De nye høyttalerne fra B&O veier 137 kilo hver herav 65 kilo ren aluminium. Høyen er 125 centimeter.

KANTET DESIGN FRA BANG & OLUFSEN

Bang & Olufsen viste frem en rekke nye lydprodukter på CES. Felles for dem alle er at designet er kantet.

Den danske lydprodusenten har nå strømmeprodukter i mellomklassen når det gjelder pris, men viste samtidig frem råskinnhøyttalerne BeoLab 90, lansert i forbindelse med B&Os 90 års-jubileum.

 

Det femkantede designet på BeoSound 35 skal gi en spesiell effekt med lys og skygge, slik at systemet virker mindre enn det er

Hjemmet påvirker designet

– Vi mennesker vil ha aktive liv, så selv om flere av tingene vi gjør i dag erstattes av roboter, vil vi finne nye aktiviteter. Vi vil leve fritt, og hjemmet vårt skal være trygt, et sted vi kan hvile og ikke minst skal det vise hvem vi er. Dette er viktig for B&O når vi utvikler og designer produktene, sier Marie Kristine Schmidt, vicepresident Design and Marketing i Bang & Olufsen.

Det faktum at alt blir tilkoblet er også viktig i følge Schmidt. Et eksempel på tilkoblede produkter er BeoPlay A6. Dette ble lansert i november, men alle BeoPlay-produktene vil få Google Cast integrert fra mars 2016. BeoPlay A6 har to høyttalere foran og én bak, og har en utsalgspris på rundt 8.900 kroner.

 

Tynn linje med god lyd

BeoSound 35 er et helt nytt produkt som ble lansert på CES. Det er et komplett musikksystem med 180 graders lydbilde.

– Dette er en tynn linje på veggen med god lyd. Designet er tatt utgangspunkt i en femkant, sier Schmidt. Hun forteller videre at det femkantede designet på BeoSound 35 skal gi en spesiell effekt med lys og skygge, slik at systemet virker mindre enn det er. Produktet er utstyrt med et oled-display, og vil bli lansert i Norge i april. Prisen vil i følge Bang & Olufsen bli rundt 22.000 kroner.

– BeoSound 35 passer inn i B&O-universet, og vil være vår innstegsmodell, sier Schmidt.

 

Lydmessig mesterstykke

– I denne høyttaleren er det ikke spart på noe, og det er det beste vi kan tilby fra Bang & Olufsen, sier Geoff Martin fra akustisk avdeling hos Bang & Olufsen.

Det er han som har skapt lyden i denne høyttaleren, og han omtaler den som et kjært familiemedlem. BeoLab 90 har et såkalt 360 graders design. Det betyr at den er lik fra alle sider.

– Mange høyttalere har en stygg bakside. Denne kan du plassere midt på gulvet, og den er like vakker rundt hele, sier Martin.

Høyttaleren består av 18 nøye utvalgte og plasserte høyttalere. I tillegg har den en spesialtilpasset 14-kanals forsterker, tillegg til fire klasse D-forsterkere, slik at man kan koble dem direkte til kilden. Totalt leverer forsterkerne opp til 8.200 watt per høyttaler. Designet er sekskantet. Det er utviklet en egen app til høyttalerne, og de vil automatisk motta programvare-oppdateringer.

– Du kan styre lydbølgen, slik at om du sitter alene i sofaen velger du en smal bølge. Er dere flere bredder du den litt, eller er det fest i stua, kjører du full bredde. Alt styres fra appen, sier Martin.

I tillegg er høyttalerne utstyrt med en funksjon som skal dempe refleksjoner fra sidevegger. Bang & Olufsen kaller dette Beam Width Control, og det fungerer slik at side- og bakhøyttalere måler akustikken i rommet og tilpasser slik at lyden blir optimal. Martin mener disse høyttalerne ikke er noe du tar med hjem fra butikken selv.

– Kjøper du BeoLab 90 blir de levert, innstilt og prøvekjørt godt av våre forhandlere, sier Martin.

Prisen i Norge vil være 299.000 kroner per høyttaler.

BeoSound 35 kan både henges på vegg eller settes på bord.
BeoSound 35 er et komplett lydsystem med oled-display. Foto: Jan Røsholm
Det er tatt utgangspunkt i en femkant når BeoSound 35 ble designet. Foto: Jan Røsholm
Marie Kristine Scmidt er ansvarlig for design og markedsføring hos Bang & Olufsen. Foto: Jan Røsholm
Geoff Martin viser stolt frem BeoLab 90, som han selv har skaptlydebildet i. Foto: Jan Røsholm
BeoPlay A6 ble lansert i november. Foto: Jan Røsholm
Til toppen