Under CES-messen i januar i Las Vegas viste Pioneer frem DVD-On-Demand maskinen Qflix, i samarbeid med Sonic Solutions, TitleMatch Entertainment Group og Primera Technology. Qflix gjør det mulig å lansere DVD-er for spesialtilpasset produksjon der og da i butikk for kundene, mens man har samme kopibeskyttelse og kvalitet som fabrikkproduserte DVDer. Foto: Alexander Hagen.

LAGER FILM I BUTIKKEN

MOD. Lær deg begrepet først som sist. Det betyr Manufacturing-on-demand. Du vil ha en film, forhandleren trykker den for deg der og da, og du får cover og alt som hører til.

Forhandlerne trenger verktøy og muligheter for å konkurrere i en digital verden, slo analytiker Marie Bloomfield fra Screen Digest fast under PEVE-konferansen i Paris.

– Det har vært noen få tester, men MOD er ikke en massemarkedssuksess ennå. Men det vil komme. Se bare på hvor rask egen innsjekking på flyplassene tok av. Straks det er et system som fungerer, så vil det slå an. Dette starter muligens i vanlige videobutikker, så flytter det seg ut til andre salgsteder. Kjøpefilm betyr ikke bare fysiske varer lengre. Ser man kurven, vil minnekort på 64 GB være vanlig om kort tid, sa Bloomfield.

MOD Systems i USA har testet systemet sitt hos Starbucks Coffee, Circuit City og Best Buy.

– MOD vil skje i en miks med musikk og film sammen, og software, spill, lydbøker. Alt er digitalt innhold, sa Anthony Bay fra MOD Systems.

Kopibeskyttelsen

Jim Taylor fra Sonic Solutions fortalte at 80 prosent av DVD-omsetningen skjer de fire første månedene. 15-20 prosent av beholdningen går i retur. 30-50 prosent av forbrukerne finner ikke filmene de vil ha når de går inn i butikkene. Netflix har 90.000 filmer. I løpet av hver tre måned leies det ut mer enn 95 prosent av disse.

– En av barriererene med MOD er kopibeskyttelsen. Men vi har jobbet i flere år med studio-, og elektronikk- og PC-selskapene. Nå har vi DVD-Download spesfikasjonene på plass. Vi måtte lage nye disker, som ser ut som ferdige disker etterpå, men lar seg avspille i alle eksisterende spillere i markedet. Ideen er at du kan gå inn i butikk, med 500 DVD-filmer i hyllene, men du kan se 5.000 eller flere titler i kiosken. Her kan man få brent en film på rappen, og få med omslag, sa Jim Taylor.

MOD er ikke noe nytt. De første MOD systemer ble satt ut for åtte år siden av Tribeka Ltd. De har nå et system på Heathrow terminal 4, i en butikk kalt «A world of entertainment». Bokkjeden Borders har det også.

MOD er miljøvennlig, det er et aspekt som betyr mye for mange. MOD åpner for at salgskanaler kan selge filmer, som ikke ville ha solgt det ellers. Du kan da kjøpe filmer på treningssenter, reisebutikk, togstasjon og så videre.

Fagbladet Elektroikkbransjen nr.6/2008

Til toppen