KJEDEREAKSJONER VED ÅRSSKIFTET

1. Hvordan gikk 2009?

Vi sendte en epost til kjedene med de to spørsmålene du kan lese i ingressen. Her er svarene vi fikk tilbake:

Philip Staumsheim, kommunikasjonsdirektør Expert

1. Som kjent gjennonførte vi nedbemanninger blant ansatte i egeide butikker primo 2009 og blant kontoransatte ultimo 2009. Flere butikker ble relokalisert og flere nye butikker ble åpnet. Vi gir ikke omsetningtall på dette tidpunktet.

2. Vi har som vanlig store forventninger til et nytt år. Makrobildet ser noe lysere ut. Expert Norge er klar til kamp.

Roar Olafsen, daglig leder Soundgarden

1. Soundgarden AS har i 2009 en vekst i omsetningen på 3,17 prosent sammenlignet med 2008.Vi har gjennomført endringer/kutt både i administrasjonen og i butikkleddet når det gjelder antall årsverk samt store kutt i generelle kostnader.

Vi opplever at vårt konsept etter navneendringen i juni 2008 fra Hi-Fi Center-kjeden til Soundgarden med klart tydeligere profil på livsstil ogopplevelsessentre er godt mottatt blant våre kunder. Posisjonen imarkedet mener vi er ganske stabil. Vi ønsket oss en sterkere vekst, men sier oss rimelig fornøyd med 2009 slikmarkedet virket.

Vi har utvidet antall butikker med én franchise-butikk i oktober 2009.

2. 2010 tror vi blir et nytt turbulent år i vår bransje. Vi er teknologidrevet når det gjelder potensiell vekst og i vår nisje avmarkedet ser vi ikke de store banebrytende nyhetene for 2010. Vi legger opp til en svak vekst for 2010.

Kenneth Baltzersen, kjedesjef Euronics

1. 2009 var svært vanskelig og bransjetallene taler i så måte sitt tydelige språk. Heldigvis har ikke nedgangen til Euronics vært like stor som bransjens, men enkelthandlere har hatt det svært vanskelig når mye av resultatene er knyttet opp i forutsetninger om vekst. Et positivt forhold er det at vi har små endringer i medlemsantallet. Samtidig ser vi at utfordringene ikke er over og vi tror at også 2010 blir et utfordrene år.

For å møte det vanskelige markedet har vi gjort små grep og justeringer. Vi har ikke 2 ansatte for hver stilling, så de som sitter i dag er stort sett de som satt her i går. Forretningene har strammet inn på ekstrabemanningen og eierne har selv tatt større arbeidsmengde.

2. Vi forventer at også 2010 vil bli vanskelig og utfordrende. Konkurransen om kunden er hard, noe som blant annet resulterer i svært lave marginene innen enkelte varegrupper. Dette vil innebære en tøff hverdag for både handlere og kjede i 2010.

Henrik Bjønnes, kjedesjef Elkjøp

1. 2009 startet som et utfordrende år. Men vi har vist og erfart at det er i motbakke det går oppover. Aldri opplevd tidligere at vi har tatt så store markedsandeler som det vi har gjort i 2009. God like for like vekst, vi begynner å forstå internett bedre og vi har hatt flott utvikling med vårt nye butikkonsept Megastore. I tillegg til dette har vi gjort store fremskritt innenfor service. Et meget godt år!

2. Vi har store forventninger til 2010! Vi i Elkjøp er rustet for det meste. Både en ny finanskrise med større styrke og en bedring i markedet som vel er mest sannsynlig.

Arne Falbach, administrerende direktør Elprice/Deal:

1.Første halvdel av 2009 var veldig krevende for oss.Vi opplevde en omsetningsnedgang innenfor data og brunevarer. Omsetningsnedgangen første halvår førte til flere endringer i Elprice - Deal.no. Elprice har gjennom annet halvår 2009 brukt mye ressurser på å utvikle et nytt konsept. November 2009 åpnet vi 2 butikker med nytt konsept (Fana og Lørenskog). Responsen fra kunder på konsept butikkene har vært over all forventning, noe som gjør oss veldig optimistisk i forhold til markedsmuligheter i 2010. Eier har tilført selskapet 50 millioner i ny eierkapital. Dette bidrar også i stor grad til at selskapet har fått muligheter til å kunne utvikle seg på nett og i butikk.

For Deal.no sitt vedkommende har 2009 vært et år med store og omfattende endringer. Organisasjonen er endret som resultat av at bedriften har flyttet administrasjonssted fra Sandnes til Fyllingsdalen, samlokalisert med Elprice. Deals sentrallager i Sandefjord er også flyttet til Sarpsborg, samlokalisert med Elpricessentrallager. Deal har kommet gjennom 2009 på en grei måte. Siste del av 2009 og starten av 2010 har vært positiv, ikke minst takket være god innsats fra ansatte i Fyllingsdalen og i Sarpsborg. Ansatte i Sandnes gjorde også en imponerende innsats før og under flytteprosessen.

2.Elprice planlegger å rulle ut nytt konsept på nett og i butikk. Vi er begynt på en kjempepositiv prosess som skal bidra til at vi tar markedsandeler på nett og i butikk i 2010. Vi har et mål om å vokse innenfor flere kategorier og vil gjøre dette sammen med våre dyktige leverandører.Vårt mål for 2010 blir å befeste Elprices posisjon som en spennende og seriøs aktør i det norske marked. Vi gleder oss til å fortsette utviklingen av Elprice.no som et viktig supplement til butikkene. Vår neste butikknyhet skjer i Ålesund. De som følger med vil se flere nyheter etter hvert.

Deal.no skal fortsette å utvikle seg som en spennende nettbutikk på det norske markedet. Deal.no har med sin 11-årige historie som nettbutikk et naturlig konkurransefortrinn i et konkurranseutsatt marked.

Sara Widman, Siba:

1. Omsetningen i april 08/09 var 4,5 milliarder svenske kroner. I organisasjonen har det vært en effektivisering i arbeidsrutiner og endringer i avdelingene ved hovedkontoret for å gjøre samarbeidet smidigere. Siba er en av de større aktørene i markdet, og vi har åpnet to ComputerCity-varehus i Danmark og Sverige. Siba satset i 2009 på kostnadsbesparing, utdanning av personalet, en ytterligere forbedring av servicenivået mot kundene og en ytterligere effektivisering av driften.

2. Vi har store forventninger til etableringen av et varehus i Sandvika Storsenter. Siba feirer 10 års-junileum i Norge, og har sterk tro på 2010. Kjøpelysten er god i Norge, og nordmenn er interessert i elektronikk. Vi tror LED-TV kommer til å slå enda mer gjennom. Digitale systemkamera vil også være et populært produkt i år. Innkjøpslaget vårt har besøkt CES-messen, og fått mange nye idéer som kommer til å vises i våre varehus fremover.

Powered by Labrador CMS