MER AGGRESSIV HP

– HP skal bli enda mer aggressive enn vi har vært til nå.

Det sier skandinavisk direktør detaljhandel Morten Karlsrud i HP. Han forteller at selskapet nådde målene de hadde satt, og hadde kraftig vekst i regnskapsåret de avsluttet i oktober.

– Nøkternt sett unngikk forrige regnskapsår nesten finanskrisen. I tiden som er gått etterpå har vi solgt ekstreme antall, men prisene er gått noe ned. Vi håper og tror at vi også har tatt markedsandeler også etter oktober, men vi merker at pengene sitter litt lenger inne. Dette har gjort at vi har solgt bra av billigere modeller, samtidig som vi har hatt en nedgang i modellene som koster fra 6.000 kroner og oppover, sier Karlsrud.

Han anslår at HP har omtrent halvparten av skrivermarkedet i Norge på konsumentsiden, samt 30-35 prosent av PC-markedet.

– Vi er definitivt størst. Vi har noe bedre andeler i konsumentmarkedet enn øvrig, men står sterkt også i den øvrige delen av driften, sier Karlsrud.

Strategiske prispunkt

– Hvilke strategi har dere for tidene vi nå er inne i?

– Det er å holde posisjonen for de billigere modellene, og gjøre oss enda sterkere i midtsegmentet og i øvre prissjikt. Vi må sørge for at vi treffer de strategiske prispunktene som 6.990, 7.990, 8.990 og så videre med gode og kraftige maskiner. Vi skal bli enda mer aggressive enn vi har vært til nå, sier Karlsrud.

Vi møter ham på CES i Las Vegas, en messe Karlsrud mener er en fin mulighet til å møte partnerne sine.

– Her kan vi vise nye modeller på et tidlig tidspunkt og vår komplette portefølje til kanalene våre. Vi greier aldri å vise dette mangfoldet av produkter hjemme i Norge, sier Karlsrud.

Blant HPs nyheter på CES er deres første mini-PC for konsumentmarkedet. Karlsrud innrømmer at denne kunne kommet tidligere.

Mini-PC for kvinner

– På den annen side har vi hatt en mini-PC for bedriftsmarkedet som også er blitt solgt i forbrukermarkedet. Nå lanserer vi Compaq Mini 700, som er en skreddersydd maskin som mange forbrukere har ventet på. Vår maskin har et appellerende design, den er veldig lett og av høy kvalitet, sier Karlsrud.

Produktet vil komme i flere utgaver med priser fra 4.000 kroner. I samme kategori lanseres også HP Mini 1000 Vivenne Tam Special Edition.

– Dette er så vidt jeg vet verdens første mini-PC rettet mot kvinner. HP har samarbeidet med designeren Vivenne Tam, og maskinen koster fra 5.000 kroner. Begge modellene er tilgjengelige fra medio mars, sier Karlsrud.

Han fremhever også HPs nye ultraportable maskin HP Pavilion dv2, som ikke er mye større enn mini-PCen.

– Dette er en kraftig PC med ekstremt tøft design. Vi fant et segment midt i mellom mini-PC og ultraportable maskiner, hvor tanken har vært å tilby full funksjonalitet men med pris i mini-PC-klassen. Prisene vil starte på rundt 5.000-6.000 kroner, en tusenlapp mer enn mini-PCen, sier Karlsrud.

For en tid tilbake kjøpte HP PC-merket Voodoo for å kunne tilby spillmaskiner til markedet.

Hjemmets datasentral

– Vi ønsket å nå denne spesielle kundegruppen, både med stasjonære og bærbare modeller. Først og fremst satses det på USA, men vi kommer nok til å få disse maskinene også i Europa etter hvert.

Touch Smart er et viktig satsingsområde for HP. Karlsrud betegner disse som datamaskiner for hjemmet, som alle kan bruke.

– Berøringsskjermen gjør dem ekstremt brukervennlig, og de fortjener en plass som hjemmets datasentral. Man kan se TV på dem, og med en plassering i et allrom gir de en enklere tilgang til bilder og musikk enn en tradisjonell datamaskin som kanskje står litt bortgjemt.

– Hvordan er disse mottatt i Norge?

– Dette er nisjeprodukter, men vi har likevel ikke har greid å få inn nok maskiner til Norge - så salget har vært bedre enn forventet, sier Karlsrud.

På CES viste de for første gang HP IQ820 TouchSmart i 25,5-tommer, og Karlsrud mener dette er en såpass stor skjerm at mange kan bruke den som en TV nummer to. Prisen er rundt 17.000 kroner. Maskinen har blant annet full-HD 1080p skjerm, BluRay-spiller og Intel Core 2 Duo-prosessor.

På CES brukte HP mye plass på sitt Total Care-konsept.

– HP representerer et merkenavn konsumentene har tiltro til. Vi ønsker å ta vare på kundene fra de kjøper en PC, skriver eller et annet produkt, og vil sørge for at de blir fornøyd med produktet i daglig bruk slik at de kommer tilbake til oss også neste gang. God service og kundestøtte gir mer fornøyde kunder. Vi er så gode på dette, og ønsker å tydeliggjøre det.

Nordisk organisasjon

– Hvor god mener du HP er på dette området?

– Det finnes ingen offisielle målinger, men når vi snakker med samarbeidspartnerne våre får vi tilbakemeldinger på at dette kan vi.

HPs konsumentdel er organisert skandinavisk, og arbeider på tvers av landene.

– Hovedgrunnen er at kundene våre også er organisert skandinavisk eller nordisk, sier Karlsrud.

Tilbehør er en viktig kategori for HP, og Karlsrud forteller at de vokser kraftig spesielt innen PC-tilbehør.

– Forbrukerne som kjøper en HP-maskin ønsker også og ha merkenavnet på mus og vesker. Vi ønsker å levere tilbehør av høy kvalitet, og opplever at kundene er godt fornøyd. Det har resultert i godt salg.

– Hvordan vil du beskrive IT-bransjen i Norge?

– Den er veldig sammensatt, men domineres av færre aktører enn tidligere. HP er størst, og vi er betydelig større enn nummer to som er Acer med alle sine varemerker. På siden har vi Apple, som til tross for at de arbeider mer nisjeorientert er en betydelig aktør.

Powered by Labrador CMS