KOMPAKTE OG AKTIVE BASSKASSER

JBL venter at etterspørselen etter kompakte og aktive basskasser vil øke. De lanserer en CD-plate som skal gjøre det enkelt å justere gain-nivået.

Publisert Sist oppdatert

– JBL betyr ekstremt mye for oss i det norske markedet. Vi har en stor markedsandel på basskasser, og vår gode distributør Auto Hifi har gjennom mange år vært en stabil samarbeidspartner. Dette har gjort JBL til en viktig aktør i det norske bilstereomarkedet, sier Henrik Sie i Harman Consumer Nordic.

Før sommeren kom etterfølgeren til det Sie kaller en grunnstein i sortimentet, den nye GTO forsterker- og høyttalerserien.

– Det er viktig å få denne introdusert på en så god måte som mulig. Derfor deltar vi med stor entusiasme på Auto Hifis forhandlersamling her i Trondheim, sier Sie.

Norge er klart et av landene som trekker opp i forhold til gjennomsnittet

Fagbladet Elektronikkbransjens medarbeider fikk dekket hotelloppholdet på samlingen.

JBLs bilstereosortiment består av tre linjer, fra bunnen og opp GT6, GTO og MS.

CD for gain-justering

– Volumet ligger hos GTO-serien. Den treffer et perfekt punkt prismessig, samtidig som serien tilbyr en ekstremt god ytelse i forhold til pengene som investeres, mener Sie.

Han sier den nye GTO-serien er helt ny, med nye konstruksjoner.

– Forsterkerserien består av syv produkter; tre monotrinn, to firekanalsforsterkere, en trekanals og en femkanals forsterker. De to siste bruker et separat klasse D effekttrinn, og kan derfor drive en dypbasshøyttaler med meget høy effektivitet. Hele serien er optimalisert og forbedret ytelsesmessig. Helt nytt er det at man kan justere gain på en så effektiv måte som mulig, takket være en installasjons-CD som leder deg gjennom installasjonen. Vi er de eneste med denne løsningen, sier Sie.

– Hvorfor har det ikke funnets en tilsvarende løsning tidligere?

– Slik er det jo alltid, det kan man også spørre den som fant opp bindersen. Men dette er en helt opplagt løsning, og vi vet at en stor del av kundene vil bli mer tilfreds med vår enkle måte å justere gain korrekt på. Alternativet er jo å ødelegge anlegget, eller at du ikke får full utnyttelse av det du har betalt for, sier Sie.

Nye høyttalere

Han mener CD-løsningen vil være et viktig salgsargument.

– Det er viktig for butikken å vite at det er stor sannsynlighet for at kunden som kjøper dette produktet blir tilfreds, sier Sie.

– Uten denne CDen må man ha spesialkunnskap for å foreta en korrekt justering. Nå kan flere justere forsterkeren sin korrekt, sier hans kollega Rasmus Hansen.

Høyttalerne i GTO-serien kom også i handelen før sommeren, og erstatter hele det eksisterende sortimentet, med separate diskanter, enheter på 3, 4, 5 og 6 tommer, 6x9 tommer og ukurante størrelser til bilmodeller som Ford Mondeo.

– Gjennom vår bildivisjon har vi en svært god kunnskap om hvilke størrelser som sitter i bilene. Derfor kan vi tilby adapterringer som gjør at våre høyttalere kan tilpasses de fleste bilmodeller i markedet, sier Sie.

– Hvordan oppleves bilstereomarkedet i 2012?

Økte 31 prosent

– Det går godt for oss, i Europa hadde vi en økning på 16 prosent i fjor. I Norden er økningen 31,1 prosent, og Norge er klart et av landene som trekker opp i forhold til gjennomsnittet, sier Sie.

– Hvilken utvikling ser dere når det gjelder ferdigmonterte systemer fra bilfabrikkene?

– Systemene er blitt stadig tettere integrert i bilene. Derfor er det viktig at ettermontert utstyr kan integreres så effektivt og smertefritt som mulig. De nye GTO-forsterkerne tar for eksempel høyde for lyden som kommer ut av bilenes originalspillere. Det samme gjelder vår aktive dypbasshøyttaler, GT Bass Pro 12, som er en kompakt 12-tommers bassenhet med integrert forsterker som tar high level-input. Vi ser at stadig flere kunder ønsker løsninger som er enkle å integrere i bilene, for eksempel hvis man kun ønsker å kjøpe til en ny aktiv dypbasshøyttaler. De ønsker å kun kople til den nye høyttaleren, og ønsker ikke å kjøpe en separat forsterker og trekke kabler til og fra denne. Dette gjør også at vi når ut til en bredere kundegruppe, ikke kun dem som er ekstremt entusiastiske og interesserte, sier Sie.

Infinity-bass

– Har dere mange konkurrenter i dette markedet?

– Ikke spesielt. Vi har flere produkter i kjømda, for eksempel noen ekstremt kompakte aktive dypbasshøyttalere – blant annet en i toppserien MS som bruker en firkantet bassenhet på 12 tommer – i en kasse som tilsvarer en 10-tommer, sier Sie.

Infinity har allerede i vært på det norske markedet med kompakte og aktive dypbasshøyttalere i tre-fire år.

– Vi vet fra våre kundeundersøkelser at etterspørselen etter disse produktene vil øke, sier Sie.

Powered by Labrador CMS