Glade Skullcandy-gutter sammen med tre 2XL-modeller på CES. Fra venstre Bård Hauge, Harald Kristiansen og André Aakermann.

LANSERER 2XL til dem som ikke får selge Skullcandy

– 2XL lanseres på grunnlag av stor etterspørsel fra markedet der Skullcandy primært ikke vil selge sine hodetelefoner.

Det sier Harald Kristiansen i No Border AS, som selger Skullcandy i Norge. I løpet av året vil de trolig også selge 2XL, som er produsert av Skullcandy, i Norge.

 

– Vi har takket nei til å selge Skullcandy i en rekke kanaler i Norge. Disse salgene har gått til konkurrentene våre, til dels med produkter som kopierer Skullcandy. Nå har vi valgt å kopiere oss selv, med en serie hodetelefoner under merket 2XL, sier Kristiansen.

 

Vi møter ham på Skullcandy-standen på CES i Las Vegas. Skjønt, når man passerer den støyende utstillingen er den pyntet med den grønne 2XL-logoen. Først når man kommer inn på bakrommet ser man den første Skullcandy-logoen.

 

– Vi bruker CES til å lansere 2XL, forklarer Kristiansen.

 

– Hva er forskjellen på produktene?

 

– Hovedforskjellen er designet, dessuten skal prisen på 2XL ligge et godt stykke under Skullcandy.

 

– Når kommer 2XL til Norge?

 

Sport og rally?

– En gang før jul, kanskje allerede i november. Skullcandy retter seg mot snø- og rullebrettkjørere samt andre som driver med actionsport, samt musikkmiljøet. Ut fra disse kjernegruppene finner du kundegruppene våre. 2XL vil selges til andre masser, som kanskje ikke bryr seg så mye om hodeskaller. Vi vil se på markedsføring innen fotball, håndball, langrenn, hopp og rally, sier Kristiansen.

 

På CES viser Skullcandy en rekke nye design. Kristiansen mener 2009-sortimentet preges av at de arbeider som et motemerke.

 

– Som innen moteindustrien lanserer vi ny kolleksjon tre ganger i året. Den andre uken i februar stiller vi ut på moteuken i Oslo, og det tør jeg si er spesielt for en hodetelefonprodusent. De nye modellene bærer preg av at det er ansatt fem designere i USA som kun arbeider med dette.

 

– Vi har tidligere spurt deg om hvilken fordelingsnøkkel du vil si Skullcandy har i forholdet mellom lydkvalitet og design – hva svarer du nå?

 

70/70 design/lydkvalitet…

– Tidligere sa vi 50/50 – nå sier jeg 70/70. Hehe. Godbiten Skullcandy er blitt enda kulere. Vi har en utrolig mengde modeller, samtidig som lydkvaliteten blir bedre. Det byttes elementer, materialene blir sterkere, ledninger forbedres, det arbeides kontinuerlig med både å forbedre lyd og design, sier Kristiansen.

 

Han forteller at 2008 gikk svært bra for No Border AS.

 

– I 2007 omsatte vi for 11,5 millioner, en tredobling av året før. I 2008 nådde vi 17,1 millioner kroner til distributør, sier Kristiansen.

 

Som en av fjorårets store suksesser fremhever Kristiansen Metallica Limited Edition.

 

– Vi vil se flere Skullcandy-modeller med samme type profilering. Blant annet kommer vi med en eget Snoop Dog-modell. Han har vært en trofast kunde, og kjøpt alle fargene av hodetelefonene Skullcrushers med egen dypbass. På en motemesse her i Las Vegas om noen uker lanseres en egen Snoop Dog-variant av disse, der Snoop Dog og DJ Mix Master Mike fra The Beastie Boys vil være til stede på Skullcandys kjempefest, sier Kristiansen.

 

Hodetelefonene Grid/Wreckingball fra 2XL.
En klase med de nye Skullcandy-modellene. Fra venstre Ti, Hesh, Agent, Chrusher, LowRider og Hesh Viking.
Skullcandys stand på CES var dedikert til 2XL.
Slik vil 2XL-modellene se ut i butikkene, når de kommer i handelen før jul.
Mark Frank Montoyas nye 2009-modell signaturhodesett kommer nå med 4 GB minne. Color mirasol-skjermen skal være tydelig uansett lys, og den brukes lite strøm.
Bandet Metallica satte sin signatur på dette hodesettet fra Skullcandy. Metallica Limited edition ble solgt i et spesialopplag, og forsvant ut av butikkhyllene i løpet av få dager.
Til toppen