MEN BOOMBLASTEREN VAR IKKE DØD

– Boomblaster-salget har økt igjen, sikkert fordi det er blitt fokus på å ha med seg god lyd på farten - samt at de nye modellene har fått blåtann.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Jan-Willy Jacobsen i JVC Norge, som på IFA ønsker å fokusere på sine bærbare Boomblastere.

– Vi har solgt et utrolig antall tusen enheter i løpet av de 15 årene den har vært på markedet siden lanseringen våren 1998. Vi har to viktige Boomblaster-serier; RVNB samt den nye RVS som er mer designorientert. Sistnevnte er på grunn av designet mer tilpasset bruk hjemme eller på terrassen, men også den er bærbar, sier Jacobsen.

JVC har standardmodeller, modeller med dab og med blåtann.

Vi forventer en kjempelyd, med en effekt på hele 108 watt og en stor basshøyttaler plassert i bunnen

– Har det skjedd noen utvikling når det gjelder effekt og lydkvalitet i løpet av de 15 årene Boomblasteren har vært på markedet?

Fra analog til digital

– Veldig mye. Da den først kom hadde den et helt analogt sjassis, med en forsterker på 60 watt. Etter hvert som de analoge komponentene ble vanskelig å få tak i og dyrere, gikk vi over til en digitalt sjassis med en forsterker på 40 watt. Men fordi den er programvarestyrt er lyden fullt på høyde, kanskje enda bedre, sier Jacobsen.

Modellene koster fra 2.000 kroner og oppover.

– Boomblasteren har sine edsvorne tilhengere; blant annet kjenner jeg til brukere som har splittet lyden ut fra MP3-spilleren og kjører høyre- og venstrekanal på hver sin Boomblaster på Roskilde-festivalen. Dette gir visstnok en helt fantastisk lyd, smiler Jacobsen.

Han er den ene av to ansatte som er igjen i selskapet i Norge. Kontoret i Tønsberg er lagt ned, Jacobsen og hans kollega Henry Evensen har nå hvert sitt hjemmekontor.

Underlagt England

– Vi er direkte underlagt JVC Europe Ltd, som har hovedkontor i England, sier Jacobsen som er nøkkelkundesjef i tillegg til at han har administrative oppgaver.

– Da vi la ned TV-produksjonen forsvant proppen i badekaret og vannet rant ut. Vi har vært gjennom en stor omorganisering, det har vært en lang vei og gå, men vi begynner å komme ordentlig på fote igjen. Slik vi har organisert oss har vi fått ned kostnadene betydelig. Selskapet slår sammen JVC- og Kenwood-funksjoner, og ser lys i enden av tunnelen, sier Jacobsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han forteller at JVC og Kenwood har fusjonert morselskapene i hjemlandet Japan.

– Vi ser nå at det samme har skjedd i Nederland og Tyskland, og at det samme er på vei til å skje i flere land, sier Jacobsen.

Han ønsker ikke å spekulere i hva som vil skje i Norge, der Sørensen & Balchen distribuerer bilstereo fra Kenwood.

SP-A1 med blåtann

På IFA har selskapet langt mindre plass enn tidligere, og utstillingsområdet er delt mellom varemerkene JVC og Kenwood.

En annen produktnyhet fra JVC er en kvadratisk blåtannhøyttaler, med fire høyttalerelementer plassert i hvert sitt hjørne.

– SP-A1 kommer til Norge i november, og vil koste 5.000 kroner. Vi forventer en kjempelyd, med en effekt på hele 108 watt og en stor basshøyttaler plassert i bunnen. Produktet er bygd i tre, det er også en litt mindre modell på 60 watt med CD-spiller, som vil koste 2.500 kroner, sier Jacobsen.

Action-kamera er en kategori JVC satser på.

– Bransjetallene viser at salget av vanlige videokamera går dramatisk ned, mens actionkamera øker. En ting er at disse kan brukes til actionsport, men det er også fantastiske familiekamera. Det er lite og lett og ha med seg, og du kan leke med barna i strandkanten uten at kameraet blir ødelagt. Modellen GC-XA1 går videre, og vi utvider nå med XA2 som er langt høyere spesifisert, blant annet med full HD/50P, sier Jacobsen.

– Hvordan skal JVC lykkes i kategorien?

– Det er et tøft marked, og det er ingen tvil om at vi har en konkurrent som har etablert seg veldig bra. Vi må derfor samarbeide med våre gode forhandlere, og se om vi ikke kan få en god distribusjon, sier Jacobsen.

Powered by Labrador CMS