– Media Markt bygger sin filosofi på fire grunnpilarer; å ha de laveste prisene, det største utvalget, vi skal legge vekt på service og vi skal alltid være først med det nyeste, sier Mikael Hagman. Foto: Media Markt.

MINST 15 MEDIA MARKT INNEN 2022

Media Markt åpner sin første butikk i Norge i 2012. Innen ti år skal de ha 15-20 varehus – hvert på minst 6.000 kvadratmeter.

Den 22. mars gikk pressemeldingen ut fra den tyske elektronikkjedenMedia Markt om at de skal etablere seg i Norge. Samme dag sto et intervju med Norden-sjef Mikael Hagman i avisen Dagens Næringsliv (DN). Det har ikke lykkes fagbladet Elektronikkbransjen å komme i kontakt med en talsperson for Media Markt via deres PR-byrå.

 

–I løpet av et års tid kommer Media Markt til Norge. Norske forbrukere vil da få det største vareutvalget og de laveste prisene. Vi er i farta og vi har muskler, sier Hagman i pressemeldingen.

 

Her heter det at Media Markt etter planen skal åpne dørene til det første varehuset i Norge i 2012, denne vil ligge sentralt på Østlandet. Overfor DN vil ikke Hagman avsløre hvor kjeden planlegger å bygge varehusene.

 

– De fleste skal ligge frittstående, men noen også som del av kjøpesentre utenfor byene. For øyeblikket forhandler han med 23 ulike eiendomsinnehavere og regner med å ha det første to–tre kontraktene klare om kort tid, hver med ti års varighet, skrier DN.

 

I pressemeldingen sier Hagman at Media Markt ser et potensial i det norske markedet for at konseptet deres vil bli tatt godt imot.

 

Få og store aktører

– Det norske markedet for forbrukerelektronikk er preget av få, store aktører. Dette gjør at vi mener at det er en god åpning for oss her, fordi vi faktisk tilfører de norske forbrukerne noe nytt. Media Markt bygger sin filosofi på fire grunnpilarer og det er å ha de laveste prisene, det største utvalget, vi skal legge vekt på service og vi skal alltid være først med det nyeste, sier Hagman i pressemeldingen.

 

Etter det fagbladet Elektronikkbransjen kjenner til er det allerede ansatt flere personer i forbindelse med den norske satsingen. Noen av disse kommer fra bransjen.

 

– En viktig del av Media Markts strategi er at det skal være lokalt entreprenørskap. Dette sikrer lokal forankring og kunnskap om det lokale markedet til fordel for de lokale kundene. Derfor eier hver varehussjef 10 prosent av butikken sin, sier Hagman i pressemeldingen.

 

Media Markt ble etablert i 1979 og eies av Media-Saturn-Holding GmbH. Hver varehussjef eier en andel av sin butikk og er ansvarlig for det lokale sortimentet, pris- og personalledelse samt markedsføring. Media Markt har 615 butikker i 15 europeiske og asiatiske land.

 

Til toppen