Rikard Skogberg med Sony Xperia 5, som er en kompakt versjon av Xperia 1. Foto: Stian Sønsteng

KOMPAKTE XPERIA 5 EN VIKTIG LANSERING

– Sony Xperia 5 er en fullverdig flaggskip-modell uten kompromisser, i en kompakt størrelse som oppleves som veldig smidig, fin og lett å bruke.

Det sier nordisk PR- og produktsjef Rikard Skogberg i Sony Mobile, når vi møter ham under IFA-messen den første uken i september.

Sony Xperia 5 har samme spesifikasjoner som Xperia 1, med er med sin skjerm på 6,1 tommer og bredde på 68 mm en kompakt modell. Pris: 8.000,- Foto: Sony.

– Xperia 5 er vår største nyhet her på IFA, dette er Xperia 1 i en kompakt versjon, i 21:9-format som egner seg perfekt å se film på, og du har et fantastisk kamera med tre objektiver, sier PR-sjef Line Holm Hansen i Sony Nordic.

Hun sier lanseringen av Xperia 5 er svært viktig for Sony.

– Det har vært mange spørsmål rundt Sony og mobiltelefoner, så det er viktig for oss å vise at vi stadig er her, med nye teknologier og produkter, også på kamerasiden, sier Hansen.

– Hva er styrken til Sony?

– Vår arv og historie fra Sony og Ericsson. Vi har mye kunnskap og erfaring, og Sony er et stort konsern vi trekker veksler på.

Sony Xperia 1 kom i salg før sommeren, og Skogberg sier de er fornøyd med mottakelsen den har fått.

68 mm bred og 6,1’’

– Med Xperia 5 har vi overført de samme funksjonene i en litt mindre telefon, som vi tror har en langt bredere målgruppe. I Norden har vi alltid hatt suksess med våre kompakte modeller, fordi vi ikke har kompromisset når det gjelder funksjoner og spesifikasjoner. Xperia 5 er 68 mm bred, slik at den ligger godt i hånden, men skjermen er likevel 6,1 tommer, sier Skogberg.

Xperia 5 har fått noen nyheter, som også blir tilgjengelig i Xperia 1 med en oppdatering av programvaren.

Vi holder en stabil posisjon, selv om den ikke er så stor, og med Xperia 5 tror vi at vi har muligheten til å nå ut til en bredere målgruppe

– Kamerahjelpen sier fra hvis du gjør noe feil, som å holde fingeren foran objektivet. CinemaPro-funksjonen har vi også utbedret, for eksempel kan man stille lyden på mikrofonen, eller plassere to ulike fokuspunkter hvis man panorerer en video.

Xperia kommer i handelen i oktober for 8.000 kroner.

– Hvordan vil du beskrive Sonys posisjon i det norske mobilmarkedet?

– Den er stabil. Vi er en av de mindre aktørene, men vi har vært der lenge og har en god relasjon til våre partnere. Markedet er superdynamisk, med hard konkurranse, og mange vokser raskt før de går tilbake. Vi holder en stabil posisjon, selv om den ikke er så stor, og med Xperia 5 tror vi at vi har muligheten til å nå ut til en bredere målgruppe, og derfor er dette en viktig lansering for oss, sier Skogberg.

– Hvor godt er kameraet?

– Det er veldig bra, og det samme som i Xperia 1. I tester varierer det hvordan vi gjør det. Vi er på høyde med de beste, men når det gjelder enkelte funksjoner er noen er bedre på én ting og andre på en annen, sier Skogberg.

Line Holm Hansen, PR-sjef i Sony Nordic, med de helt trådløse øreproppene WF-1000XM3 med aktiv støyreduksjon. Pris: 2.600,- Foto: Stian Sønsteng.

WI-1000XM2

På IFA i 2016 viste Sony sine hodetelefoner MDR-1000X med støyreduksjon, og det tok ikke lang tid før de pustet markedslederen i nakken. Siden har dette blitt et viktig segment for Sony, og på IFA viser Hansen Sony WI-1000XM2. Dette er ørepropper med nakkebøyle, som med Dual Noise Sensor-teknologien og Sonys HD Noise Cancelling Processor QN1 skal fjerne bakgrunnsstøy.

