John O’Grady er administrerende direktør for Kodak i Europa, Afrika og Midt-Østen.

KODAK ER STERKERE etter digital omstilling

– Kodak har vært gjennom en svært vanskelig omstilling, og er kommet styrket ut med noen nye og fantastiske produkter.

– Kodak var og er et storartet selskap. Vi har hatt og har stor tillit hos forbrukere verden over. Vi satser mye på den grafiske bransjen og filmindustrien. Når det gjelder konsumentmarkedet, er vi teknologisk ledende når det gjelder blekkskrivere, vi er den tredje største leverandøren i verden av digitale kamera, og vi er sterke på digitale bilderammer. Vi er kommet ut av den digitale omstillingsprosessen med en komplett og ledende portefølje, sier O’Grady.

Han tilbakeviser at Kodak er blitt et helt nytt selskap, men innrømmer at de ser på seg selv på en annerledes måte enn tidligere.

– Vi er bevisste på at vi må lytte til hva kundene ønsker, at vi stadig må utvikle selskapet og bringe nye produkter ut på markedet. Tidligere hadde vi en sterkere markedsposisjon, men da var markedet mindre. I dag er markedsandelene våre mindre, men markedet er til gjengjeld mye større både innen forbrukerelektronikk og i den grafiske bransjen. Det gode med dette er at mulighetene er store, vi kan vokse i en mye større dam enn tidligere, sier O’Grady.

Marked i vekst

– Vi vil fortsette utviklingen av fotokiosker, digitale kamera, skrivere og digitale bilderammer. Vi er en del av et market som er i voldsom vekst. Kamerasalget vil øke i 2008, og antall bilder som tas øker eksepsjonelt. Dette gir utrolige muligheter for salget av skrivere, men også når det gjelder andre måter å dele bilder på – som for eksempel digitale bilderammer.

– Hvem er deres viktigste konkurrenter?

– Det kommer an på hvilket område det er snakk om. Vi har sterke konkurrenter, og det er en viktig motivasjon for Kodak når vi stadig arbeider for å bli bedre. HP, Canon og Epson er alle kjente merkevarer på skriversiden. Når det gjelder digitale kameraer konkurrerer vi på verdensbasis med navn som Sony, Olympus, Nikon, Samsung og Canon.

– Hvor ligger Kodaks styrke?

– Vi vår satsing på å stadig utvikle markedet og produktene. Vi kommer ikke med nye produkter bare for å vise frem ny teknologi. Vi har hele tiden forbrukeren i minne, brukeropplevelsene skal bli bedre og enklere.

– Hva vil du si til handlerne i Norge som selger Kodak?

– Det er mange sterke produsenter i markedet. Handlerne må se på hvem av disse som utvikler markedet og hvordan de gjør det i tester av fotokiosker, digitale kamera, digitale bilderammer, skrivere og i proffmarkedet. Jeg tror vi blir stadig mer akseptert som den sentrale aktøren når det gjelder å utvikle den digitale bildeverden, sier Europasjefen i Kodak.

KODAK

Nettstedet Kodak Gallery har over 50 millioner kunder.

Nettstedet Kodak Gallery har over 50 millioner kunder.

Kodak produserer over 40 prosent av alle bilder som skrives ut i profesjonelle fotolaboratorier.

Kodak har over 80.000 fotokiosker på markedet.

22 prosent av omsetningen til Kodak kommer fra filmindustrien.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.1/2008

Relevante artikler:

DYRERE SKRIVERE og billigere blekk

John O’Grady er administrerende direktør for Kodak i Europa, Afrika og Midt-Østen. Her er han med selskapets digitale bilderamme.
Kodak Easy share M863 har 3X optisk zoom, kommer i flere farger.
ZD710 har Schneider-Kreuznach Variogon-linse med 10 X optisk zoom og 7,1 MP oppløsning. Pris: 1.800,-
Til toppen