Henrik (t. v.) og Stein Lauritzsen i Rob. Arnesen med noen av produktene de leverer til Coop-systemet. Foto: Stian Sønsteng

KJEKT Å HA HOS COOP

– Hos Coop retter vi oss hovedsakelig mot impulskjøp. Kjekt å ha-produkter til en hundrelapp eller to, sier Stein Lauritzsen.

Han er en av to daglige ledere i Rob. Arnesen AS. Dette er et familieeid import- og engrosfirma med leker, solbriller, fritidsartikler og forbrukerelektronikk i sortimentet. Selskapet ble etablert i 1912, og holder til på Fossum i Eiksmarka i Bærum.

– Vi feier 100 år i år, og selskapet er eid av min far Terje Lauritzsen. Min bestefar overtok firmaet i 1952, og startet tidlig med briller, leketøy og fritidsartikler. Selskapet drev opprinnelig med tobakk og røkeartikler. Vi er landsdekkende med distriktselgere, sier Stein Lauritzsen.

Vi tester alt, med tanke på miljø og sikkerhet, og er veldig nøye på dette

Stein og broren Terje er begge daglige ledere. Deres mor, Kari, fører regnskap og har med utbetalinger av lønn. Steins sønn Henrik og hans fetter Jonas, sønnen til Terje, arbeider begge i selskapet. Av de tolv ansatte er seks i familien, i tillegg kommer selskapets agenter.

Eget design

– Vi omsetter for 70 millioner kroner i året, og har eget lager på 2.000 kvadratmeter på Fossum, sier Stein Lauritzsen.

Vi møter ham og sønnen Henrik på Coop Elektros høstsamling på Gardermoen. Her viser de briller, mobiltilbehør og ting som helikopter og lykter.

– Vi er mye i kontakt med produsenter i USA, Kina og Taiwan, og har et kontorsamarbeid i Hong Kong. Fra USA henter vi enkelte produkter, og vi samarbeider med folk der som følger med på nye produkter, sier Henrik Lauritzsen.

Han arbeider med innkjøp, salg, lagerarbeid, kundeoppfølging, regnskap og logistikk i selskapet.

– Finner dere ferdige produkter og setter eget varemerke på dem?

– Vi utvikler også noe selv, for eksempel blåtanntastaturene våre med norske tegn. Vi tester alt, med tanke på miljø og sikkerhet, og er veldig nøye på dette. Vi har norske bruksanvisninger og norsk tekst på alle pakker, sier Stein.

Henrik forteller at de utvikler produkter i samarbeid med industridesignere, dette gjelder for eksempel briller og sportsbriller.

Briller fra 59 til 1.200

– De samme designerne hjelper oss også med andre ting, og da kan vi utvikle produkter helt fra idé til produksjon, sier Henrik.

Rob. Arnesen har to egne varemerker. Robtec er tilbehør i kategorien forbrukerelektronikk. Dette er kun til salgs i Norge, men blir trolig distribuert også i Sverige fra neste år. Av andre varemerker har Rob. Arnesen briller fra Mistral og deres eget merke Rob 1912, samt sykkelhjelmer og -briller fra italienske SH+.

– Hvordan vil dere beskrive kvaliteten på produktene dere leverer?

– Vi har en bred portefølje, og tilbyr alt fra lavprispunkt til høyere priser. Når det gjelder briller har vi modeller fra 59 til 1.200 kroner i utsalgspris. Brillene selges i alt fra bensinstasjoner via sportsbutikker og dagligvare til optikere, sier Henrik.

– Her på Coop Elektros høstsamling viser dere rimeligere produkter?

– Her viser vi stort sett produkter med priser fra 100 til 200 kroner, volumvarer beregnet på impulssalg. Rundt 80 prosent av omsetningen vår kommer fra denne type produkter, sier Stein.

Briller står for halvparten av omsetningen til Rob. Arnesen. Resten er jevnt fordelt mellom leker, fritid og tilbehør til forbrukerelektronikk.

Nye på tilbehør

– Tilbehør er ganske nytt for oss, vi har drevet med det i et års tid. Mottakelsen har vært veldig god, ikke minst fordi vi er veldig tidlig ute med nye produkter. For eksempel har vi allerede tilbehør til Iphone 5 på lager, sier Stein Lauritzsen når vi møter ham den 9. oktober.

Et annet produkt Rob. Arnesen er tidlig ute med, er en blåtann-mottaker for tilkopling til enheter med Apple-dokking.

– Vi har også radioer med dab+ og FM, uten wifi, sier Henrik.

– Dere har også et Iphone-deksel med øljekk?

– Det er til ungdommen og dem som har lyst på litt moro etter arbeidstid; fredagspilsmarkedet. Vi tilbyr mobildeksler til et hvert humør, også med et mer seriøst design, smiler Henrik.

– Kjekt å ha-produkter, skyter far inn.

– Hva betyr Coop som kunde for dere?

– De er en veldig stor kunde, med sine tusen butikker. De er en trygg og god samarbeidspartner, og vi er ikke inne hos andre elektronikkforhandlere. Vi retter oss hovedsakelig mot dagligvare og impulskjøp, sier Stein Lauritzsen.

Rob. Arnesen har også en stor portefølje klokker, til hundrelappen, både for voksne og barn.

Strenge krav

– Det har vært veldig populært med vanntette sportsklokker. Nå kommer vi med en ny serie barneklokker, med norsk design vi har utviklet fra tegnebrettet, sier Stein.

– Hvor stor del av produktene har dere selv gjort noe med?

– Nesten alle, om ikke annet har vi videreutviklet og tilpasset dem til norsk standard som er blant de strengeste i verden. Vi har også leker til barn fra null år, og her er kravene til produktsikkerhet den aller strengeste. Vi har drevet med leker i mange år, og har styrken vår herfra når det gjelder testing og produktsikkerhet, sier Stein Lauritzsen.

– Vi tilfredsstiller alle krav, og ligger stort sett langt over. Man skal aldri spare på ting som er til barn, og som familiebedrift legger vi stor vekt på dette, sier Henrik.

– Her på Coops høstsamling står dere midt blant store internasjonale leverandører. Hvordan føles det?

– Veldig godt. Vi har tre-fire at toppselgerne deres, og tror også de er godt fornøyd med oss som leverandør.

Til toppen