Kjedeledere og foredragsholdere. Fra venstre Ole Vinje (Komplett), Lars Tendal (Expert), Ronny Blomseth (Elkjøp) og Kenneth Baltzersen (Euronics). Foto: Tore Skaar

JULEN ER DEN ALLER, ALLER BESTE TIDEN

– Det er en herlig tid vi går inn i. Julen er den aller, aller beste tiden. Det blir dobbelt så mye å gjøre, men mye morsommere.

Slik innledet administrerende direktør Ronny Blomseth i Elkjøp Nordic sitt foredrag under arrangementet i forbindelse med kåringen av årets julegaver.

 

– Alle kundene er blide, og vi selger de mest odde varene du kan tenke deg. I desember selger vi 90 prosent av alle varmetøfler gjennom hele året, 75 prosent av varmeteppene og brorparten av klokkeradioene, sa Blomseth.

 

Til neste år er det 25 år siden han begynte i Elkjøp. Han startet som kasseselger, siden ble det ti år i butikk. De femten siste årene har han vært på hovedkontoret.

 

Blomsethfortalte at Elkjøpsiden 2007-2008har økt omsetningen fra 18 til 23 milliarder kroner. Omsetningsmessig fordeler det seg slik: 35 prosent i Norge, 30 prosent i Sverige, 18 prosent i Danmark og 17 prosent i Finland. Totalmarkedet har falt fire-fem milliarder siden toppen i 2007, sa Blomseth.

 

– Vi har store forventninger til markedet fremover. Vi tror det kan være så stort som 140 milliarder i 2014. Veksten kommer på nett. Vi kan drive mye mer effektiv logistikk for kundene våre. Kundene kan få handle til enda bedre priser. Men per i dag foregår 70 prosent av omsetningen i butikkene, sa Norden-sjefen for Elkjøp.Han skrøt videre av sin kjede.

 

Butikker i verdensklasse

– Jeg synes det vi har laget av butikker er i verdensklasse. Vi har gjort det slik at kundene kan prøve alle produktene i butikkene. Vi har utdannet spesialister for å gi råd til kundene. Vi har laget ny nettside, med fantastiske søkemuligheter. Jeg skal fortelle en hemmelighet: Vi har et søsterselskap som heter Pixmania.com. De er kjempemisunnelige på nettsidene våre, siden de også driver med netthandel.Konseptet Collect@Store, hvor kunden bestiller på nett og henter i butikk, har en tredobling fra i fjor.– Vi har 18 millioner gjester i desember og elleve millioner på nettsidene. Vår bransje selger det mest attraktive som er. Hjemme har jeg tre små. De har begynt å kalle ønskelisten for ventelisten. Vi innfører 60 dager åpent kjøp før jul. Vi vil jo at kundene skal handle i november, da er det billigere enn i desember.

 

Blomseth sa at en intern undersøkelse hos Elkjøp viser at av de hundre mest solgte produktene de har, selges disse billigere i butikk enn på nett. – Vi forsøker å gå under Komplett og MPX på pris. Det er ikke alle nettbutikker vi definerer som konkurrenter, men når det gjelder disse to gjør vi det.– Hvilke tanker har dere når det gjelder Mediamarkt? spurte programleder Stian Sønsteng.–De kommer ikke til Norge neste år, det er jeg 100 prosent sikker på. Vi har konkurrert med dem i Sverige siden 2006. Vi opplever det er vanskeligere å konkurrere med kjeder som har nettbutikker, eller er rene nettbutikker, for eksempel Komplett. De er mye mer rasjonelle. Mediamarkt driver tungvint. Vi er ikke så bekymret for Mediamarkt, svarte Blomseth.

 

Salgsdirektør Morten Berner i Nordisk Film Distribusjon tok mot prisen for årets film (Hodejegerne). Til høyre Stian Sønsteng i fagbladet Elektronikkbransjen. Foto Tore Skaar
Bransjen var samlet på Radisson Blu Oslo Plaza hotel mandag 7. november 2011. Foto: Tore Skaar
Til toppen