MÅ REPOSISJONERE I SVERIGE

– Vi gjør det veldig godt i Norge, ganske bra i Danmark, men det er vanskelig for oss i Sverige.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Ole Vinje, administrerende direktør i Komplett Group. Vi besøker nettselskapets hovedkontor utenfor Sandefjord for å høre nærmere om situasjonen hos en av landets ledende nettaktører i bransjen. Omsetningen hos Komplett etter første kvartal i år bekrefter at nettselskapet fortsatt gjør det meget godt i Norge. I følge Vinje går det også ganske bra med salget i Danmark, mens selskapet sliter i Sverige.

– Konsernet har vekst første kvartal i år i forhold til samme periode i fjor, og resultatene har også økt. Men bildet er differensiert. Det går som ventet i Danmark, men meget tungt i Sverige, sier han.

Hardere konkurranse i Sverige

Vi vil utnytte kraften hvert av firmaene våre har og ha flere våpen i krigen

Ifølge Vinje er det flere grunner til vanskelighetene i vårt naboland. Han mener konkurransen er enda hardere i Sverige enn i Norge. Det gjør at også andre aktører sliter tungt i dette markedet.

– I tillegg viser det seg nok at vi har posisjonert oss feil i Sverige. Dette er vi i gang med å rette opp nå. Resultatene fra vårt svenske selskap viser at vi har fått til denne prosessen i første kvartal i år. Vi må ikke glemme at kjennskapet til navnet vårt er mye bedre i Norge enn i våre naboland.

– Er det tanker om å slå sammen de ulike delene av konsernet til et felles navn?

– Nei, det er det ikke. Vi vil utnytte kraften i hvert av firmaene våre har og vi vil ha flere våpen i krigen.

Ikke store hvitevarer

For tre år siden bestemte konsernledelsen seg for ikke å selge store hvitevarer på nett. Dette er det ikke planer om å endre på. Derimot er småelektriske produkter en stadig viktigere varegruppe for konsernet. Her er det mye penger å hente.

– Det vi tradisjonelt er gode på, tjener vi også bra på.

Konsernets hovedkontor holder til utenfor Sandefjord i nærheten av Torp flyplass. Bygget er fullt utnyttet, og selskapet holder også til i flere bygg i nærheten. Konserndirektøren ser imidlertid foreløpig ikke at det er nødvendig å bygge et gigantbygg for å samle alt under ett tak.

– Foreløpig benytter vi oss av det vi har og leier. Her har vi investert veldig mye. Så lenge vi geografisk er innenfor et så tett område, er det ikke noe problem for oss. Ideelt sett er det selvsagt best å ha alt samlet, men vi kan leve godt med det vi har.

Ikke utvidet distribusjon

Kompletts nye høyttalerserie Intono betyr at konsernet begynner å markedsføre egne produkter. Foreløpig ser det ikke ut til at ledelsen ønsker å utvide distribusjonen til å selge disse produktene i andre kanaler enn i egen nettbutikk. Selv om det er planer om å utvide produktspekteret, foreløpig med musikkanlegg og hjemmekino, ønsker ledelsen ikke å gå bredere ut. Derimot skjer det også viktige ting på andre fronter innen produktspekteret.

Blush

Nå begynner Komplett markedsføringen av merket Blush. Dette er produkter innen pleie, helse og velvære. Hovedhensikten ved denne satsingen er å markedsføre produkter som kan jevne ut omsetningen i de delene av året da elektronikksalget er i en bølgedal.

– Vi er i et veldig konkurranseutsatt marked. Marginene er små, og vi må foreta store tilpasninger, ikke minst enkelte perioder av året. Vi har en veldig effektiv logistikk og en meget stor kundedatabase. Tanken er å tilby Blush-produktene som supplement i svake perioder for elektronikkomsetningen. Vi kan jo bruke samme IT-plattform og utnytte kapasiteten vår jevnere enn før. Dette blir spennende, mener Vinje.

Flere punkter

De såkalte utleveringspunktene er Kompletts effektive måte å distribuere varene til publikum på når de henter dem selv. Dette kommer i tillegg til distribusjon per post eller bud. I dag har Komplett-konsernet åtte hentepunkter: Fredrikstad, Sandefjord, Vindern, Skårer, Stavanger, Bergen, Trondheim og Kristiansund. Flere punkter kommer, og foreløpig røper Vinje et nytt i Oslo-område 1. juni.

– Vi må ha et ganske betydelig volum før et utleveringssted er lønnsomt for oss, sier Vinje.

Valget med å slutte å distribuere store hvitevarer viser at netthandelen har sine begrensninger, i hvert fall for de selskapene som har denne distribusjonsformen.

– Vi må ta beslutningen om hvilke produkter som egner seg.

Vinje føler seg trygg på at netthandelen er solid plattform for dagens og fremtidens omsetning av mange varegrupper. Statistikk han sitter på viser at både nasjonalt og internasjonalt øker netthandelen generelt sin posisjon og sine verdier.

KOMPLETT GROUP

Komplett AS er eid av Stein Erik Hagen og hans tre barn gjennom Canica AS og datterselskapet Canica Invest AS. Komplett AS er morselskapet til selskapene i Komplett Group, som har ti nettbutikker i Skandinavia og i 2011 hadde en omsetning på 4 milliarder norske kroner.

I Norge har Komplett Group nettbutikkene Komplett.no, MPX.no, Jernia.no og Blush.no, i tillegg til distributørene Itegra.no og Norek.no. Komplett AS eier 40 prosent av Norsk Bildelsenter AS.

I det svenske markedet har Komplett.se og inWarehouse.se en samlet posisjon som den nest største netthandelsaktøren. Komplett.dk ble etablert i 2007.

Komplett Groups nettbutikker selger til sluttkunder, bedrifter, offentlige virksomheter og forhandlere. Ved utgangen av 2011 var 690.000 kunder som hadde handlet siste 12 måneder registrert.

Komplett Group har 450 ansatte og hovedkontor i Sandefjord.

Kilder: Komplett.com, komplett.no og Ole Vinje.

Les også:

Komplett med eget høyttalermerke

Størst på PC-produksjon

Powered by Labrador CMS