LG satser knallhardt på oled som fremtidens TV-teknologi, og bygde opp en egen dal bestående av 258 skjermer på sin IFA-stand. Foto: Marte Ottemo

LG MED VERDENS FØRSTE 8K OLED

LG viste fram verdens første 8K oled-TV under årets IFA, men venter til innholdet er på plass for de slipper den i butikk.

– Nå har vi har et komplett produkt klart, i motsetning til i januar på CES hvor vi viste fram prototypen hos LG Display. Vår 8K-TV har gått fra «proof of concept» til et faktisk produkt, som skal ut på markedet før eller senere, sier produktspesialist Erik Svalberg i LG Nordic, til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Det er ikke satt noen lanseringsdato i markedet ennå?

– Produktet er klart for markedet, men vi tror ikke markedet er klart for et slikt produkt. Det føles unødvendig å presse inn en ny high-end TV på et så høyt nivå, til noe som helt sikkert vil bli en svært høy prislapp, når det ikke finnes innhold tilgjengelig, sier han.

LG lanserer verdens første 8K oled-TV, men sier den ikke kommer på markedet med det første. Foto: LG.

Tror på innhold fra strømming

Den 88-tommer store 8K LG oled TVen har over 33 millioner bildepunkter, men bortsett fra den høye oppløsningen er det ikke mye som skiller nyheten fra LGs andre toppmodeller.

– Den har samme funksjoner, operativsystem og vår oled-prosessor som en E8 eller liknende. Den vil komme i flere modeller enn 88 tommer når den er klar for markedet, men vi kan ikke gjøre den for liten, sier Svalberg.

– Hvor tror du innhold i 8K først vil komme?

– Jeg tror at det vi venter på er strømming, det har vi sett på utviklingen innen 4K og HDR. De siste årene har strømming vært der man har løst dette problemet, og om Netflix slipper et 8K-abonnement kan du teste det med én gang i stedet for å måtte kjøpe favorittfilmene dine opp igjen. Når det skjer, er vi klare med TVene, sier han.

Produktet er klart for markedet, men vi tror ikke markedet er klart for et slikt produkt

– Dere har valgt en annen strategi enn Samsung, som kommer i salg med sin 8K-TV umiddelbart?

– Det er selvsagt en prestisjesak å vise at vi har klart et produkt med 8K, men vi kommer ikke til å gjøre en avgjørelse som går på vår forretningsmodell på bakgrunn av det. Vi kjører en fornuftig strategi i stedet, sier Svalberg.

LG viser også fram skjermer basert på mikro-led.

– Dette er en helt egen, unik teknologi, hvor pikslene generer sitt eget lys i hver sub-piksel. Det er et ikke-organisk materiale med små led-lamper og det mest interessante er at du kan gjøre det i hvilken størrelse og form som helst, men vi snakker om store produkter, sier Svalberg.

Teknologien kommer fra utendørskjermene, og LGs utstilling viser enda mindre piksler og usynlige skjøter mellom flisene.

– Dette er ikke tenkt som et alternativ til oled, men som noe helt nytt og da først og fremst for B2B-markedet. En vakker dag finnes det kanskje et marked for videovegger i hjemmet, alle har vel sett Total Recall, men ikke foreløpig, sier han.

LGs produktspesialist Erik Svalberg sier selskapet jobber mye med kunstig intelligens, her med deres lydplanke og TV med Google Assistant. Foto: Marte Ottemo.

Bedre party-lyd med Meridian

På lydsiden har LG inngått en samarbeid med den britiske lydspesialisten Meridian, og på IFA lanseres to nye høyttalere med AI ThinQ-teknologien.

– Xboom Meridian er en ny merkevare fra LG. Xboom har jo lenge vært våre party- og DJ-høyttalere, og nå har vi gått i partnerskap med Meridian om å lage bærbare høyttalere med AI. Det ligger over 40.000 arbeidstimer i samarbeidet, med deres og våre ingeniører som har jobbet som ett og samme team, sier Svalberg.

