Terje Mentyjærvi i Musikk og elektronikk AS med Kantare-gitarene Grasioso og Dolche (med utsparing) han har i sortimentet. Foto: Stian Sønsteng

KANTARE NYTT GITARMERKE I NORGE

– Med Kantare har vi funnet et gitarmerke egnet for norske klima, med en kvalitet som kan sammenlignes med vesentlig dyrere merker.

Det sier Terje Mentyjærvi i Musikk og elektronikk AS. Vi møter ham på Musikmesse i Frankfurt, hos den finske produsenten Kantare Guitars.

– Jeg gikk på gitarmakerskolen med en som har representert Kantare i flere år i Sverige. Da han fortalte at han ikke hadde hatt en eneste retur på grunn av kvalitetsproblemer, forsto jeg at dette var noe vi måtte komme inn på. Uttørking av treverk og tørkeskader er en konstant trussel mot instrumenter i Norge. Kinesiske instrumenter får ofte mange og store tørkeskader. De kan være bygd under gode forhold, men er fraktet over mange klimasoner, og kanskje er heller ikke treverket spesielt egnet i utgangspunktet, sier Mentyjærvi.

Kantare bygger gitarene sine i Romania, noe Mentyjærvi mener er en stor fordel i det norske markedet.

– Produksjonen skjer i Transilvania, som ligger høyt og er tørt og kaldt, med ordentlige vintre. Dette gjør at gitarene tåler det norske klimaet, og treverket i modellene vi tar inn er ikke på Cites-listen over truede arter, sier Mentyjærvi til fagbladet Elektronikkbransjen.

Synger

De tre modellene han tar inn er en klassisk modell uten elektronikk til 5.000 kroner, samt to modeller med utsparing (cutaway) og elektronikk, til 7.000 og 9.000 kroner.

– Den dyreste av disse har en liten hvelving i lokket, slik at det blir stemt som et trommeskinn. Dette gir en annen lydkvalitet. Det er brukt sedertre i de to rimeligste, og gran i den dyreste, sier Mentyjærvi.

Cantare på spansk betyr for øvrig synge. Mentyjærvi mener Kantare kan sammenlignes med vesentlig dyrere gitarer.

– Konstruksjonen gir en klang som løfter dem høyt i forhold til mange andre merker. Det er en varme i gitaren som er uvanlig i denne prisklassen. Den finske gitarmakeren Kauko Liikanen har funnet en måte å bygge gitaren på som gir nesten samme effekt som en dobbelttopp, men er mye rimeligere å produsere, sier Mentyjærvi.

Produksjonen skjer i Transilvania, som ligger høyt og er tørt og kaldt, med ordentlige vintre

På en dobbelttopp-gitar er stor del av treverket under strengestolen frest ut, og her er et bikubeformet, heksagonalt cellulosemateriale limt mellom to lokk. Da får man en mye stivere og lettere kjerne i gitarlokket.

Med på utviklingen

– Hos Kantare har man gått bort fra det gamle spantesystemet til Antonio de Torres Jurado, som i all hovedsak utviklet det som i dag er den moderne klassiske gitaren. Det nye systemet låter veldig bra, sier Mentyjærvi.

Mentyjærvi har samarbeidet med Kantare i utviklingen av de nye modellene.

– Hvor viktig blir merket for dere?

– Jeg tror det blir veldig viktig. Her har vi et produkt ingen andre har. Det er en tradisjonell klassisk gitar, med en avansert vri som er helt spesiell. Den er velprøvd for det norske klimaet, siden den selges i store mengder i Sverige og Finland, sier Mentyjærvi.

– Hvordan vil du markedsføre Kantare i bransjen?

– Man må ha en viss kunnskap for å selge disse gitarene, så jeg ønsker å bygge opp en gruppe forhandlere med spesialkompetanse, som kan videreformidle hvilke fordeler som ligger i at produktet er konstruert som det er, sier Mentyjærvi.

Til toppen