Dyson har bygd ut sin campus i Malmesbury for 2,5 milliarder kroner. Foto: Marte Ottemo

KNALLHARD SATSING PÅ UTVIKLING

Engelske Dyson er kanskje best kjent for sine støvsugere, men selskapet selv definerer seg som en ingeniørbedrift. Nå investerer de 50 millioner kroner i forskning og utvikling.

Fagbladet Elektronikkbransjen fikk være med Dyson til selskapets nybygde teknologi-campus i Malmesbury utenfor London, hvor de forker og utvikler store deler av sin portefølje.

Dyson investerer over 50 millioner kroner i uken på forskning og utvikling, og åpnet nylig dørene til sitt nye teknologi-campus, med en prislapp på hele 2,5 milliarder kroner. Resultatet er et område som strekker seg over 56 dekar og rommer 129 topp moderne laboratorier, med mulighet til å jobbe med over 200 teknologiprosjekter samtidig.

Det merkes veldig godt på kulturen her at James Dyson har bakgrunn som ingeniør, det er funksjonen til et produkt som er viktigst, ikke bare utseendet

 

Dobler antall ingeniører

– Vi har gått fra å være en FMCG-bedrift til en teknologibedrift. Her i Malmesbury holder forskning og utviklings-avdelingene til, mens produksjonen er flyttet til Malaysia. Det jobber 1.500 ingeniører her i dag, og 3.000 mennesker totalt. Innen 2020 planlegger vi å ansette ytterligere 3.000 ingeniører, her og i våre fasiliteter i Singapore, sier Jessica Le Dihn, designingeniør i Dyson.

Totalt er det 3.000 ingeniører som jobber for Dyson rundt om i verden, og grunnlegger James Dyson gjør nå en investering på nærmere 154 millioner kroner i løpet av de neste fem årene, for å løse Storbritannias ingeniørmangel. Han har startet han opp Dyson Institute of Technology, en institusjon hvor ingeniører skal undervises samtidig som de jobber på Dysons Research and Development Campus i Wiltshire. Det første kullet, som består av 25 studenter, er planlagt å starte i september 2017, og søknadsprosessen for disse 25 plassene er nå offisielt i gang.

– Det merkes veldig godt på kulturen her at James Dyson har bakgrunn som ingeniør, det er funksjonen til et produkt som er viktigst, ikke bare utseendet, sier Le Dinh.

Dyson har 7.500 registrerte patenter i verden, og så langt i år har de lagt på nye 450 patenter til dette. Poseløse støvsugere med syklonteknologi har vært selskapets flaggskip-produkter, men også vifter, luftfuktere og rom-varmere har kommet til de siste årene.

 

Går inn på skjønnhet

– Nå beveger vi oss inn på et helt nytt produktområde for oss, nemlig hårfønere. Det er første gang Dyson går inn i skjønnhetsmarkedet, og vi lanerte Supersonic i sommer. Den er basert på vår V9-motor, den minste motoren vi har utviklet så langt, sier Le Dihn.

Den nye hårføneren har et helt spesielt design, for å utnytte Dysons patenterte luft-teknologi. Motoren sitter i skaftet av fønere, i stedet for bak, slik at den føles mye lettere. En egen sensor for temperaturkontroll sørger for at du ikke skader håret med for varm luft. Dyson lover føneren skal gjøre jobben opp til åtte ganger raskere, med bare halvparten av vekten til en vanlig hårføner.

– Vi har jobbet med flere kjente stylister, og kjøpt inn flere tusen meter menneskehår fra ulike land for å teste hvordan føneren gjør det med ulike hårtyper. I alt har vi gått gjennom 640 prototyper og brukt fire år på å utvikle Supersonic, sier Le Dihn.

Varmen i føneren blir målt 20 ganger per sekund og rapporterer dataene til en mikroprosessor som dermed justerer varmeelementene automatisk.

– Planlegger Dyson å komme med flere produkter i skjønnhetssegmentet?

– Det kan jeg ikke si så mye om, men dette er nok ikke vårt siste forsøk, sier Le Dihn.

En annen nyhet Dyson viste fram under besøket, var den tråd- og poseløse støvsugeren V8. Den veier bare 2,6 kilo og motoren kan rotere opp mot 110.000 runder per minutt. Den nye støvsugeren er også poseløs, med en forbedret beholder med hygienisk tømming som sikrer at ikke noe støv blir sittende fast i beholderen.

