. Vi tror plasma fortsatt er det riktige valget for dem som vil ha den aller beste bildekvaliteten. For forbrukere som legger vekt på stilfullt utseende og lavt energiforbruk vil vi fra nå av tilby et bredt utvalg led-belyste LCD-modeller.

På pressemøtet presenterte Panasonic hele syv modellserier av denne typen. De fleste vil komme til Norge med salgsstart allerede i mars/april. Det er tydelig at den japanske produsenten ivrer etter å få en større andel også av LCD-markedet. På plasma har Panasonic nå 42 prosent markedsandel i Europa. Panasonic signaliserte at de foreløpig ikke kommer med oled-skjermer.

Relanserer mobil

Den største nyheten på 50 års-jubileet er at Panasonic relanserer mobiltelefon på markedet. Det er mange år siden den japanske produsenten markedsførte slike produkter, og få hadde nok ventet at de ville komme tilbake igjen med den sterke konkurransen som nå hersker på det europeiske og nordiske markedet. Panasonics Europa-sjef Laurent Abadie var tydelig stolt da han lanserte Eluga-telefonen for de europeiske fagjournalistene.

– Vi har konstruert en telefon som inneholder det beste fra mange toppmodeller i markedet. Den er spesiell på mange måter, med sin tykkelse på bare 7,8 mm, vekt på 103 gram, samt at den er støvtett og vanntett ned til én meter, sa han.

Android-telefonen med berøringsskjerm har meget tynn ramme. Skjermen på 4,3 tommer er av typen oled QHD og oppløsning er 960 x 540 punkter. Telefonen har et kamera med åtte megapikslers bildebrikke. Det er lagt spesiell vekt på at objektivets ramme ikke skal stikke ut fra kroppen.

Blåtannskommunikasjonen har spesielle løsninger som blant annet gjør det mulig å «kaste» bilder og innhold fra mobiltelefonen over til nettbrett eller TV. Denne funksjonen blir styrt av en spesiell applikasjon fra Panasonic. En annen applikasjon kalt Viera Remote gjør at mobiltelefonen kan brukes som en fjernkontroll for ulike elektroniske produkter, for eksempel Panasonics TVer, BD-spillere og hjemmekinosystemer. Det vil også være mulig å fjernstyre stillbildekameraer direkte fra mobiltelefonen. Eluga har 1 GHz tokjerneprosessor. Den nye telefonen er også utstyrt med eco mode. Dette er Panasonics teknologi for energisparing som blant annet slår av uvesentlige egenskaper når batterikraften blir lav.

Også til Norge

Direktør Reid hos Panasonic Nordic forteller at Eluga-telefonen kommer til det nordiske markedet mot slutten av året. Han tror at telefonen vil stå meget sterkt teknologisk og fremhever blant annet GPS-funksjonalitet, internminne og vanntettheten. Batterikapasiteten er på 1150 mAh. Blåtannversjonen er 2.1.

Panasonics nye toppserie av led-belyste LCD-TVer heter WT og har skjermstørrelse opp til 55 tommer.
Panasonic Eluga er vann- og støvsikker etter IP57-standarden.
Toppmodellen WT50 har supertynn ramme og nytt designkonsept.
Panasonics nordensjef Paul Reid viser smarttelefonenen Eluga som kommer i markedet mot slutten av året.
Panasonic har i ti år samarbeidet med Leica om optisk teknologi og brukt merket på sine objektiver.
Til toppen