KAMERASALGET FALLER, MEN BILDER ØKER

Kamerasalget fortsetter å falle, men nordmenn bruker stadig mer penger på bilder.

I 2019 faller kamerasalget i alle kategorier unntatt kompakt system-kamera, som har en liten økning fra 13.000 til 14.000 solgte kamera.  

Antall kompaktkamera faller fra 20.000 enheter til 15.000, mens speilrefleks-salget synker fra 16.000 solgte kamera til 10.000 i 2019. Actionkamera-salget faller fra 45.000 solgte enheter til 41.000 i 2019. Tar vi med vanlige videokamera, faller altså salget av foto- og videokamera med 15,5 prosent, fra 97.000 enheter i 2018 til 82.000 stykk i 2019. I samme periode faller også salget av objektiver noe, fra 20.000 til 17.000 enheter. 

Dyrere kamera
– Kamerasalget hadde en liten opptur i 2017, men har de to siste årene altså falt igjen. Årsaken er som foregående år at mobiltelefonen tar over for mange som kamera nummer én, og i 2018 og 2019 ble det lansert flere toppmodeller på mobil med fokus på bildekvalitet, sier Jan A. Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen. 

I 2018 endte fotomarkedet totalt på 611,3 millioner kroner, det er omsetningen for både videokamera, stillbildekamera og optikk. I 2019 kjøpte nordmenn fotoutstyr for til sammen 539 millioner kroner, så selv om vi kjøper dyrere kamera i fjor enn i 2017, veier det ikke opp for fallet i volum. 

Stor foto-entusiasme
Selv om vi kjøper færre kamera, viser Elektronikkbransjens bildestatistikk at nordmenn fortsetter å bruke penger på å få bildene sine over i fysiske formater. 

– Nordmenn er glade i fotobøker, som er opp ti prosent i forhold til 2018, men også bildekalendre, veggdekorasjon og fotogaver vokser, sier Røsholm. 

Vi fikk skrevet ut 43,3 millioner bilder i 2018 og i tillegg lagde vil 267.000 fotobøker, 4,3 millioner postkort og 312.000 bildekalendre. Det gir en gir en verdi på 376 millioner kroner, en økning på fire prosent fra 2018.

 – Disse tallene viser at fotointeressen hos nordmenn bare fortsetter å vokse. Folk har skjønt at man også kan skrive ut bildene man tar på mobilen, og vi ser at Instagram og andre bildeapper er med på å drive nordmenns interesse for foto, sier Røsholm.

Til toppen