– Det har tatt et tiår og over 250 millioner pund å utvikle de små og kraftfulle, digitale motorene våre, og den nyeste generasjonen motorer sitter i hjertet av Dysons trådløse V8-støvsuger. Den er et resultat av 18 måneders forskning og utvikling, samt over 500 000 testtimer. Motoren gjør det mulig for Dyson V8 å tilby både kraft og allsidighet, samtidig som den forandrer måten vi gjør rent på, sier James Dyson.

 

Dårlig inneklima

Dyson V8 rengjør ikke bare gulvet, den kan enkelt gjøres om til en håndholdt støvsuger. Den har også to ulike rengjøringsmunnstykker for rengjøring av gulv og tekstiler, som for eksempel tepper.

Dyson V8 har ingen ledning, så det finnes ikke noe som begrenser rekkevidden eller som du må sortere, koble til, eller dra rundt. Støvsugeren kommer med en docking- og ladestasjon, og har en driftstid på opptil 40 minutter, noe som er en dobling av driftstiden hos tidligere generasjoner støvsugere. 

-- Støvsugere er det produktet vi selger mest av. Nå fokuserer vi på trådløse enheter, de kommer til å gå forbi den klassiske varianten med ledning om ikke lenge, sier Le Dihn.

Det betyr at batteriløsningene må være gode, og Dyson investerer nå én milliard pund i batteriteknologi.

Et annet område Dyson har satset mye på er luftrensere.

– I Asia er det en helt annen oppmerksomhet rundt disse produktene, de kjenner til farene ved forurenset inneluft. I Europa har vi måttet opplyse folk mye mer, sier Tom Bennet, sjef for miljøkontroll i Dyson.

Han sier vi har gjort husene våre termisk svært effektive, men at det innebærer at vi stenger luften inne, noe som gjør luftkvaliteten dårligere.

– Luften inne kan være opp til fem ganger dårligere enn luften utenfor, sier Bennet.

Dyson Pure Hot and Cold Link er både en vifte og en luftrenser, og kan kobles til en egen app. Dyson bruker også dataene til å forbedre designen på sine produkter, i tillegg til at du kan fjernstyre den.

– Den har et hepa-filter som gjør at du trenger en kraftig motor for å dra luften gjennom det veldig finmaskede filteret, sier han.

Viften har Dysons karakteristiske bladløse design.

Dyson har også kommet med sin første robotstøvsuger, Dyson 360 Eye.

– Vi utviklet vår første robotstøvsuger allerede for 18 år siden, men den var for stor. Nå har vi lanserte 360 Eye, som er både svært kraftig og har en liten nok motor. Den har ikke hjul, men belter, for bedre framkommelighet, og kan jobbe i 40 minutter av gangen, sier Bennet.

Han forteller at selskapet har jobbet med å utvikle robotstøvsugeren i seks år, og den har et finmasket filter som også stopper allergener. Et 360 graders kamera gjør at støvsugeren selv finner ut hvor den skal gå, og via appen kan man både styre støvsugeren og oppdatere programvaren. Prisen i Storbritannia er 800 pund, og den skal komme i de nordiske landene før året er omme.

Her i Norge er det Wilfa som har agenturet på Dysons produkter, og nå har britene åpnet sin første pop-up-butikk her til lands. Fra 18. november til 18. mai har Dyson en dedikert butikk på Strømmen Storsenter, hvor de blant annet viser fram sine poseløse støvsugere, vifter, luftfuktere og selvsagt Supersonic hårføneren.

I Dysons butikk på Oxford Street kan folk ta en titt på hele linjen av produkter fra selskapet. Foto: Marte Ottemo
Dyson er stolt av sin lange ingeniørtradisjon. Foto: Marte Ottemo
Dyson bruker sin syklon-teknologi også i vifter, og trenger dermed ikke roterende blad som konkurrentene. Det gir en strømlinjeformet design. Foto: Marte Ottemo
En av Dysons kundekonsulenter forklarer prinsippene bak selskapets nye hårføner til en kunde. Foto: Marte Ottemo
Robotstøvsugeren Eye 360 har fått en prominent plass i butikken. Foto: Marte Ottemo
De ansatte i Dysons butikk bruker nettbrett for å finne best løsning til den enkelte kunden. Foto: Marte Ottemo
Flere hundre ulike typer smuss og støv er tilgjengelig, slik at kunden kan teste støvsugerne med sine typiske utfordringer. Foto: Marte Ottemo
Dyson har kjøpt inn flere tusen meter menneskehår fra ulike land, for å teste hvordan føneren gjør det med ulike hårtyper. Foto: Marte Ottemo
Til toppen