På Mieles utstilling var det lagt opp til bred informasjon om service og delene i en vaskemaskin var hengt opp på veggen. Produktsjef Stian Normann-Arvesen informerte om kvalitet og strategi. Foto: Erik Andersen.

Miele legger VEKT PÅ DETALJENE

På Elektrofil-messen la Miele vekt på å vise hvorfor de mener kvaliteten på produktene er høy. Informasjonen gikk på detaljene.

– Expert markedsfører produktene våre med vekt på tysk kvalitet og lang levetid. Vi legger vekt på den byggtekniske kvaliteten og viser hvorfor dette er tilfellet, det sier produktsjef for Miele Husholdning Stian Normann-Arvesen.

 

En vegg av utstillingen viste alle delene til en vaskemaskin tatt fra hverandre. Her viste Normann-Arvesen Expert-handlerne detaljene på produktene for å underbygge kvalitetsbudskapet. Noe tilsvarende ble gjort for en støvsugermodell.

 

Lager alt selv

I informasjonen la Normann-Arvesen vekt på at Miele lager alle delene sine selv. Firmaet tester også alle delene.

 

– Når det gjelder vaskemaskiner fokuserer vi på ett punkt: vaskeresultater. Det er en kombinasjon av mange faktorer og egenskaper ved maskinen. Helheten er viktig, ikke nødvendigvis at maskinen kan vaske seks eller åtte kilo. En viktig detalj ved maskinen er lageret, akslingen og ankeret bak på trommelen, sier Normann-Arvesen.

 

Han legger vekt på at dette er de delene av maskinen som får størst belastning både i vaskeprosessen og ikke minst under sentrifugeringen. Ankeret som fester akselen til trommelen er laget av bruddsikkert støpejern som blir produsert på Mieles eget støperi. Her ligger også avballanseringen av trommelsystemet.

 

Miele har også andre tekniske løsninger enn tradisjonelle vekter av støpejern eller betong.

 

– Summen av alle komponentene i en Miele vaskemaskin veier cirka 100 kilo. Alle komponentene har en funksjon og ingenting er lagt inn for å være dødvekt, det er en reell funksjon på alle deler, sier han.

 

Miljøstøvsuger

På Elektrofil viste Miele støvsugerserien Ecoline. Her er det lagt vekt på at en støvsuger som bruker 1300 watt skal gi like stor sugekraft som en som bruker 2000 watt. Dette viste også Normann-Arvesen med presentasjon av enkelte deler. I tillegg la han vekt på at Miele er markedsleder i Norge på denne produktkategorien.

 

 

 

Mieles vaskemaskin W3745 ble vist i detalj på Mieles utstilling for demonstrasjon til handlerne. Pris: 12.000,-
Støvsugeren S5282 er variant av S5211. Sistnevnte er en modell for Expert. Pris på S5282: 2.800,-
Produktsjef Stian Normann-Arvesen viser støvsugeren S5211 fra Miele.
Til toppen