Miele vil gi mulighet til å lage mat på japansk takke

– Vi blir stadig mer internasjonale, og dette med sushi har jo vært populært lenge. Nå kommer TPanYaki, som er steking direkte på plate.

Det sier produktansvarlig Hilde Hovengen i Miele Norge AS. Hun forteller at den japanskinspirerte stekeplata er ei slags stor takke.

– Noe av poenget er at du slipper tilsetting av fett. Vi har ei stor rund stekeplate som senker seg i midten når den blir oppvarmet. Dermed kan man også tilberede retter med saus.

– Er dette et produkt for Hvermannsen?

– Det krever noe plass, men vi har også et alternativ i kombisettserien som tar mindre plass og kan stå ved siden av for eksempel et wok-bluss eller en induksjonstopp.

– Miele viser på messa dampkokere for innmontering. Hvilke forventninger har dere til disse?

– Vi har flere versjoner; fra den helt enkle hvor du bare regulerer temperatur og tid, via den med automatikkprogrammer der man for eksempel legger inn blåskjellene, trykker på knappen og man får beskjed når de er ferdige – uten å tenke på temperatur og tid, til den store nyheten som er damping via trykk. Det geniale med trykk er at det går dobbelt så fort.

– Trykkokere har vi ingen tradisjon for på det norske markedet?

– Det er ikke mye av det. Men damp i seg selv er kommet som et spennende produkt som stadig flere blir klar over egenskapene til: det gir veldig sunn mat som smaker mye bedre og fargen fremheves i forhold til tradisjonell kokt mat. Dessuten kan konsistensen reguleres akkurat slik du ønsker. Dette er et produkt som er på veg inn i det norske kjøkken.

Sunn trykkoker

– Hvilke kunder vil kjøpe en slik trykkoker?

– De aller fleste kan være på jakt etter en slik. Sunnhet er et nøkkelord. Man skal også være klar over at en gammeldags husmor godt vet hva en trykkoker er. Dette er for så vidt ikke noe nytt begrep på det norske markedet, sier nøkkelkundeansvarlig Birger M. Haugland.

– Hvorfor en innfellbar kontra en frittstående?

– Det er nettopp det som er det geniale; at det er enkelt å bruke den. Et produkt kan ha det flotteste design og det beste konsept, men hvis det ikke er enkelt å bruke det så har det ingen framtid. Det er her Miele gjør det geniale; å kombinere design og funksjon som gjør det mulig å bruke dampkokeren på en grei måte i en travel hverdag.

– På hvilke måte skiller trykkokeren deres seg fra de tradisjonelle trykkjelene?

– Det hele foregår inne i et kammer. Det er bare å trykke på knappen, så skjer resten automatisk. Ovnen har plass til egne ildfaste fat eller beholdere.

– Hva med de store tvillingskapene dere viser?

– Ting blir større på det norske markedet, vi tar etter amerikanerne også her. De store doble skapene har vært populære lenge, nå kommer Miele med sitt svar. For at disse skal være håndterbare, kommer de i flere deler som siden monteres sammen. Vi vet ennå ikke om eller når disse skal lanseres i Norge.

– Miele viser også kjøkkenmøbler, men denne delen av driften er det andre som har tatt over?

Møbeldelen solgt

– Miele har solgt møbeldelen av drifta til et sveitsisk selskap. De stiller ut på samme stand som oss, og kan bruke Mielenavnet i ytterligere fem år, sier Birger M. Haugland.

– Hvordan er styrkeforholdet mellom Mieles salgskanaler i Norge?

– Norge er et annerledesland, siden vi har noen få kjeder som dominerer markedet. Det preger også vår distribusjon. Tradisjonelt skiller vi mellom elektro og kjøkken, og sistnevnte har vært veldig flinke til å selge integrerte løsninger – som jo er framtida, og som elektrohandelen nå begynner å ta tak i, sier Hovengen. Haugland supplerer:

– Elektrobransjen har tatt tak i utbyggingsmarkedet, mens kjøkkenbransjen har solgt enhetene samtidig med kjøkkenet. Dette gir store fordeler for kunden, som kan få alt i én leveranse. Men vi satser også på elektro, spesielt for dem som bare skal fornye elektriske apparater og ikke innredningen.

– Elkjøp, Expert og kjøkkenbransjen representerer tre omtrent like store kunder for Miele. Hvordan vil utviklingen være i styrkeforholdet mellom disse?

– Vi ønsker å øke i alle leirer, og tror markedet for innbygging øker totalt. Kjøkkenbransjen øker kanskje mest i dag, men vi satser på å selge mer også hos elektrokjedene. Innbygging har vært på markedet i 15 år, og utskiftingsmarkedet vil for alvor gjøre seg gjeldende.

– Hva vil dere si om produktkunnskapen i de to kanalene?

– Hvis vi tar selve innbyggingsapparatene, tror jeg kjøkken ligger en god del over. Elektro har mye å ta tak i, men de har også et større varespekter og mer å ivareta. Det er kanskje lettere for kjøkken med fæ rre merker å spesialisere seg, sier Birger M. Haugland.

Powered by Labrador CMS