Forbipasserende kaffeelskere kunne ikke bare få en kopp kaffe på Dolce Gustos kaffebar, de kunne også vinne de nye maskinene. Foto: Marte Ottemo
Skal de være en popcorn-frappucino? Det ble ikke bare servert sort kaffe i beger hos Dolce Gusto. Foto: Marte Ottemo
Mester-barista Ola Persson blandet ulike kaffedrikker på Oslo S. Foto: Marte Ottemo
Barista Ola Persson og produktspesialist Mette Ugstad i Dolce Gusto delte ut kaffedrikker til pendlerne på Oslo S. Foto: Marte Ottemo.

KAFFE PÅ OSLO S

Nordmenn blir mer kresne på kaffen, og prøver nye varianter. Dolce Gusto lokket Oslo-pendlere med morgenkaffe.

– Vi har laget en pop-up kaffebar her på Oslo S i anledning at vi lanserer to nye maskiner, Colors og Lumio, som vi ønsker å vise fram. Vi har lyst å lage litt show, og derfor har vi også invitert med oss vår master barista Ola Persson, som reiser verden rundt og er med i konkurranser, er dommer i den internasjonale Barista Cup og mer, sier Mette Ugstad, kategorispesialist hos Nescafé Dolce Gusto, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi ser at den eksplosive veksten i etableringsfasen har roet seg litt ned, etter at vi har bygd opp en stor kategori fra ingenting på en ti års tid. Vi tror likevel at det er et stort potensial i Norge

To nye maskiner

Kaffemarkedet har de siste årene gått gjennom en stor endring, og nordmenn er mer opptatt av kaffe enn noensinne. En analyse fra Euromonitor International viser at kaffebarer er verdens raskest voksende restaurantkategori.

– Vi har hatt mye folk innom. Mest travelt var det på morgenen i dag, da folk gjerne vil ha kaffe. De blir veldig glade for å få med seg en kaffe på vei til toget, sier Ugstad.

– Hvordan er de to nye maskinene dere har lansert, Colors og Lumio?

– Maskinene vi lanserer i år er priset i midtsjiktet, det er en fin vekst i dette segmentet. Begge koster 999 kroner, de er automatiske og de har en stor én-liters vanntank og er de mest energieffektive maskinene vi har lansert. Dette er veldig kompakte maskiner som tar liten plass, og som har et folkelig design mange kan tenke seg å ha på kjøkkenbenken, sier hun.

– Hvordan er markedet for kapselmaskiner i Norge nå?

– Vi ser at den eksplosive veksten i etableringsfasen har roet seg litt ned, etter at vi har bygd opp en stor kategori fra ingenting på en ti års tid. Vi tror likevel at det er et stort potensial i Norge, hvor penetrasjonen er lavere enn i land som er naturlig å sammenlikne seg med, som for eksempel Tyskland. Og vi tror at den norske forbrukeren vil ha en superenkel løsning med god kvalitet, og hvor du kan lage alt fra kakao og kaffe latte, til sort kaffe, sier Ugstad.

Barista Ola Persson og produktspesialist Mette Ugstad i Dolce Gusto delte ut kaffedrikker til pendlerne på Oslo S. Foto: Marte Ottemo.
Barista Ola Persson og produktspesialist Mette Ugstad i Dolce Gusto delte ut kaffedrikker til pendlerne på Oslo S. Foto: Marte Ottemo.

Prøver nye drikker

På pop-up-kaffebaren serverer barista Persson en frappucino med popcorn til de mer eventyrlystne kaffedrikkerne, men nordmenn flest er fortsatt mer tradisjonelle.  

– I Norge er vi veldig glade i den store, sorte koppen med kaffe, gjerne mellombrent. Det er den som troner topplisten vår. Og så drikker vi litt melkebaserte drikke, men gjerne helst i helgene, sier produktspesialisten.

Hun sier nordmenn likevel har blitt mer åpne for nye kaffeopplevelser.

– Mens vi tidligere spurte gjestene våre om de ville ha en kopp kaffe, spør vi i dag hvilken type kaffe de vil ha. Nordmennene har oppdaget at kaffe er mer enn bare svart, og hos Nescafé Dolce Gusto opplever vi i stigende grad en lyst til å utforske kaffens verden. Vi har i dag flere enn 30 smaksvarianter i sortimentet, sier hun.

Til toppen