MERKER LITE TIL FINANSKRISEN

– Så langt har vi ikke merket så mye til finanskrisen. De aller dyreste TVene og hjemmekinoproduktene går det kanskje litt mindre av, men brødvarene selger som før.

Det sier Arvid Røde ved Elkjøp Alta AS. Bedriften har en årlig bruttoomsetning på cirka 28 millioner kroner, og eies av Røde og tre kolleger som også arbeider i butikken.

– Vi forsøker å ha størst mulig varespekter. Det som begrenser oss er lokalene, som dessverre er uten mulighet for utvidelse. Av 600 kvadratmeter har vi 380 kvadratmeter butikk, sier Røde.

De holder til i et lite kjøpesenter i Bjørn Wirkolas vei 15 i Alta, sammen med blant andre Rema 1000 og Telefinnmark AS som er i TeleRingen-kjeden.

– Vi har holdt til her siden 1994, og het Alta TV-service (Elkjøp) frem til 1999. Da byttet vi navn til Elkjøp AS. Vi er sterkest på data, brunevarer og hvitt – fordelingen har holdt seg stabilt de senere årene, sier Røde.

– Hvordan trives dere i Elkjøp-systemet som handlereid butikk?

– Veldig bra. Vi drar nytte av felles markedsføring på papir og TV, det er et kjent og godt merkenavn og vi trives godt. Frakt- og innkjøpsavtalene er viktige, vi er avhengige av å ha en kjedetilknytning.

– Kommer kundene fordi de kjenner Elkjøp eller dere som arbeider her?

– Begge deler. Vi har mange faste kunder gjennom mange år, og noen kommer hit på grunn av tilbudene. Det er også en fordel at kjeden er skandinavisk, slik at man alltid har et sted å gå hvis det blir noe feil med produktet man har kjøpt.

– Hvem er den største konkurrenten?

Ryddig konkurrent

– Euronics. De er en ryddig og grei konkurrent som driver seriøst.

– Så dere slår av en prat når dere møtes?

– Absolutt, selv om vi ikke akkurat er omgangsvenner, ler Røde.

– Byr det på spesielle utfordringer å drive butikk i Alta?

– Det er kanskje avstanden som er spesiell. I Finnmark fylke, som er på størrelse med Danmark, har vi to Elkjøp-butikker – og det skiller oss klart fra resten av landet. Det har hendt at vi har fått henvendelser fra kundesenteret til Elkjøp, der de kanskje ikke er helt geografisk kjent og for eksempel ber oss bytte en TV i Vadsø. Da må vi gjøre dem oppmerksom på at dette er en tur på 1200 kilometer tur/retur, smiler Røde.

– Hva med nedslagsfeltet, kommer det mange hit fra områdene rundt Alta?

– Ja, og tilstrømmingen blir ikke mindre når det nye Amfi kjøpesenteret åpner på den andre siden av veien i november neste år. Dette blir visstnok det største i Nord-Norge, sier Røde.

Han kjenner ikke til om aktører fra bransjen har planer om å etablere seg der.

Utfordringer i senter

– Det byr på visse utfordringer når du driver i denne bransjen å holde til i et kjøpesenter. Du er avhengig av å ha lokaler på bakkenivå med tilgang for lastebiler, og det kan by på mye ekstraarbeid.

– Expert la ned butikken sin i Alta for fire år siden. Vil det si at det ikke er plass til flere enn tre aktører her?

– I og med at de har lagt ned to ganger er det grunn til å stille seg det spørsmålet. Med den lave inntjeningen i bransjen er du avhengig av et visst volum. Internett har jo også overtatt en del av omsetningen.

– Hva slags forhold har dere til verkstedene i bransjen?

– Generelt bra. Hvitevarer repareres lokalt. På brunt bruker vi Elektronikkservice Finnmark på en del, enkelte merker og egenimport sender vi til InfoCare.

– Data er viktig for dere, hvordan er konkurransen her?

– Det er opp til flere databutikker i Alta, men de satser hovedsakelig på bedriftskunder.

– Hvordan har dere merket det digitale bakkenettet?

– Folk oppdaget fort at prøvesendingene var i gang før den offisielle åpningsdatoen, og da var pågangen stor. Mottakerboksene går fortsatt ut i stort antall hver dag.

– Dere tar ikke selv monteringsoppdrag?

– Hvis en kunde ber spesielt om det, kan vi gjøre det, men så lenge det eksisterer et opplegg med Elektronikkservice Finnmark, Anovo, Canal Digital og Viasat bruker vi dem.

Powered by Labrador CMS