LAVERE NEDGANG FOR HVITT

Salget av småelektriske produkter sank seks prosent i verdi, mens omsetningen av de store hvitevarene gikk ned ni prosent i 2008. Produktgruppen personlig pleie klarte seg best i et uberegnelig marked.

Omsetningen av store hvitevarer og småelektriske produkter var totalt 8,1 milliarder kroner, en nedgang på 8,4 prosent fra 2007. Dette tallet er i tråd med bransjens egne prognoser fra høsten 2008, da vi for alvor begynte å merke finanskrisen. Gjennomsnittsprisen for store apparater har holdt seg ganske stabil gjennom 2008. På småapparater har snittprisen hatt en liten økning i forhold til 2007.

Kjøkken som oppholdsrom

Bygginnprodukter har vært de store salgsvinnerne de siste årene. Det har vært veldig fokus på kjøkken som oppholdsrom, og nordmenn har investert mye i både innredning og kjøp av hvitevarer. Induksjonstoppen har fått mange venner, og den vil sikkert bli mer populær i årene som kommer. Vel 40 prosent av platetoppene som selges er induksjon. Denne produktgruppen klarer seg bra i et stramt marked, som viser nedgang på seks prosent i volum og seks prosent i verdi i forhold til 2007. Dette forteller at gjennomsnittsprisene har holdt seg i 2008.

Flere vinskap

For gruppen kjøl/frys holder fryseboksen fortsatt stand. Totalt ble det solgt 52.000 bokser i 2008, en nedgang på tre prosent i volum. Til sammenligning ble det omsatt 33.000 fryseskap, en nedgang på 14 prosent i volum. Salget av vinskap økte med 14 prosent i 2008. Forklaringen kan være at det har kommet en del mindre og billigere skap på markedet. Salget av tvillingskap viser for første gang en nedadgående kurve. Omsetningen var 30 prosent lavere i volum og 28 prosent i verdi. Totalsalget i fjor var 13.000 skap.

Vask

Vaskemaskinen fornyes fortløpende. Her viser statistikken en nedgang på fem prosent i volum. Tørketromlen er ikke like nødvendig for alle. Her er omsetningen litt påvirket av for eksempel strømpriser og finansmarkedet. I fjor gikk omsetningen ned 14 prosent i volum. Prisene for vask og tørk har vært stabile gjennom 2008.

Helse og personlig pleie

Helse og velvære har stått i fokus i 2008. Salget av massasjeapparater har nådd nye høyder. Omsetningen har gått opp 185 prosent i volum i forhold til 2007, som også var et godt år. Nye, innovative produkter selger godt. I fjor økte omsetningen av hårpleieprodukter med 10 prosent. I kategorien helse og velvære kan også nevnes at salget av saftsentrifuger/citruspresser økte med 15 prosent.

Uten pose

Omsetningen av poseløse støvsugere har økt med 430 prosent fra 2.600 til 14.000 stykk. Totalt ble det solgt 225.000 gulvstøvsugere, en nedgang på 20 prosent. Gruppen strykejern økte med 11 prosent i volum.

Salget av varmeovner gikk ned med 24 prosent i volum, men bare tre prosent i verdi. Snittprisen på en varmeovn økte med 160 kroner fra 2007 til 2008. Salget av varmeovner er avhengig av kalde vintre og aktiviteten i byggbransjen.

Powered by Labrador CMS