KOMPLETT VIL GI RASK RESPONS

–Det viktigste for oss er at vi skal ha rask respons i alle ledd, enten det gjelder kundeinformasjon, salg eller service.

Det sa retursjef Jan Fredrik Hansen fra Komplett ASA.

Han fokuserte på at Komplett, som netthandler, ikke møter kundene direkte. Det skaper spesielle utfordringer, blant annet når det gjelder service.

–Vi må overbevise kundene, som er vant til å levere produktene direkte til et verksted, at det er like trygt å sende produktet i posten til oss. Vi har dialog med kundene på telefon eller epost før de får produktene tilbake. Samtidig med at vi er raske og ærlige, må vi ha respekt for hver enkelt kunde, sier Hansen.

Ellers har Komplett det samme hovedønske som alle handlere og kjeder: å kunne kjøpe produkter som har minst mulig feil.

–Det optimale, også for oss, er å selge et produkt og ikke se noe mer til det. Men hvis du som kunde har et problem, skal du kunne få løst det hos oss.

Retursjefen merker også at kundene stadig har større krav til både salg, salgsvilkår og service. Til tross for at han mener firmaet gir rask respons, krever kundene stadig kortere leveringstider, både for nye produkter og service. Komplett arbeider for å nå en stadig større del av befolkningen. De som handler på nett er ofte meget unge, mens den mest kjøpesterke gruppen har noe høyere alder.

Kjøleskap går dårlig

Hansen er også klar på hva som går bra og hva som går dårlig på netthandel.

–For noen år siden prøvde vi å starte med å selge kjøleskap. Da lærte vi at det som begrenser nettsalg er hva fraktselskapene greier å håndtere på en enkel måte. Det som er større enn å kunne plasseres på en europall, er vanskelig. Det er også utfordringer med å håndtere de største TV-skjermene. Derfor er det heller ikke lett å selge kjøleskap og vaskemaskiner, sier han.

Powered by Labrador CMS