LAVERE TEMPO enn på bensinstasjonene

– Den største overgangen har vært arbeidstempoet på et kjøpesenter sammenlignet med en bensinstasjon.

Det sier Aron Opthun. Han er franchisetaker og driver Spaceworld Grimstad i Oddensenteret. Han har bakgrunn fra Reitangruppen som eier Spaceworld, og har i flere år vært daglig leder på Yx-stasjoner og Shell 7-Eleven.

– Det har vært mange nye varer og mye nytt å sette seg inn i, men mye er likt når det gjelder å drive butikk, sier Opthun.

– Er det mange fellesnevnere i måten man driver butikk på i Reitan-systemet?

– Det vil jeg si. Den største overgangen har vært arbeidstempoet på et kjøpesenter sammenlignet med en bensinstasjon. Det er mye roligere her, og kundene har mye bedre tid. I sommer har det derimot vært litt flere travle kunder som er på ferie og vil fort ut i sola igjen, sier Opthun.

Mange av disse har vært på jakt etter en ny mobiltelefon.

Mobiler i sjøen

–Det er nok mange som har mistet telefonen i vannet, smiler Opthun.

Han forteller at de selger mye spill og bærbare lydanlegg. I tillegg til standardsortimentet har Spaceworld i Grimstad også tatt inn CDer siden det ikke er noen musikkforretninger i senteret.

– Hvem er konkurrentene deres i Grimstad?

– Expert ligger ikke langt unna. Vi selger ikke så mye kamera, men det ligger jo en fotobutikk like ved oss. Euronics holder også til i byen, sier Opthun.

Han forteller at spill utgjør 25-30 prosent av omsetningen, hvis man inkluderer konsoller. Totalt omsetter butikken for åtte millioner kroner. De har fire ansatte fordelt på tre årsverk.

Opthun er godt fornøyd med beliggenheten midt i senteret.

– Senteret er flott plassert i byen, nede på brygga der folk ferdes. Vi har cirka 100 kvadratmeter og det er passe, sier Opthun.

Han karakteriserer Spaceworld som en trygg kjede å være i.

– Vi har et solid maskineri bak oss og et nøye gjennomtenkt konsept som vi følger. Samtidig har vi anledning til å gjøre mye som vi selv vil.

FRANCHISE

Et samarbeid mellom to selvstendige parter hvor franchisegiver har utviklet og eier et konsept for etablering av en lokal enhet som er testet og dokumentert lønnsomt. Franchisegiveren gir en franchisetaker en rettighet til å etablere og drive konseptet gjennom en franchiseavtale og setter franchisetaker i stand til å benytte konseptet gjennom dokumentasjon, franchisepakken og gjennom opplæring og trening. Franchisegiver skal løpende støtte franchisetakeren i avtaleperioden. Franchisetaker betaler en løpende avgift, vanligvis en prosentandel av omsetningen, for denne rettigheten.

De fleste forbinder franchise med varehandel. Organisasjonsformen benyttes imidlertid i de fleste bransjer; varehandel, servicehandel, hotell og restaurant, renovasjon og gjenvinning, internett og data, helsesektoren, bemanning og rekruttering, regnskap, økonomi og konsulentvirksomhet.

Kilde: snl.no

Powered by Labrador CMS