LG har inngått et samarbeid med de britiske lydekspertene i Meridian, og kommer med to bærbare party-høyttalere i sin Xboom-serie. Dette er den største av de to, WK7. Foto: LG.

I tillegg til minianlegg og alt-i-ett-produkter, inkluderer nå serien portable Xboom Go Bluetooth-høyttalere og de smarte høyttalerne som går under navnet Xboom AI ThinQ.

LG Xboom AI ThinQ-høyttalerne består av de smarte modellene WK7 og WK9, og integrert Google Assistant gjør det mulig å styre produktene og andre tilkoblede enheter ved hjelp av stemmen. Xboom AI ThinQ WK7 lanseres nå verden over, og blir om ikke lenge etterfulgt av WK9 som leveres med en innebygget, smart bildeskjerm på åtte tommer.

– Hvordan påvirker samarbeidet med Meridian partyhøyttaler-satsningen deres?

– Jeg vil si det gir mer bredde i serien. Tidligere var målgruppen ungdom som skal ha fest og som vil ha mest mulig høy musikk, men nå utvider vi også med kraftige bærbare, smarte høyttalere, sier han.

LG har lenge satset på roboter i det asiatiske markedet, og viste fram sin Cloi-serie av flyplasshjelpere, shopping-robot og en helt ny løsning for å lette arbeidsdagen i fysiske yrker.

LGs Cloi Suit Bot kles på beina og ryggen, og skal hjelpe deg med de tunge løftene. Det er foreløpig snakk om en prototype. Foto: Marte Ottemo.

– Vårt helt nye eksoskjelett er beregnet på de som jobber i industrien og løfter mye og tungt. Blant de vanligste skadene man får i tungt, fysisk arbeid er ryggskader, og vårt eksoskjelett går over bein og oppover ryggen for å hjelpe deg med tunge løft. Det er foreløpig en prototype, men det er tenkt at den skal ekspanderes med en modul for overkroppen, sier Svalberg.

Nytt marked for PC-skjermer

En annet nyhet fra LG er at deres skjermprodukter nå kommer på det nordiske markedet.

– Vi får mange spørsmål om hvorfor LG ikke selger sine bærbare PCer eller enkelte hvitevarer på det nordiske markedet, men PC-skjermer er det folk spør aller mest etter. Vi gjorde en testsatsing i starten av året for å få inn våre monitorer i Norden, og nå blir dette en del av vår «home entertainment»-gruppe. Det betyr at vi får helt andre ressurser, og vi ansetter personell som skal jobbe spesifikt med dette. Det betyr at man vil se våre monitorer på det nordiske markedet innen kort tid, sier Svalberg.

LG lanserer sine monitorer på det nordiske markedet, her representert ved gaming-skjermen Ultragear 34GK950G. Foto: LG.

LG har tre ulike produktlinjer innen PC-skjermer. Ultrafine for grafisk arbeid, Ultrawide for multitasking og redigering, og Ultragear for gamerne.

– Våre spillmonitorer har fått mye omtale de siste årene utenfor Norden, og det nordiske gaming-samfunnet har etterspurt disse. Vi kommer på det nordiske markedet i en interessant periode, hvor vi også har fokusert mer på gaming på våre TVer. Gaming er absolutt en trend i tiden. Det er et voksende marked, men det er også et marked hvor kundene er interesserte og informerte, sier Svalberg.

Tidligere var målgruppen ungdom som skal ha fest og som vil ha mest mulig høy musikk, men nå utvider vi også med kraftige bærbare, smarte høyttalere

Flaggskipet i Ultragear-serien, 34GK950G, har de kraftigste funksjonene i utvalget med en nano IPS-skjerm, med integrert Nvidia G-Sync-teknologi for grafisk bearbeidelse og «Adaptive Sync» for en sømløs bevegelsesgjengivelse uten hakking. Den 34 tommer store skjermen har QHD-oppløsning (2560 x 1440 piksler.

Slik ser hele serien av Xboom-høyttalere ut, foran er de to bærbare nyhetene WK9 og WK7. Foto: LG.
Til toppen