Elisabeth Rustand og mann fra New Store Europe viser elementer i det nye butikkinnredningskonseptet for Euronics. Foto: Erik Andersen.

LYST INTERIØR SKAL HEVE SALGET

– Med de små og mellomstore butikkene vi har er det veldig viktig å utnytte plassen for produktene best mulig. Det er bakgrunnen for det nye butikkonseptet vårt.

Det sier markedsdirektør Kirsti Berg i Euronics. I samarbeid med firmaet New Store Europe har kjedeledelsen utviklet et nytt innredningskonsept som er tilpasset kjedens behov og ønsker. Innredningsdetaljene skal være moderne, stå til hvordan Euronics vil uttrykke seg som kjede og hjelpe til å øke omsetningen i butikkene.

– I forkant av dette arbeidet har vi gjort en del undersøkelser på hva vi i ledelsen og handlerne ønsket. Deretter har vi hatt arbeidsmøter for å utforme detaljer, og nå er vi klare med resultatet. Det har vært viktig for oss å ha lyse og hvite farger. I tillegg har vi tatt inn en turkisaktig signaturfarge. Total sett blir dette det nye uttrykket publikum møter, sier Berg.

Totalleverandør

Firmaet New Store Europe er en totalleverandør av butikkinnredning.

– Et butikkonsept består av det kunden ser, det visuelle. I tillegg kommer bakenforliggende ting som for eksempel belysning. Vi utvikler og produserer alt selv, forteller seniordesigner Elisabeth Rustand.

Firmaet hjelper også til med å innrede lokaler og også å finne lokaler, forteller hun. Hovedintensjonen med Euronics-konseptet fra New Store Europe er å øke salget og dermed inntjeningen. I Utviklingsfasen av konseptet har designfirmaets folk arbeidet meget tett med ledelsen i Euronics.

– Vi har hatt god kommunikasjon og følt at vi har kommet frem til et veldig godt konsept, kort sagt et realt svar på en god utfordring, sier Rustand.

Kirsti Berg legger vekt på at man har brukt den store kompetansen de to nye handlerkonsulentene tar med seg. Det har vært spesielt nyttig for detaljplanleggingen. Foreløpig er de nye møblene montert i Euronics-forretningen på Værste, der kjeden har sitt hovedkontor. Berg legger vekt på at det foreløpig er et pilotprosjekt. Detaljer skal justeres og tilpasninger gjøres før det for alvor tas i bruk i forretningen.

– Her tar vi høyde for alle butikkstørrelsene i kjeden helt fra den minste butikken på Værste, som bare er 70 kvm, opp til de største. I de butikkene som har god innredning fra før, ser vi muligheten til å gjøre om innredningen trinnvis, det vil si ta kategori for kategori, sier Berg.

Målsettingen er egentlig at alle butikker skal ta i bruk det nye konseptet, men at ikke alle behøver å ominnrede hele forretningen på en gang. Berg sier at ved å fullføre ny innredning i noen butikker, som for eksempel Euronics Elverum, vil andre handlere som ser dette å få inspirasjon til å gjøre forandringer hos seg selv.

Nye butikker

Som nevnt ble konseptet først tatt i bruk i Euronics nye stadionbutikk. Deretter skal det inn i en ny databutikk Euronics vil åpne på Råholt. Den neste som tar det i bruk blir Euronics i Førde. Begge de sistnevnte butikkene skal være fullført i oktober og november. Det nye konseptet skal dekke både eksteriør og interiør og skal gjelde også skilting og vindusdekorasjon. Det er imidlertid ikke snakk om å endre Euronics-logoen, så kjedens blåfarge med gule detaljer blir bevart.

– Vi har brukt fargene i logoen til den turkise støttefargen vi har i interiørelementene, sier Rustand.

Viktig for handlerne er at elementene er priset slik at butikkeierne selv kan bygge opp det nye interiøret i et tempo de selv ønsker. Elementene skal være lette å montere. Erfaringene viser at noen av handlerne ønsker å sette sammen elementene selv, mens andre kjøper ekstern hjelp.

Et av elementene i den nye innredningen er spesiallaget for å vise kameraer eller mobiltelefoner. På bildet demonstrerer Pål Eirik Rørnes (f. v.) fra Samsung de nye kameramodellene til Børge Wige fra Vågsbygd, Kennet Bakke fra Søgne og Atle Karlsen fra Kristiansand.
Til toppen