– De er på høyde med våre hodetelefoner WH-1000XM3, som har vært en kjempesuksess for oss – og fortsatt selger den svært godt, sier Hansen.

WI-1000XM2 velges kanskje av dem som vil bruke den på kontoret

Hun sier støyreduksjon blitt en konkurranseparameter alle har fokus på.

Maziyar Khirollahi i Sony Consumer Electronics sier den åpenbare forskjellen på støyreduksjonen i WI- og WH-modellene, er at sistnevnte dekker ørene med hodetelefonklokkene.

– QN1-prosessoren sitter i begge modeller, samt i WF-1000XM3, som er de helt trådløse øreproppene. I sistnevnte sitter QN1E, der Een står for Efficiency, som sørger for at de bruker mindre strøm, men i WI-1000XM2 og WH-1000XM3 er det eksakt samme prosessor, sier Khirollahi.

Maziyar Khirollahi i Sony Consumer Electronics med WI-1000XM2, som har aktiv støyreduksjon. Pris: 3.200,- Foto: Stian Sønsteng.

Han sier den nye prosessoren har gjort at støyreduksjonen er betydelig forbedret.

– Selve lyden er også bedre, ved at det er lagt til en analog forsterker. WI-1000XM2 er dessuten blitt lettere og mer fleksibel, med bruk av silikon. Premiumfølelsen er den samme, batteritiden er ti timer og prisen er 3.200 kroner, sier Khirollahi.

– Hvem velger WI- fremfor WH-modellen?

– WI-1000XM2 velges kanskje av dem som vil bruke den på kontoret. De er praktiske å ha hengende rundt halsen, der man setter en eller begge propper i øret hvis man skal snakke i telefonen eller lytte til musikk. WH-1000XM3 er kanskje mer et moteprodukt, eller til bruk på tog eller fly, sier Hansen.

Med WI-1000XM2 og WF-1000XM3 følger seks par propper, for best mulig tilpassing til øret.

Bøyleproppene Sony WI-1000XM2 har aktiv støyreduksjon. Pris: 3.200,- Foto: Sony.

WF-1000XM3

De helt trådløse øreproppene WF-1000XM3, der bokstavene står for Wireless Freedom, har som nevnt også støyreduksjon.

De helt trådløse øreproppene Sony WF-1000XM3 med aktiv støyreduksjon. Pris: 2.600,- Foto: Sony.

 

– Også her får du en fantastisk god støyreduksjon med vår Dual Noise Sensor-teknologien. Lydkvaliteten er helt utrolig, og de detekterer takket være sensorer om du bruker høyre, venstre eller begge propper. Batteritiden er seks timer, i ladeetuiet er det ytterligere 18 timer, eller hvis du slår av støyreduksjonen økes kapasiteten med henholdsvis to og seks timer. Proppene styres med berøringssensor, og du kan i appen bytte plass på de ulike funksjonene, eller slå dem av. I motsetning til enkelte konkurrenter har vi ingen bøyle på proppene, men de har en struktur som gjør at de sitter perfekt, sier Khirollahi.

WF-1000XM3 koster 2.600 kroner.

360 Reality Audio er et samarbeid mellom Sony Electronics og Sony Music. Foto: Stian Sønsteng.

360 Reality Audio

360 Reality Audio er et samarbeid mellom Sony Electronics og Sony Music.

– Dette handler om å oppleve musikk på en helt ny måte, i flere dimensjoner. I stedet for å spille inn musikk i høyre og venstre kanal, spiller man inn lyden i flere retninger. Når man spiller av opptakene i 360 Reality Audio kommer lyden fra flere retninger, sier Skogberg.

Når Sony viser 360 Reality Audio på IFA er det med en vanlig smarttelefon og et par vanlige hodetelefoner.

Sony Walkman feirer 40 år i år, med denne jubileumsmodellen. Den kommer ikke for salg i Norden. Foto: Stian Sønsteng.

– Likevel låter det som musikken kommer fra flere retninger. For å få dette til analyseres ørene til brukeren, slik at lyden tilpasses med tanke på tid. Når dette blir et etablert format vil det være flere måter å lytte til musikken. Formatet er der, og studioene er i ferd med å implementere det, sier Skogberg.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2019, som ble distribuert 9. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen