KREATIV SATSING PÅ SPILLHODESETT

– De beste hodesettene våre kan brukes på flere ulike spillkonsoller og datamaskiner.

Det sier Carl Erik Wessel Holst i Intelligent Minds Norway AS, som selger Creative i Norge.

– Spillprodukter er en kjempekategori for oss, og vi er kommet med mange nyheter. Nå har vi også hodesett til konsoll. Man kan kjøpe et hodesett med innebygd Creative-lydkort og ta det med fra datamaskinen til en PS3 eller Xbox, og beholde innstillingene. Lydkortene har en rekke funksjoner, slik som speidermodus der man hører fienden før fienden hører deg, sier Holst.

Creative-modellene koster fra 500 til 2.000 kroner. De rimeligste er dedikert til for eksempel Xbox 360, de dyrere kan brukes på alle konsoller i tillegg til PC og Mac.

– Sound BlasterTactic 3D Wrath koster 1.000 kroner og er et trådløst hodesett for PC og Mac, med sju kanaler, THX-lyd og alt man kan tenke seg av funksjoner, sier Holst.

– Hvordan ligger Creative an i markedet for spillere?

– Vi er nok en utfordrer fordi mange har vært flinke til å markedsføre seg i kategorien. Men Creative har så mange patenter og så mye kunnskap om lyd at de som velger et Creative-sett får noe av det beste som finnes på markedet, mener Holst.

– Hvordan vil du beskrive markedet for spillprodukter?

– Det er sterkt voksende. Spillindustrien er snart større enn filmindustrien, så dette er et satsingsområde for Creative.

Fortsatt Fatality

– I fjor hadde dere Fatality, en av de internasjonale kjendisene i spillbransjen, på standen deres her på IFA. Enkelte av produktene var merket med hans navn. I år er ikke dette tilfellet. Hvorfor?

– Vi samarbeider fortsatt med Fatality, men lager også produkter uten navnet hans. Han er fortsatt en stjerne, men kanskje ikke verdens beste lenger.

Creative lanserte tidligere i år trådløse modulhøyttalere med innebygd forsterker. Ziisound-systemet består av versjonene D5X og D3X, og inntil tre høyttalere og fire subbasser kan koples trådløst sammen. Enhetene selges separat og kan koples sammen etter behov, eller man kan bruke dem enkeltvis. Den eneste kablingen som trengs er til strømnettet.

På IFA viste Creative D5X i Airplay-versjon. Holst mener dette blir spennende når det kommer på markedet, og forteller at Creative arbeider hvilke løsninger systemet kan ha innenfor kravene Apple stiller.

Creative har også systemene Gigaworks T3 og Ziisound T6 i handelen. Disse selges i pakker med subbass og to satellitter, og kan for eksempel brukes til en datamaskin eller som hjemmekinoanlegg tilkoplet TVen.

– Da plugges det i hodetelefonutgangen, og man slipper den ekstra fjernkontrollen til en hjemmekinoreceiver, sier Holst.

Tro på trådløs

– Hvordan vil du sammenligne lyden på disse med Ziisound-produktene?

– Hvis du kopler opp to D5X og en subbass (DSX) er man helt på høyde med en T6.

T6 koster rundt 3.500 kroner, mens D5-oppsettet Holst skisserer koster 6.000 kroner.

– Det er det trådløse som er det store argumentet, at systemet har en rekkevidde på 30 meter innomhus. Mange setter nok pris på at man enkelt kan ta med seg høyttalerne fra stueoppsettet og få trådløs lyd i flere rom, sier Holst.

Creative kommer med tre nye hodetelefoner. Disse går på blåtann og har mikrofon slik at de også kan brukes til mobiltelefoner.

– Vi har fått svært gode tilbakemeldinger. Lillebroren er ypperlig til bruk når man trener, fordi bøylen går nakken og den sitter godt, sier Holst.

– Tidligere var Creative et MP3-merke. Hva skjer i denne kategorien?

– Creative fant opp MP3-spilleren og vil nok alltid holde på med dette, for eksempel lanserer vi Zen Xfi3 som har alt av lyd- og videoformater. Vår posisjon i markedet er spillere opp til 500 kroner, da får du også innebygd blåtann som gjør at spilleren kan koples til blåtannhøyttalerne våre. For en tusenlapp får man en svært avansert MP3-spiller med høyttaler, sier Holst.

– Er det mulig å konkurrere med mobiltelefonene?

MP3 ikke som det var

– Markedet er bra for rimelige MP3-spillere, og mottakelsen av blåtannmodellene er svært god. Folk som trener vil ikke bruke mobiltelefonen sin til dette. Mange ønsker heller ikke bruke opp batteriet på mobiltelefonen sin for å lytte til musikk til blåtann, som trekker mye strøm, sier Holst.

– Så Creative beveger seg over til lydprodukter for å kompensere for fallet i MP3-salget?

– Vi har hele tiden arbeidet mye med hodetelefoner og høyttalere. Men det er klart at MP3-markedet ikke er som det var.

Creative kommer fortsatt med nye lydkort, både interne og eksterne.

– Vi kommer med lydkort både til PS3 og Xbox, samt flere interne PC-kort. Dette er en viktig kategori for oss, og vi lanserer stadig nye teknologier. Det siste kortet vårt har firekjernes prosessor, slik at man får maksimalt ut av lydkilden, sier Holst.

På CES i januar viste Creative sitt Live! Cam for videosamtaler via TV. Dette systemet er ikke kommet til Norge. I Berlin viste de et HD-kamera for bruk sammen med datamaskiner.

– Selv om de fleste bærbare datamaskiner kommer med innebygd kamera, er markedet for webkamera langt fra dødt. Vi selger faktisk fantastisk bra av dette, sier Holst.

Powered by Labrador CMS