MILJØ, HVITT OG 3D fra Panasonic

Panasonic satser på lavt energiforbruk, hvitevarer, TVer med 3D-bilde, små systemkamera med HD-video, samt enkel tilgang til internett og eget innhold via SD.

På en europeisk pressesamling i Amsterdam viste Panasonic for første gang sine hvitevareprodukter i Europa, som til å begynne med lanseres i Storbritannia, Belgia, Frankrike, Tyskland, Polen og Spania. Disse kommer også til Skandinavia, men det norske markedet står ikke først i køen.

– Vårt hovedfokus er å tilby miljøvennlige produkter. Mange gjør dette, men det er ofte en konflikt mellom funksjonalitet og miljøhensyn. Vi er den eneste produsenten som er i stand til å kombinere disse ønskene. For eksempel har vår nye vaskemaskin en 3D-sensor som registrerer hvordan tøyet beveger seg i trommelen, slik at hastigheten på trommelen reguleres for å oppnå best mulig resultat. Energiforbruket er 20 prosent bedre enn A-klassifiseringen. Kjøleskapene våre har et Vacuum Insulation Panel, som isolerer kjøleskapet 20 ganger mer effektivt en konvensjonelle teknologier. Vaskemaskinen vår bruker bare 44 liter vann per vask, sier Haruyki Ishio som er visepresident for Panasonics hvitevaredivisjon.

Øker på TV

Markus Reichling presenterte Panasonic globale miljøstrategi, kalt Eco Ideas.

– I løpet av 2010 vil vi lansere minst 20 Superrior Green Products. CO2-forbruket skal ned med 10 prosent ved fabrikkene våre i Europa frem til 2010, sier han.

Tross finanskrisen venter Panasonic at markedet for flate TVer vil øke 116 prosent i løpet av 2009.

– Vi hadde 43,2 prosent av det europeiske plasmamarkedet i desember 2008. Det har vært et argument at plasma bruker mye strøm, men vi har gjort noe med dette. Vårt nye panel, Neo PDP, halverer strømforbruket på 2009-modellene sammenlignet med 2007. I 2010 vil vi være nede i en tredel, sier technical marketing manager Markus Wagenseil.

Selskapet slipper den 2,54 centimeter tynne plasmamodellen Z1 på forsommeren. I følge Wagenseil vil Panasonic i 2010 være nede i 8,8 millimeter. I 2007 var de tynneste modellene 94 millimeter.

– Vi produserer nå tolvte generasjon paneler ved Amagasaki-fabrikken. NeoPDP gir den beste bildekvaliteten med over 2.000.000:1 i kontrastratio. Vi har forbedret cellene i NeoPDP-panelet slik at de er blitt i stand til å generere mer lys med mindre strømforbruk. Den nye Vreal 4 PRO Driveren har 1,5 ganger bedre ytelse, og med 600 Hz-teknologien oppnår vi den beste bevegelsesskarpheten i markedet med 1080-linjers oppløsning på bilder i bevegelse. NeoPDP finnes i seriene G10, G15, V10 og Z1, sier Wagenseil.

Viera fra 26 til 65 tommer

Panasonic lanserer flere nye Viera-modeller innen både plasma og LCD, fra 26 til 65 tommer. Viera V10-serien er beregnet på filmentusiaster, og topper sammen med Z1-serien TV-porteføljen til Panasonic. Begge seriene er THX-sertifiserte. Z1 har trådløs overføring av ukomprimert full HD-kvalitet i 1080p og 5.1-lyd. X10- og G10-seriene er forventete volummodeller innen både LCD og plasma. Samtlige nye TV-modeller har SD-kortleser.

Viera Cast-funksjonen i G15, Z1 og V10-seriene gir tilgang til materiale via internett fra tilknyttede leverandører som YouTube, Eurosport og bilder fra Googles Picasa.

På pressesamlingen fikk 3D-demonstrasjonen til Panasonic stor oppmerksomhet. Panasonic tror dette blir det nye store i folks hjemmekinosystem.

Panasonic er en av mødrene til Blu-ray Disc-formatet (BD). Selskapet lanserer seks nye produkter; rene spillere, komplette hjemmekinosystem, samt verdens første bærbare BD-spiller.

Blu-ray spillerne DMP-BD80 og BD60 har Panasonics egenutviklede teknologi PHL Reference Chroma Processor Plus, som skal behandle hvert eneste piksel på BD-platen både vertikalt og horisontalt.

– Dette gir et bilde så nær originalen som mulig, med detaljert gjengiving samt følsomme panoreringer og bevegelsesskildringer, sier nordisk produktsjef Jonas Eriksson.

På fotosiden ble det fokusert på Lumix DMC-GH1, som har mulighet for videoopptak i HD. Panasonic fremhever at de selv produsere de fleste elementene i kameraet i FourThirds Micro-standarden. I 2009 regner selskapet med å selge 13 millioner enheter på verdensbasis, og ambisjonen er å ta 15 prosent av det totale kameramarkedet.

Panasonic tror at lagring på SD-kort vil ta videomarkedet i nær fremtid, og om få år ta over for harddiskbaserte kamera.

Powered by Labrador CMS