Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

MARKEDET VOKSER IGJEN

Etter et år med nedgang, vokser igjen markedet for forbrukerelektronikk. Og smarttelefonene tar en stor del av kaken.

  • Bransjen

Det viser årets bransjetall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Mens vi i 2008, 2009 og 2011 måtte ta til takke med en nedgang i totalomsetningen for forbrukerelektronikk i Norge, er trenden endelig snudd. Tallene for 2012 viser en oppgang på 3,1 prosent i forhold til året før, og ender på 26.846 millioner kroner.

Trenden med kraftig prisfall på har snudd og gjennomsnittsprisen i 2012 steg i de fleste produktgrupper

– Det er gledelig at vi igjen ser omsetningen vokse i Norge, og at bransjen har klart å stagge noe av prisfallet vi har sett de siste årene, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Mobil og hvitt på topp

Det er hvitevarer og smarttelefoner som bidrar til de hyggelige tallene, mens vi fortsatt ser en nedgang i varegruppene lyd og bilde, foto og PC.

Størst vekst er det mobiltelefoner, til tross for at antall solgte telefoner gikk litt ned i forhold til 2011, fra 2,25 millioner telefoner til 2,2 millioner i 2012. Likevel økte verdien med 22,2 prosent, fra 6.119 millioner i 2011 til 7.480 millioner kroner i fjor. Også nettbrettmarkedet vokser, vi estimerer at det i 2012 ble solgt rundt 500.000 nettbrett i konsumentmarkedet.

God økning i omsetningen av hvitevarer og småelektriske produkter hjalp også å trekke bransjen i pluss. Med en omsetning på 9.149 millioner økte bransjen med 3,2 prosent i forhold til 2011, som også var et godt år for hvitevarene. Det er særlig salget av innbyggingsmaskiner og store hvitevarer som bidrar til å trekke opp totalomsetningen (se egen sak).

Stopper negativ utvikling

En annen positiv trend er at fallet innen lyd- og bildeprodukter, inkludert foto, ser ut til å ha stagnert. Mens 2011 viste en tilbakegang på 18 prosent i forhold til 2011, er fallet i 2012 på snaue 2,7 prosent. Omsetningen var på 6.430 millioner kroner, mot 6.610 millioner i 2011.

Det er fortsatt en volumnedgang på antall solgte TVer, musikksystemer og tradisjonelle kompakt- og systemkamera, men trenden med kraftig prisfall har snudd og gjennomsnittsprisen i 2012 steg i de fleste produktgrupper. I tillegg har foto fått to nye produktkategorier som viser kraftig vekst også i volum; kompakte systemkamera gikk opp 88 prosent i forhold til 2011, og den helt nye kategorien actionkamera (innen video) har hatt svært gode salgstall (se egen sak).

Størst nedgang har salget av PCer til forbrukermarkedet, med 14,2 prosent målt opp mot 2011. Det gir en totalomsetning i 2012 på 3.713 millioner kroner i dette segmentet. Det er trolig salget av nettbrett som har spist seg inn på det som tidligere var PCens enemerker.

Spådommer om 2013

Hvordan kommer så 2013 til å se ut? De ulike prognosekomiteene har gjort seg opp tanker om dette for sine hovedområder.

Vi har så langt sett at usikkerheten rundt europeisk økonomi i liten grad har påvirket Norge og vår del av varehandelen. Slik sett er vi i en særstilling; våre søsterorganisasjoner i de andre nordiske landene forteller om en generell nedgang i omsetningen.

Prognosekomiteene regner derfor med ganske stor stabilitet i omsetningen for 2013. Vi ser en mulighet for en liten oppgang innen lyd- og bildesegmentet, og vi tror salget av elektriske husholdningsapparater fortsatt vil være stabil og utvikle seg i positiv retning. PC-salget tror vi dessverre kommer til å falle, det store spørsmålet blir hvordan de nye hybrid-maskinene som kombinerer nettbrettmuligheter med noen av de tradisjonelle PC-fordelene vil utvikle seg. Vi tror også at nettbrettmarkedet fortsatt kommer til å vokse kraftig, og det blir interessant å se hvordan nye operativsystemer vil påvirke markedet.

Når det gjelder mobiltelefoner tror vi volumet kan gå marginalt ned, ettersom nordmenn fortsetter å kjøpe dyre og avanserte smarttelefoner og bruker disse lengre. Det er også en klar trend at mobilprodusentene lanserer færre, men mer avanserte, mobiltelefoner i løpet av et år.

Alt i alt tror prognosegruppene at bransjens totalomsetning fortsatt vil ha en svak positiv utvikling i 2013.

PROGNOSEKOMITEEN

Bak bransjetallene står prognosekomiteen i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Hovedkomiteen består av økonomi- og administrasjonssjef Jan Steffens og hans etterfølger Hans Johansson, kommunikasjonssjef Marte Ottemo, bransjekonsulent Vigdis Gulbrandsen og vår eksterne spesialist på statistikk og prognoser, Bjørn Berentsen. Komiteen har fire undergrupper for lyd og bilde, multimedia, elektriske husholdningsapparater, mobiltelefoner og foto. I tillegg blir alle statistikk- og prognoseforslag sendt til høring til utvalgte ledende leverandører i bransjen.

Les også:

Større TV bremser prisfallet

Action i kameramarkedet

Kraftig vekst for digitalradio

Hvitevarer vokser videre

Dyrere og smartere mobiler

TVene blir stadig større, nå er både 74 og 84 tommer store modeller å finne i butikkene. Her Samsungs 75-tommer, på Elkjøp Mega Store Ullevål. Foto: Stian Sønsteng
Inntoget av små, hardføre og fleksible action-kamera har blåst nytt liv i videomarkedet, her representert ved Sonys HDR-AS15. Foto: Stian Sønsteng
Salget av digitalradio fortsetter å øke kraftig, og størst vekst har de bærbare modellene. Foto: Stian Sønsteng
Det er de store hvitevarene som trekker opp innen elektriske husholdningsapparater. Her fra Elkjøp Mega Store Ullevål. Foto: Stian Sønsteng
Mobiltelefonen står fortsatt høyt på nordmenns ønskeliste, ifølge kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng
PC-salget fortsetter å falle, spørsmålet blir hvordan de nye hybrid-maskinene vil påvirke markedet framover.
Det er særlig salget av innbyggingsmaskiner og store hvitevarer som bidrar til å trekke opp totalomsetningen.
Nordmenns forkjærlighet for store TV-er har bremset prisfallet i markedet.
Prognosekomiteens hovedmedlemmer, Jan Steffens, Vigdis Gulbrandsen og Hans Johansson, har registrert en økning i det norske markedet for forbrukerelektronikk.
Til toppen